Foto: Peo Eriksson

Lust och last

Japanska Toyota Hiace kom som en frisk fläkt i minibussklassen enligt testlaget i Teknikens Värld nummer 12/1981.

Testkonkurrenterna var de väl beprövade modellerna Chevrolet Van, Ford Transit och Volkswagen Transporter. Den testade andra generationen Hiace lanserades 1977 men skåpversionen av den kan man än i dag se lasta grönsaker och blommor på landets torg. Om än med "brunt krom" längs karossidor och hjulhuskanter.

På bilden ser vi Åke Borglund djupt försjunken inne i Hiace. I testprotokollet får vi anta då detta var långt före soduku, sushirecept, yogaövningar och annat som nu strömmar in från öst.

Du kan läsa testet av lastvänliga Toyota Hiace i Teknikens Värld nummer 12/1981.

I protokollet utmärkte sig bilen för sin låga bränsleförbrukning och hyggliga prestanda. Motorn var samma radfyra på två liter som i coupén Celica och gav 89 hästkrafter. Gott nog för att skjuta bilen fullastad från stillastående till 100 km/h på 26 sekunder.

Vägegenskaperna beskrevs som goda och motorn var placerad bakom framaxeln, mellan framstolarna. Trots det var ljudnivån låg inne i bilen. Ja, om du satt fram vill säga. Bak uppstod en störande resonans. Mittmotorplaceringen gjorde Toyotan väldigt lättkörd och bilen var neutralstyrd som olastad och aningen överstyrd med last.

Men det fanns saker att irritera sig på även på förarplats, som den platta dynan, den oprecisa handväxelspaken och att tändningslåset satt på "fel", sida – vänster. Har vi någonsin klankat ner på Porsche för den detaljen?

Som buss tog bilen upp till åtta passagerare och fastän den inte rymde mest som lastare ansågs den som smidigast att fylla med gods. Hiace utsågs därför till testvinnare.

Hiace tillverkas än i dag och är inne på generation sex. Sedan 2012 står den dock inte längre i de svenska saluhallarna. Modellen Proace har tagit över stafettpinnen i Europa och har tydliga konkurrenter hos PSA-koncernen då det rör sig om en samproduktion med modeller från Citroën, Opel och Peugeot.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!