Björn Sundfeldt har med tiden blivit en mycket snällare farbror gentemot sina kamrater. Foto: Per-Åke Uddman / Teknikens Värld

Trevlig resa!

Vi gräver i vårt enorma arkiv, som började ta form redan 1948, och lyfter fram bilder som har gjort mer än ett avtryck.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Avresedag sommaren 1982 för redaktionens Afrikaexpedition och Björn Sundfeldt önskar lycka till på sitt alldeles egna vis.
Bilen – rena fyndet! En åtta år gammal Citroën GS införskaffad för 1 000 kronor och egentligen i för bra skick för att fördärvas av den oförlåtande afrikanska terrängen.
– Bilmördare, väste kollegan Gunnar Friberg.
– Du skulle ju köra till Kapstaden med en skrotbil!, spottade Micke Åhman ur sig.
Kamraterna på redax var stöddiga men inte avundsjuka. Bilen hade preparerats med utrustning men var knappast terrängduglig för det. Resenärerna Åke Borglund och Lasse Jonsson hade sprutats fulla med diverse vacciner.

Av ren tillfällighet hade den tidigare ägaren av Cittran, Alan Wedlake korsat Afrika från väst till öst och var något av en expert i ämnet. Men inte i sin GS, utan i två stycken fyrhjulsdrivna tretons armétruckar. Resan hade tagit fyra och en halv månad.
– Om ni får chansen, försök haka på en konvoj när ni ska passera oroliga områden, menade Alan.
– Köp allting ni ser, ni vet aldrig när ni ser mat och vatten nästa gång. Akta er för att skita i buskar, där söker lejonen svalka. Skit där ni har sikt. Passa er för Masaikrigare på gränsen mellan Tanzania och Kenya. Kano i Nigeria stinker, det är så mycket flugor att man inte ser maten man äter.

Teknikens Värld nummer 14/1982.

Resan skulle knappast understiga 500 mil, Stockholm-Gibraltar borträknat.
– Jo, jag har fått för mig att ni tror detta blir en enkel match, sa Alan.
– Efter Bangui kan ni glömma vägar, där väntar 250 mil meterdjup lera.

Så hur långt kom egentligen Afrikas Drottning?
Inte till Kapstaden, men väl till oasen Tamanrasset i södra Algeriet. Där deponerades hon hos tullen, och inte för att hon var slut. Chaufförerna var det.
Namnet då? Efter filmen från 1951 med den skabbiga ångbåten African Queen och fyllslusken till skeppare Humphrey Bogart. Han knep en Oscar!
Tio år senare skulle också redaktionsmedlem Mikael Stjerna fullfölja resan i en Volvo 245 GL, i Afrikas Konung.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!