Foto: Roony Johansson

Vardagslyx

Det på bilden må se ut som ett havererat parkeringsbromstest eller en gemensam kisspaus i sista sekund för testlaget men formationen av bilarna är noga genomtänkt.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

De försöker forma siffran sex vilket var en gemensam nämnare för BMW 525, Ford Granada Ghia 3000, Opel Commodore 2800 GS/E, Plymouth Valiant Brougham och Volvo 264 GL.

I en tid fjärran från allt vad downsizing heter handlade det om antalet cylindrar. Bilarna utgjorde toppskiktet i mellanklassen och erbjöd förutom lyx som skinnklädsel, servostyrning, vinyltak, taklucka, extra mätare och varselljus även två extra cylindrar i motorrummet. Ja, förutom i Valiantens fall. I hemlandet på andra sidan Atlanten var en bil med sexcylindrig motor ännu, trots oljekris, att betrakta som en instegsversion även om just utförandet Brougham var toppversionen utrustningsmässigt sett.

Testet av de fem lite lyxigare modellversionerna av BMW 5-serie, Ford Granada, Opel Commodore, Plymouth Valiant Brougham och Volvo 200-serie publicerades i Teknikens Värld nummer 15/1975.

Det hjälpte föga i detta test där jänkaren kom sist. Bilen var en uråldrig konstruktion och man hade lika gärna ha haft med en tio år gammal bil i testet som publicerades i Teknikens Värld nummer 15/1975. En sådan hade dessutom varit hurtigare då testbilens motor var strypt på grund av nya amerikanska miljökrav. Motorn på 3,7 liter må ha varit testets största cylindervolymmässigt sett, men samtidigt den svagaste då den gav blott 102 hästkrafter att jämföra med testets starkaste motor, Opelns, som plockade ut 160 hästkrafter ur 2,8 liter.

Vann testet gjorde Forden som var välutrustad, komfortabel, snabb och relativt snål på bränsle. Tvåa kom Opeln med sina fina vägegenskaper som kom till sin rätt under testmomenten på Kinnekulle Ring där bilden på detta uppslag är tagen. Trea kom Volvon som var både säker och rymlig men tråkig och tämligen olyxig. BMW:n var mångas favorit med detaljer som snyggt motorrum och verktygskit i bagageutrymmet men galet prissatt. 52 900 kronor kostade testbilen att jämföra med Volvons 49 900 kronor som kanske var de flestas val.

Vilken av BMW 525, Ford Granada Ghia 3000, Opel Commodore 2800 GS/E, Plymouth Valiant Brougham och Volvo 264 GL, slår ditt hjärta lite hårdare för? Foto: Roony Johansson

Val och val, förresten. För den stora massan förblev drömmen om en sexa och all lyx därtill just en dröm. De mer basbetonade versionerna av modellerna med fyrcylindriga motorer hade en prislapp som kunde skilja så mycket som 14 000 kronor mot sitt lyxigare syskon.

Det fanns annat att lägga pengar på. Som till exempel en Hawaiiskjorta, solbrillor av pilotmodell, v-jeans eller kanske ett par nya sköna träpjuck.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!