För linjerna stod chefsdesigner Steve Mattin som tog ytterligare steg bort från det tidigare boxiga utseendet. 2009 skulle han dock ersättas av förre designchefen Peter Hobury, vilket sände märkliga signaler. Var Volvo S60 och Volvo V60 utdaterad redan innan den lanserats? Konkurrenterna var självklara: sedanerna Audi A4, Mercedes C-klass och BMW 3-serie. Volvo S60 Concept var däremot slankare än så och snarare positionerad mot coupérna Audi A5, Mercedes CLS och Volkswagen Passat CC.
S60 Concept hade visats några månader tidigare på Detroitmässan och nu var det dags för en provkörning på Volvos hemliga testbana på Torslanda. Förvisso är konceptbilar sällan gjorda för att hårdköras, men 1,6-litersbensinaren på 180 hästkrafter under huven, sammanlänkad med Powershift-dubbelkopplingslåda, gjorde inte bort sig för det.
Karossen var helt gjord i kolfiber, och hela bilen var faktiskt byggd av Volvo själva. Praxis hade annars alltid varit att lägga ut jobbet på karosseribyggare, gärna med italienskt namn. Hastighetsmätaren var centralt placerad framför ratten, där mätarnålen rörde sig inåt – bort från föraren – allt för att förstärka känslan av fart.
Invändigt var mittkonsolen tillverkad i glas från Orrefors, precis som växelspaken kan vara i dag – förutsatt att du unnat dig extra allt i utrustningslistan. Men häftigast var ändå kanske den liggande växelspaken som kunde fällas upp när det skulle till att hårdköras. En kul detalj.
Det heltäckande glastaket var som värsta drivhuset för tomater – snyggt! – men försvann givetvis när produktionsfärdiga S60 visades året efter. Här hemma i Sverige sålde kombin V60 inte oväntat bättre än sedanen S60. Men nog var den lite för trång för familjen?
Ohotad kung i försäljningslistorna var och förblev Volvo V70 – ända fram till sista produktionsdag.
Redan prenumerant?
Papperstidning eller digital
Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad
Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.