Hans Hedbergs "fräcka" pose tar vi inget ansvar för, men handkontrollen i hans händer öppnade dörrarna automatiskt. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Glasriket

År 2009 var en stormig tid för Volvo. Rykten florerade om att Ford ville göra sig av med svensken, vilket året efter skulle visa sig stämma då kinesiska Geely Group klev in som majoritetsägare i Volvo Cars. Samtidigt hade man nyss börjat återlansera 60-serien och först ut var suven XC60.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

För linjerna stod chefsdesigner Steve Mattin som tog ytterligare steg bort från det tidigare boxiga utseendet. 2009 skulle han dock ersättas av förre designchefen Peter Hobury, vilket sände märkliga signaler. Var Volvo S60 och Volvo V60 utdaterad redan innan den lanserats? Konkurrenterna var självklara: sedanerna Audi A4, Mercedes C-klass och BMW 3-serie. Volvo S60 Concept var däremot slankare än så och snarare positionerad mot coupérna Audi A5, Mercedes CLS och Volkswagen Passat CC.

1 av 2: Hans Hedberg kör konceptbilen S60 Concept. Foto: Teknikens Värld
2 av 2: Hans Hedberg tittar närmare på S60 Concept i samband med bilsalongen i Detroit. På den tiden var Volvo Cars fortfarande en del av Ford Motor Company. Foto: Teknikens Värld

S60 Concept hade visats några månader tidigare på Detroitmässan och nu var det dags för en provkörning på Volvos hemliga testbana på Torslanda. Förvisso är konceptbilar sällan gjorda för att hårdköras, men 1,6-litersbensinaren på 180 hästkrafter under huven, sammanlänkad med Powershift-dubbelkopplingslåda, gjorde inte bort sig för det.
Karossen var helt gjord i kolfiber, och hela bilen var faktiskt byggd av Volvo själva. Praxis hade annars alltid varit att lägga ut jobbet på karosseribyggare, gärna med italienskt namn. Hastighetsmätaren var centralt placerad framför ratten, där mätarnålen rörde sig inåt – bort från föraren – allt för att förstärka känslan av fart.

I Teknikens Värld nummer 15/2009 hittar du den exklusiva provkörningen av Volvo S60 Concept. Foto: Teknikens Värld

Invändigt var mittkonsolen tillverkad i glas från Orrefors, precis som växelspaken kan vara i dag – förutsatt att du unnat dig extra allt i utrustningslistan. Men häftigast var ändå kanske den liggande växelspaken som kunde fällas upp när det skulle till att hårdköras. En kul detalj.

Det heltäckande glastaket var som värsta drivhuset för tomater – snyggt! – men försvann givetvis när produktionsfärdiga S60 visades året efter. Här hemma i Sverige sålde kombin V60 inte oväntat bättre än sedanen S60. Men nog var den lite för trång för familjen?
Ohotad kung i försäljningslistorna var och förblev Volvo V70 – ända fram till sista produktionsdag.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!