Ett gäng Kadetter i test 1984, Björn Sundfeldt är inte sen at ta plats i sportiga GSi. Foto: PeO Eriksson / Teknikens Värld

Nya tider, nya former

Vi gräver i vårt enorma arkiv, som började ta form redan 1948, och lyfter fram bilder som har gjort mer än ett avtryck.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Nytt årtionde och nytt formspråk. Successivt under 1980-talet försvann saker som regnlister, krom, friliggande stötfångare och platta grillar för att ersättas av bilar hala som tvålar. Ford Sierra var en av pionjärerna och 1984 anslöts Opel Kadett.
Golfklassaren Kadett hade hängt med sedan 1962 och nu var det dags för den femte generationen E. 1984 var golfklassen etablerad i landet och en ny Kadett högintressant. Teknikens Världs testlag valde därför att ta ut fyra exemplar av modellen för test. Totalt fanns det elva versioner av Kadett om man räknade in alla motorer, karossformer och växellådor.
På bilden ses Björn Sundfeldt ta plats i versionen som fick mest utrymme i Teknikens Värld nummer 24/1984: GSi som nu kunde titulera sig som den snabbaste bilen i GTI-klassen.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Teknikens Värld Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer