En öppen sportig bil var ingen självklarhet under 1980-talet. Modellutbudet i stort var skralare än i dag och de öppna bilarna var lätträknade. Porsche 911 Cabriolet var då herren på täppan och i sikte när Teknikens Värld skred till verket med två av sina mest omsusade projektbilar. Tidningens budget tycktes vara obegränsad.
1985 byggde man Lyftet, en öppen men knappast sportig bil. Det var kort och gott en Volvo 760 utan tak. På en punkt bräckte den dock Porsche 911 Cabriolet: Priset. 291 300 krävdes för tysken, och när alla kvitton samlats ihop landade Lyftet på cirka 300 000 kronor. Om Bonnierkoncernens kanske mest påkostade fest i samband med invigningen av Lyftet är inräknad i budgeten är oklart. Bilen lyftes nämligen med kran upp på Bonnierhusets terrass där festen skulle äga rum, därav bilens namn.
Innan glasen ens var uppdruckna satte Teknikens Värld och bilbyggaren Leif Mellberg sågen i en Saab 900 Turbo 16 för att skapa nästa projekt – en Porschedödare.
Baken kapades, motorn tiltades och en aerodynamisk kaross skapades med två uppseendeväckande bulor bakom de två åkande. Någon Porsche 911 Speedster fanns ännu inte, idén kom från bilar som Mercedes 300 SLR från 1950-talet. Med hjälp av kraftigare turbo hade motorn nu 250 hästkrafter mot originalets 175 och på framhjulen fanns något så exklusivt som ventilerade bromsskivor.
Designinfluenserna kom delvis från 1950-talet, tyvärr var även utrustningsnivån på samma nivå. Stolarna var en mix från Saab och Alfa Romeo och inställningsmöjligheterna var högst begränsade. Hastighets- och varvräknare fanns förvisso men annars var det enstaka varningslampor som gällde. Elektriskt manövrerade ytterbackspeglar? Glöm det.
I nummer 17/1986 var det premiär för Saab Speeder, som bilen döpts till. Den sattes i testlagets händer och klockades för 7,1 sekunder 0-100 km/h. Bilen kom upp i 235 km/h men flygrakan på 2,6 kilometer räckte inte till för att toppa Speedern. Dock hade spolarvätska sedan länge flödat klart ur munstyckena av lufttrycket. Det flödade dessutom rejält via Bosch insprutningssystem, två liter milen drog Speedern när den pressades. Hurtiga siffror men Porsche 911 Cabriolet toppade med 0-100 km/h på 6,1 sekunder och nådde en topphastighet på 245 km/h.
Och så var det priset. I artikelserien mumlades det om beloppet men i tidningens tabeller måste allt på bordet, om så tidningens heder står på spel. 500 000 kronor står det att läsa i summeringen bredvid Porschens 311 000 kronor. Saab Speeder hamnade senare hos Saabs franska generalagent och ägs i dag av en bilförsäljare i samma land som imponerats så av byggkvaliteten att han benämner den som Saabs egna prototyp.
Speedern brukar ses som det sista påkostade projektet från tidningen, men 2007 byggde Teknikens Värld en Lotus Seven-variant med delar från Volvo och svenska Seven-byggaren Esther i Ugglerum. En bil som vi kan ta upp som hängjobb om vi en dag kör liknande modeller från tillverkare som Westfield eller Donkervoort. Men då måste vi tillslut redovisa den verkliga slutnotan…
Mer material från Moderna Klassiker läser du här!
Artikeln är ursprungligen publicerad i Moderna Klassiker nummer 3/2019.
Redan prenumerant?
Papperstidning eller digital
Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad
Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.