BMW M5 fick efter uppdatering 1992 större motor på 3,8 liter. Foto: PeO Eriksson / Teknikens Världs arkiv

M som i muskler

Vi gräver i vårt enorma arkiv, som började ta form redan 1948, och lyfter fram bilder som har gjort mer än ett avtryck. Här tittar vi tillbaka på vårt test av BMW M5, året var 1989.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Slå upp en Teknikens Värld från 1970- och 1980-talet och nästan varenda bil går på sladd, oavsett modell. Gärna på grus som här!
Andra generation BMW M5 kom i slutet av 1988 och förärades med ett singeltest i Teknikens Värld året efter. Grusvägssladd, bankörning och toppfartstest på Autobahn stod på menyn.

Fläskigt tung för sin tid, 1750 kg utan förare, men så var det också världens snabbaste fyrdörrarsbil. 315 hk, vikten var muskler. Visst, vi kan le åt siffrorna i dag när varenda tjänstesläde à la Passat GTE skjutsar barnen till förskolan med 245 kusar från bensin- och elmotor. Dagens M5 nästan det dubbla.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Teknikens Värld Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!