Foto: Teknikens Värld

Test av takboxar 2021

Oavsett hur stor bil du har – ibland räcker det liksom inte till. Eller så vill du inte ha lasten inne i bilen. Takboxen gör stor nytta och här tittar vi närmre på tre riktigt vassa alternativ samtidigt som vi funderar kring hur du smartast använder din box.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Sveriges populäraste tester

Detta takboxtest innehåller test av följande fullängdsboxar:

  • Calix Nordic Loader Premium
  • Hapro Nordic 10.8
  • Thule Motion XT Alpine

Plus följande takboxar som vi sedan tidigare rekommenderar:

  • Hapro Traxer 6.6
  • Montblanc Altitude 450
  • Packline NX 195
  • Thule Force XT

Detta test plus allt övrigt exklusivt och unikt material på teknikensvarld.se får du tillgång till som prenumerant. Teckna din prenumeration längre ned på denna sida. Första månaden är gratis.

Sportlovstider. Då vägarna upp mot fjällen fylls av stressade resenärer som gör vad de kan för att komma på vad de glömt kvar där hemma. Eller som panikstannar i Vansbro och upptäcker att, jo, nycklarna till den hyrda stugan sitter kvar tillsammans med takboxnyckeln – i takboxlåset. Eller inte...

Hur ditt sportlovsfirande ser ut har jag naturligtvis ingen aning om, men en sak står bortom rimligt tvivel – takboxen förgyller tillvaron. I vårt minitest får tre riktigt vassa boxar visa vad de kan. Hur är de att montera, hur smart utförande erbjuder de och hur lastvänliga är de? Dessutom, hur mycket låter de när de är monterade på bilen? Att ha bilen full med folk kan vara nog så högljutt, att dessutom behöva lyssna på en vinande box kan knäcka även den mest luttrade fjällresenären.

Våra tre boxar är så kallade fullängdsboxar, men det skiljer en hel del i utförande. Thule Motion XT Alpine är största boxen måttmässigt, men det är Calix Nordic Loader Premium som är den mest genomarbetade boxen kvalitetsmässigt. Hapro Nordic 10.8 erbjuder ett intressant alternativ som påminner om Thule, men till ett något lägre pris. Vad blir skillnaden? Med det sagt, alla tre innebär en relativt rejäl investering.

När det gäller ditt själva köp av box, se först till att gå igenom din behovsbild noggrant. Behöver du lasta långa längdskidor, då passar så kallade fullängdsboxar – men bara de. Våra tre boxar i testet är just sådana, långa och lite lägre för att kunna få plats med skidorna. Men om du ska kunna lasta flera snowboards med konventionell bindning tillsammans med höjdskrymmande last, då behöver du bättre lasthöjd. En annan detalj som är av yttersta vikt – gör en prisjämförelse. Oftast finns det pengar att spara, kanske allra mest om någon försäljningsaktör råkat köpa på sig ett för stort lager och behöver rea ut. 

Att utöka din bils lastkapacitet med en box på taket har alltid varit smart. Till testet använder vi nya BMW 530e xDrive Touring, en laddhybrid där delar av bagageutrymmet fått ge vika för just laddhybridteknik. Vilket i sin tur innebär ännu större behov av extra utrymme. Eftersom det kostar rejält med energi att köra runt med boxen i onödan så bör du se till att montera av den under lågsäsong. Detta gäller inte minst dig som kör eldrivet, men det där håller du säkert redan koll på. Räckvidd som kortas ner helt i onödan brukar man notera snarare förr än senare.

Calix Nordic Loader Premium

Calix har dubbelt plastskrov vilket gör den betydligt mer rigid. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

En påkostad box som känns genomarbetad. Om du använder box en gång om året är det här överkurs, men lastar du ofta och långt – då är Calix för dig. Hög kvalitetskänsla och smarta detaljer. Skyddade lås, handtag på båda sidor, enkel att både montera och lasta.

Pris: cirka 9 000 kronor.
Garanti: 5 år.
Material: Plast.
Storlek, yttermått: 225x90x28 cm.
Storlek, innermått: 212x74x25 cm.
Volym: 430 liter.
Vikt: 30 kg.
Lastkapacitet: 75 kg.
Öppning: Båda sidor.
Yttre handtag: Båda sidor.
Lås: Båda sidor.
Inre fastspänning: Sex punkter, tre remmar. Dessutom lastnät med sex fästpunkter.
Klädd bottenyta inuti: Filt. Safety Nose för att motverka att last lämnar box vid krock. Vit insida lock.

Vit insida av lock, lampa i locket och last­säkringsnät. Calix är påkostad. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Montering: Enkel att hantera. Snabbfäste med momentbegränsning.
Lastning: Låg bottendel. Bra öppningsvinkel. Lastnät är en smart detalj.
Kvalitetskänsla: Dubbelskrovsbox med mycket hög kvalitetskänsla. Gummiskydd över lås och handtag på båda sidor. En box att leva med. Länge.
Ljudkomfort: Tyst i låga hastigheter, slår aldrig i boxen. Vindljudet gör sig påmint först runt 110 km/h, men nivån är låg. En tyst box.

Positivt: Extremt genomarbetad och gedigen box med smarta detaljer. Lätt att montera och att lasta.

Negativt: Priset är högt, vilket främst blir negativt om du använder boxen sällan.

Hapro Nordic 10.8

Hapro är enklare i utförande än Calix, vilket även reflekteras i priset. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Hapro tillverkas i Holland och deras boxar har tidigare vunnit i våra tester. Nordic 10.8 är en bra basbox med riktigt bra lastlängd och lägst vikt i testet. Inte fullt lika högt pris som övriga, men saknar smarta detaljer som yttre handtag och skydd för låset. 

