13 år tidigare hade Italdesign, med Giorgetto Giugiaro i spetsen, tillverkat en annan sportbil som skulle komma att bli legendarisk. Då tänkt att tillverkas med ett Lamborghini-emblem i fronten, men historien ville annorlunda.
I stället fick bilen namnet BMW M1 och byggdes i 399 exemplar för allmän väg och ett femtiotal exemplar för racing.
Med Nazca M12 försökte Giorgetto och hans då 26-åriga son Fabrizio återskapa samma succé.
BMW tackade nej, men bistod gärna med emblem och material. V12-motorn på fem liter och med 300 hästkrafter hämtades från 850i, samt drivaxlar, koppling, rattstång och ABS-bromsar. Chassit var gjort i kolfiber och vägde endast 60 kg.
Känner ni igen strålkastarna? BMW Z1! Blinkers från motorcykeln K 100.
PROVKÖRNING: BMW Z1
Skribent PeO Kjellström var dock inte överförtjust. Motorn hade hopplöst dåligt bottendrag och krävde varvvillig högerfot. Italdesign menade själva att bilen klarade 0-100 km/h på 4,2 sekunder, något PeO tyckte kändes väl optimistiskt. Snarare dryga fem sekunder kändes mer rimligt vid provkörningen.
Som synes var det måsvingedörrar blandat med vanliga traditionella som gällde. Inte jättepraktiskt, men snyggt. Mer regel än undantag på konceptbilar.
Året senare kom generation två, Nazca M12 C2 samt en cabrioletmodell. Det hjälpte inte. Det skulle dröja ändå till 2014 och i8 innan BMW återigen skulle bygga en bil med regelrätt mittmotor (Z8 borträknad), och då med stöttning från en elmotor.
Men två exemplar av Nazca M12 byggdes faktiskt, den på bilden och ytterligare en till en stenrik japan som fick syn på M12 på Genèvesalongen. Han skulle ha en ”till vilket pris som helst”. Sa man då i alla fall.
Vi som inte hade fullt så mycket pengar, eller hette PeO Kjellström, fick nöja oss med att köra Nazca C2 i Playstationspelet Need for Speed II SE.
Redan prenumerant?
Papperstidning eller digital
Digital Prenumeration
ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR
Gratis första månaden - därefter 99/mån.
Ingen bindningstid.
Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.