En grådassig morgon utanför Turin livas upp med hjälp av Nazca M12. Bilen ställs till rätta innan omslagsbilden tas. Foto: Peo Kjellström / Teknikens Värld

Mittmotordrömmen

Året är 1991, men mycket av formerna hos BMW Nazca M12 plockades faktiskt från föregående års konceptbil Bugatti ID90.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

13 år tidigare hade Italdesign, med Giorgetto Giugiaro i spetsen, tillverkat en annan sportbil som skulle komma att bli legendarisk. Då tänkt att tillverkas med ett Lamborghini-emblem i fronten, men historien ville annorlunda.
I stället fick bilen namnet BMW M1 och byggdes i 399 exemplar för allmän väg och ett femtiotal exemplar för racing.
Med Nazca M12 försökte Giorgetto och hans då 26-åriga son Fabrizio återskapa samma succé.
BMW tackade nej, men bistod gärna med emblem och material. V12-motorn på fem liter och med 300 hästkrafter hämtades från 850i, samt drivaxlar, koppling, rattstång och ABS-bromsar. Chassit var gjort i kolfiber och vägde endast 60 kg.
Känner ni igen strålkastarna? BMW Z1! Blinkers från motorcykeln K 100.

1 av 6 Foto: BMW / Italdesign
2 av 6 Foto: BMW / Italdesign
3 av 6 Foto: BMW / Italdesign
4 av 6 Foto: BMW / Italdesign
5 av 6 Foto: BMW / Italdesign
6 av 6: Rotar du fram Teknikens Värld nummer 2/1992 kan du läsa hela vår provkörning av BMW Nazca M12 Italdesign Concept. Foto: Teknikens Värld

PROVKÖRNING: BMW Z1 

Skribent PeO Kjellström var dock inte överförtjust. Motorn hade hopplöst dåligt bottendrag och krävde varvvillig högerfot. Italdesign menade själva att bilen klarade 0-100 km/h på 4,2 sekunder, något PeO tyckte kändes väl optimistiskt. Snarare dryga fem sekunder kändes mer rimligt vid provkörningen.
Som synes var det måsvingedörrar blandat med vanliga traditionella som gällde. Inte jättepraktiskt, men snyggt. Mer regel än undantag på konceptbilar.
Året senare kom generation två, Nazca M12 C2 samt en cabrioletmodell. Det hjälpte inte. Det skulle dröja ändå till 2014 och i8 innan BMW återigen skulle bygga en bil med regelrätt mittmotor (Z8 borträknad), och då med stöttning från en elmotor.
Men två exemplar av Nazca M12 byggdes faktiskt, den på bilden och ytterligare en till en stenrik japan som fick syn på M12 på Genèvesalongen. Han skulle ha en ”till vilket pris som helst”. Sa man då i alla fall.
Vi som inte hade fullt så mycket pengar, eller hette PeO Kjellström, fick nöja oss med att köra Nazca C2 i Playstationspelet Need for Speed II SE.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!