Björn Sundfeldt rättar till konerna efter ett älgtest. En Rillo sticker lite nonchalant ut ur mungipan. Foto: PeO Eriksson / Teknikens Värld

Rillo bakom ratten

Vi gräver i vårt 73-åriga arkiv och lyfter fram bilder som har gjort mer än ett avtryck.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Svaret på frågan ingen ställde är Rillo. Frågan är, vad rökte Teknikens Världs redaktionsmedlem Björn Sundfeldt på 70-talet? Första gången pojkspolingen PeO Kjellström fick följa med på testresa var han inte betrodd att själv köra, utan fick gott sitta bredvid Björn i passagerarsätet. Devisen på den tiden var: inga onödiga stopp. Man körde tills bensinen var slut. Då stannade man, tankade, bytte bil, åt lunch där alla tvunget fick äta samma mat – det fick inte blir strul i köket för kocken, det kostade tid – och körde vidare. Efter några mil tände Björn en Rillo bakom ratten, samtidigt som PeO sträckte sig tanklöst mot fönsterveven. Ett misstag. Björn röt till med kraft.
– Nej! Rör inte veven, jag testar luftkonditioneringen!
Så att en cigarill av märket Rillo ledigt vilar i mungipan på bilden, är ett lika självklart inslag som de byxbens-stora konerna som reses efter ett misslyckat älgtest.

Teknikens Värld nummer 15/1978.

Testet gick denna gång till Knutstorp Ring med en brokig skara dubbelnaturer. Volkswagen Golf GTI, Opel Kadett Rallye 2,0, Alfa Romeo Alfetta 2000, Volvo 262 GT, Ford Granada 2,8i GLS och Saab Turbo. Den gemensamma nämnaren var fungerande vardagsbilar med sportbilskänsla.
Den sedan två år lanserade Golf GTI fick beröm för det mesta, trots sin framhjulsdrift som tidigare hade förknippats med understyrning. Nu gick det lägga på full effekt ut ur kurvan utan hjulspinn eller ryck i ratten. Den manuella växellådan var exemplariskt bra, testlagets favorit, den lilla svarta golfbollen till knopp låg fint i handen.
Volvo vann över Alfa, mellan Saab och Ford var det hugget som stucket – båda var bra på olika områden. Men mot Opel Kadett Rallye 2,0 vann Golf GTI med råge. Opeln var en riktig ungkarlsbil, kul att köra men trång, stötig och fruktansvärt bullrig. Golf GTI var en bättre kompromiss mellan sport – och familjebil. Trots högre pris, mer prisvärd. 1983, när modellen lades ned, hade 462 000 stycken tillverkats. Ett bevis på att fler än vi verkade gilla den. Hur många Rillo Björn rökte under tiden är skrivet i stjärnorna.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Endast 99 kr/månaden. Ingen bindningstid

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!