Täckjacka och cigg skvallrar om en annan tid. Liksom en BMW med mittmotor. Foto: PeO Eriksson / Teknikens Värld

Tysk rökare

Vi gräver i vårt 72-åriga arkiv och lyfter fram bilder som har gjort mer än ett avtryck.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Nej, den här bilden kvalade inte in i Teknikens Värld nummer 18/1979 där vår provkörning av BMW M1 publicerades. PeO måste ha skjutit den lite från höften vid en paus längs det västtyska motorvägsnätet. Platsen för stoppet rimmar illa med bilens exklusivitet. En grusplätt vid en avfart fick duga för en av de 453 tillverkade exemplaren av sportbilsmodellen.

Dag E Hogsten ser lite trött ut, inte undra på efter att ha matat mil med hastighetsmätarnålen parkerad på 200 km/h. Skönt då med en uppfriskande rök, även om det ser ut som han tagit ett avsteg från redaktionens favoritmärke – cigarillen Rillo.
Det här var tider då bilar hade askopp i stället för mugghållare. Att röka och köra hörde ihop. Att drälla med kaffe i bilen gjorde det inte. Om en askkopp var illa placerad undgick det inte testlagets tuffa protokoll.

Teknikens Värld nummer 18/1979. Foto: Teknikens Värld

Nu hade emellertid Dag annat att tänka på än sådant denna gång. Att köra en supersportbil som denna hörde inte till vanligheterna. M1 var nästan lika kompromisslös som en Formel 1-bil. Motorns mittplacering gav en hint om det men även förarmiljön. Det var trångt. Hjässan tog i taket och det var tajt för benen. Dag med sina 182 centimeter i strumplästen kände medlidande med tävlingsföraren Hans Stuck som under många timmar utvecklat bilen. Han var inte två meter lång, men nästan.

BMW M1 var dock förvånansvärt lättkörd och tidningen hade aldrig tidigare rattat en serieproducerad bil som låg stadigare på vägen i höga hastigheter. Med sin raka sexa på 277 hästkrafter tog sig ekipaget upp i 265 km/h tills en anskri hördes från passagerarsätet. Kanske var det efter det dramat som pausen på bilden följde.

BMW M1 blev både en flopp och succé. Produktionstarten drog ut på tiden och som tävlingsbil blev den aldrig det man hade sett framför sig, även om den fick en egen racingserie som supportklass till Formel 1. Det var dock M-divisionens första modell och hur det gick sen vet vi i dag.
Och Dag då? Jo, han slutade att röka.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!