En grådassig morgon utanför Turin livas upp med hjälp av Nazca M12. Bilen ställs till rätta innan omslagsbilden tas. Foto: Peo Kjellström / Teknikens Värld

Mittmotordrömmen

Året är 1991, men mycket av formerna hos BMW Nazca M12 plockades faktiskt från föregående års konceptbil Bugatti ID90.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

13 år tidigare hade Italdesign, med Giorgetto Giugiaro i spetsen, tillverkat en annan sportbil som skulle komma att bli legendarisk. Då tänkt att tillverkas med ett Lamborghini-emblem i fronten, men historien ville annorlunda.
I stället fick bilen namnet BMW M1 och byggdes i 399 exemplar för allmän väg och ett femtiotal exemplar för racing.
Med Nazca M12 försökte Giorgetto och hans då 26-åriga son Fabrizio återskapa samma succé.
BMW tackade nej, men bistod gärna med emblem och material. V12-motorn på fem liter och med 300 hästkrafter hämtades från 850i, samt drivaxlar, koppling, rattstång och ABS-bromsar. Chassit var gjort i kolfiber och vägde endast 60 kg.
Känner ni igen strålkastarna? BMW Z1! Blinkers från motorcykeln K 100.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Teknikens Värld Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!