En stötdämpare bak hade gått genom sin infästning på 96:an men märkligt nog påverkade det inte bilens vägegenskaper. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Iskall hyllning

Vi gräver i vårt enorma arkiv, som började ta form redan 1948, och lyfter fram bilder som har gjort mer än ett avtryck. Nu kikar vi på vår sentida hyllning till anrika, svenska bilmärket Saab.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Så blev det äntligen (?) riktig vinter med snö. Den lär dock tyna bort, liksom den svenska biltillverkaren Saab gjorde 2011. Vi på Teknikens Värld ville dock hylla det anrika märket och det på vårat alldeles egna sätt. Sex ekipage ställde upp i ett tolvtimmars­test i iskalla Torgås, norr om Lima i Dalarna. Fem av dessa var av typen 900 från sent 1980-tal, med handbromsen kopplad till bakhjulen. Detta för att på bästa sätt ta sig runt den 800 meter långa och knixiga banan anordnad av Lima Motorsällskap. Men även för att de var billiga. Mellan tre och fem tusen kronor betalade vi för bilarna som alla var besiktigade och körbara men knappast i utställningsskick. Ett bevis på detta var att en av bilarna gav upp redan vid Odenplan i Stockholm på vägen till Dalarna – 300 meter från redaktionsgaraget. Efter ett nytt batteri och en åtdragen slangklämma till bränsleinsprutningen var den dock på väg på nytt.

Teknikens Värld nummer 6/2012.

Den sjätte bilen ser du på bilden här: en 96:a av årsmodell 1979. På papperet avhängd redan innan start då den kontrade med en motoreffekt på 68 hästkrafter mot det övriga startfältets 110. Nu var det dock inte hästkrafter som fällde avgörandet i den 20 gradiga kylan, att förarna hade tungan rätt i mun vägde tyngre. Och det var lite si och så på den punkten. Idel snövallsparkerande gjorde att förstaplatsen skiftade under timmarna.

96:an, såklart med startnummer 96, låg på tredje plats under testet innan en annan viktig faktor spelade in: driftsäkerhet. Kylaren valde att ge upp och ett ­första försök att laga den med snus (!) misslyckades varpå en servitris på närliggande Bondasgården fick låna ut kylaren från sin Saab. 80 varv senare var bilen åter ute på den isiga banan men då var loppet redan kört. Det blev totalt 443 varv att jämföra med det vinnande ­ekipagets 537. Som av en händelse var chefredaktören med i det segrande laget men protesterna var försvinnande få och alla fick behålla sina anställningar.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Endast 99 kr/månaden. Ingen bindningstid

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!