Foto: PeO Eriksson / Teknikens Värld

Speeder – take off!

Vi gräver i vårt enorma arkiv, som började ta form redan 1948, och lyfter fram bilder som har gjort mer än ett avtryck. Nu vänder vi våra blickar mot vårt genom tiderna absolut dyraste projekt... Saab Speeder.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Minns ni? Utan tvekan Teknikens Världs dyraste projektbil – Saab Speeder. Prislappen landade på en halv miljon kronor – då! Handknackad av plåtkonstnären Leif Mellberg från Stigtomta, som bland annat hade byggt Saabs första konceptbil EV-1 året innan. Formerna hämtade han från eget huvud, oförändrad hjulbas men kortade överhäng i karossen baktill och en aning där fram. Kraftiga tvär- och längsgående förstyvningar ersatte taket. Teknikens Världs målsättning var att bygga en sportvagn som kunde konkurrera med självaste Porsche 911 Cabriolet.

Utgångspunkten var en Saab 900 Aero. Den vanliga 16-ventils turbomotorn på 175 hk hade här hetsats upp till 250 hk med hjälp av större turboaggregat och omprogammerad bränsleinsprutning. På låga varv gjorde det motorn slöare, men vid 4 000 r/min exploderade den. Körde testlaget aktivt hamnade förbrukningen norr om två liter milen.
Hastighetsmätaren var kaxigt graderad till 350 km/h, givetvis en glädjemätare, men Björn Sundfeldt fick ändå upp Speeder i 235,2 km/h på flygrakan med perfekt stabilitet. ”Och den rörde sig fortfarande uppåt när vi måste bromsa i slutet av banan”.

Teknikens Värld nr 17 /1986. Foto: Teknikens Värld

På bästa sportvagnsvis regerade två mätare bakom ratten: en för hastighet och en för varv, i övrigt rätt tomt. Däremot hade ett speciellt varningssystem om något gick på tok tagits fram med hjälp av tyska VDO och KG Knutsson här i Sverige. Lampor tändes, röda och gula, text och symboler visade vad som hade gått fel. Kan det ha bidragit till den höga prislappen, tro?

I låga farter bildades luftvirvlar som rensade interiören på lösa papper och skräp i ett nafs. Det levde om av bara den, så Speedern kördes med fördel med hjälm på grund av ljudnivån. Självklart kunde förarna konversera i godan ro via bilens inbyggda intercom-system, eller lyssna på radion i hjälmarna.

Senast vi hörde stod bilen i Paris, 100 procent körbar och ägd av en Saab-fantast. Nu blev vi plötsligt sugna på en provkörning...

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!