SUV, coupésuv, crossover… svårigheter med att precisera biltyp kan verka vara en ny företeelse men icke. I Teknikens Värld nummer 16/1973 testade vi sex stycken sportcoupéer och namnet valdes med omsorg även om pojkbilar också förekommer i texten. Sportvagnar var de inte. Hade vi kallat Audi 100 S Coupé, Fiat 1300 SL, Opel Manta 16 S, Renault 17 TS, Skoda S 100 R Coupé och Toyota Celica för det hade sportpuritanerna blivit sura – fastän de ofta hade svårt med att förklara varför. Kanske tyckte de att begreppet sport krävde större uppoffringar än bilarna ovan.
GT-vagn var också missvisande. Nej, här handlade det om bilar byggda på en standardmodell men med coupékaross, rikligare utrustning och i bästa fall lite fler hästkrafter.
Begreppet sport var vid tiden mer laddat än i dag. Att en bil klarade 0-100 km/h på under tio sekunder var ingen självklarhet. I våra dagar är det svårt att hitta någon som inte gör det och ordet sport är mer synonymt med kosmetiska prylar som tuffa fälgar, grova sömmar i stolar, kolfiberimitation och aluminiuminlägg på pedaler. I alla fall i biltillverkarnas egna beskrivningar.
På bilden här ses Dag E Hogsten ta plats i Skodan, klart billigast i gänget med en prislapp på 16 700 kronor. Testets tuffaste del ska betas av: 60 varv på tävlingsbanan Kinnekulle Ring. Flugorna i fronten avslöjar att det inte är testets första moment.
Hjälmen sitter på vilket kanske är lika bra när vi läser testlagets kommentarer. Väghållningen på den svansmotorförsedda bilen från Tjeckoslovakien ger både ris och ros. Skodan var underhållande för den erfarna föraren men vindkänslighet och överstyrning gjorde den även direkt farlig. Kurvorna fick tas mjukt och långsamt men den 55 hästar starka motorn gav ändå bilen bra fart på raksträckorna.
Bilden må vara gammal men en del saker går igen. Skodabilar finns i hurtigt RS-utförande och män har åter hår i ansiktet. Till och med Teknikens Värld-tröjor finns att köpa, maila oss på shop@teknikensvarld. se.
Redan prenumerant?
Papperstidning eller digital
Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad
Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.