Foto: Peo Eriksson

Kristiders Caprice

Drömmen om USA blev lite av ett antiklimax under 1970-talet.

På biograferna rullade filmen Grease, via tevemaster sändes serien Gänget och jag (Happy Days på originalspråk) och på skivtallriken snurrade the Boppers med sitt boppande. Allt förde tankarna till det glättiga 50-talet men nu var det en annan tid i oljekrisens tecken.

Det stod klart för oss på Teknikens Värld när vi tog plats bakom ratten på tredje generationens Chevrolet Caprice – både "over there" och på hemmaplan i nummer 12/1977. Hamburgarna må ha hållit formen och kanske till och med vuxit i storlek men i bilmenyn var det "downsizing" som gällde. Caprice var nu en mindre bil än tidigare och med ekonomi i fokus. Sedanversionen visade 289 kg mindre på vågen än 1976 års modell och i centimeter hade 25 kapats i längd och tio i bredd.

Caprice nummer tre lanserades med en perfekt tajming. Den blev den bäst säljande modellen i hemlandet och tidningen Motor Trend utsåg den till Årets bil. Här hemma lade Teknikens Värld sin röst på Audi 100, en bil som var 70 centimeter kortare, 16 centimeter smalare samt ett halvt ton lättare än jänkarnas val.

Det var i Teknikens Värld nummer 12/1977 som vi körde tredje generationens Chevrolet Caprice för första gången.

Att ratta Caprice i Los Angeles var lekande lätt bland för bilen överdimensionerade körfält och med parkeringsrutor märkta "Compact Cars only" – dit nya Caprice hörde. Den provkörda bilens motor var på i sammanhanget ynka 305 kubiktum, cirka fem liter. Vi mätte upp en förbrukning på två liter milen i stadstrafik, dubbelt upp mot tidigare nämnda Audi.

På hemmaplan var leken en annan. Trots servoassist på styrning och bromsar samt automatlåda, inga självklarheter på europeiska bilar vid tiden, fick man köra bilen med tungan rätt i mun vid rusningstrafik. Att få ner den i redaktionsgaraget krävde precision.

150 exemplar av Caprice tog generalagenten in till Sverige 1977. Alla rikligt utrustade och med den stora motorn på 5,7 liter under huven. Inte ett allt för stort antiklimax med andra ord för den som var beredd att betala omkring 60 000 kronor för sin bil.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!