Kusligt folktomt. Jo, detta skulle kunna vara ett kostymjobb med veteranbilar gjort under dessa coronatider. Såväl färgskala som mellanformat pekar dock på att det är en fotosession från förr. Året är i alla fall 1971 och tidningens testlag har tagit sig ut till möbelvaruhuset Ikea vid Kungens kurva i södra Stockholm för att sätta fyra kombibilar på prov. I alla fall på bild även om resultatet mest liknar en scen ur någon Jacques Tati-film.
I dag må Sverige vara ett kombiland men vid tiden var utbudet inte stort. Citroën Ami 8, Fiat 128, Ford Escort och Renault 12 stod i alla fall i saluhallarna. Den som tycker att alla bilar ser likadana ut i dag blir här tillfredsställd, i huvudsak är det bara just det extra lastutrymmet som förenar bilarna.
Citroën hade en tvåcylindrig luftkyld motor under huven och naturligtvis fjädringskomfort utöver det vanliga. Modellen hade lanserats tio år tidigare men 1969 kom den uppdaterade versionen Ami 8. Samma år kom Fiaten och under huven här fanns en modern tvärställd radfyra med överliggande kamaxel och kamrem. 1969 var även året då Renault 12 såg dagens ljus och prisades inte bara av vårt testlag för sina generösa innerutrymmen. Ford Escort hade 1968 ersatt modellen Anglia och testlaget noterade nymodigheter som rullbälten, varningsblinkers och kontrollampa för handbroms.
Äldre än alla bilar var Ikeavaruhuset som invigts den 18 juni 1965. Rund i formen för att kunna exponera möblerna på bästa vis och med Guggenheim-museet i New York som inspirationskälla. Under det tidigare 00-talet byggdes varuhuset ut och då var modellnamnen på bilarna här historia. Escort höll ut längst – till 1998.
Ami har emellertid återuppstått i år i form av en mopedbil. Den kan beställas hos bilhandlare, via internet eller på varuhus. Om den kommer till Ikea återstår att se. Om så sker får vi anledning att åka ut till Kungens kurva och ta en bild på nytt.
Redan prenumerant?
Papperstidning eller digital
Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad
Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.