Pris: 7 900 kronor.
Garanti: 5 år.
Material: Plast.
Storlek, yttermått: 226x94x32 cm.
Storlek, innermått: 221x89x31 cm.
Volym: 460 liter.
Vikt: 23 kg.
Lastkapacitet: 75 kg.
Öppning: Båda sidor.
Yttre handtag: Nej.
Lås: Båda sidor.
Inre fastspänning: Sex punkter, tre remmar.
Klädd bottenyta inuti: Nej.

Smidigt snabbfäste. Boxens bottendel hoppar mot lastbågarna när vi kör över ojämnheter i lägre fart. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Montering: Enkel att hantera. Snabbfäste med momentbegränsning.
Lastning: Något högre bottendel än hos Calix. I stort sett samma öppningsvinkel som hos övriga två, hyfsat lättlastade. Dock saknar vi yttre handtag.
Kvalitetskänsla: Enkelskrovsbox, alltså vad man skulle kunna kalla en helt vanlig takbox. Plasten känns hyfsat rigid, utan att komma i närheten av Calix. Låset är inte skyddat från vädrets makter. Gummilist längst fram.
Ljudkomfort: I lägre hastigheter slår det i boxen över ojämnheter. Från 90 km/h ökar nivån av vindljud så att det märks tydligt. Från 100 km/h mest vindljud i testet.

Positivt: Fullstor box som kostar runt 20 procent mindre än konkurrenterna.

Negativt: Saknar vissa smarta detaljer. Yttre handtag är alltid skönt att ha, men det saknas här.

Thule Motion XT Alpine

En snygg, men förhållandevis enkel box som kostar lika mycket som Calix. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Testets längsta box (en centimeter längre än Hapro...) lockar med enkelt handhavande och smidig montering. Enkelskrov innebär att den inte är lika rigid som Calix. Jo, den känns lite billigare, men är det inte. Handtag på båda sidor och Thules SlideLock-system fungerar bra, men inget skydd över låset.

Pris: Cirka 9 000 kronor.
Garanti: 2 år.
Material: Plast.
Storlek, yttermått: 232x95x35 cm.
Storlek, innermått: 222x85x30 cm.
Volym: 450 liter.
Vikt: 25 kg.
Lastkapacitet: 75 kg.
Öppning: Båda sidor.
Yttre handtag: Båda sidor.
Lås: Båda sidor.
Inre fastspänning: Sex punkter.
Klädd bottenyta inuti: Nej.

Bottendelens plast känns billigare än vad priset reflekterar. Smidigt snabbfäste. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Montering: Enkel att hantera. Snabbfäste med momentbegränsning.
Lastning: Högre bottendel än Calix ger något högre lyft vid lastning och lossning. Bra öppningsvinkel. Vettig storlek på lastsäkringsöglor.
Kvalitetskänsla: Enkelskrovsbox med tydlig plastkänsla, inte lika rigid som Calix. Å andra sidan fem kg lättare vilket ger högre lastvikt på de flesta bilar.
Ljudkomfort: Slår aldrig i plasten när bilen körs över ojämnheter. Vindljud märks från 110 km/h och uppåt, men inte så mycket. Väldigt lik Calix.

Positivt: Smidig att montera och enkel att handha vid öppning och stängning.

Negativt: Något högre lasthöjd märks vid lastning, inga extravaganser trots högt pris.

 

4 tidigare testade takboxar som vi rekommenderar

Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Hapro Traxer 6.6

En kortare men relativt hög box som öppnar upp för en annan typ av lastkapacitet än de tre som vi har testat i år. Något enklare i utförande, inte lika stabil i konstruktionen som vissa dyrare boxar. Dock märker vi direkt de fina monteringsfästena med inbyggd momentbegränsare som är enkla att fästa och lika enkla att justera.

Pris: Från cirka 3 500 kronor.

Positivt: Enkel att montera, halvmatt finish där eventuella repor inte syns lika tydligt.

Negativt: Det märks att det är en instegsmodell hos Hapro, plasten flexar rejält.

Foto: Patrik LIndgren / Teknikens Värld

Montblanc Altitude 450

Den flerfaldiga testvinnaren Mont Blanc Altitude 450 är fortfarande en riktigt bra box med godkänt detaljarbete och hyfsad stabilitet i plasten tillsammans med ett förhållandevis lågt pris runt 5 500 kronor. Boxen öppnar åt båda håll, vilket de allra flesta gör i dag. Men snabbfästena har inte momentbegränsare, en detalj som vi saknar.

Pris: Från cirka 5 600 kronor.

Positivt: Bra kvalitetskänsla för att vara en plastbox, hyfsat stadig. Enkel att montera.

Negativt: Saknar den smidiga funktionen momentbegränsare till monteringsfästena.

Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Packline NX 195

Den enda bakåtöppnande boxen kommer från svenska Packline (modellen heter NX Twin numera) och imponerar med sitt fina och rejäla utförande. Detaljerna känns påkostade och det är utan tvekan en av de mest rigida på marknaden. Dubbelt skrov ger stadig konstruktion. Dessutom är den lättöppnad med gasdämpat lock.

Pris: Från cirka 7 200 kronor.

Positivt: Enkel att montera, smidig att handha och utan tvekan en av de mest rigida boxarna.

Negativt: Avancerad konstruktion skjuter upp priset. Värd sitt pris om du använder boxen mycket.

Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Thule Force XT

Force XT hörde till nyheterna på marknaden när den testades 2019. Det är en långsmal box med fokus på skidor. Men lasthöjden gör att det blir enkelt att lasta större mjuka väskor utan bekymmer. Öppnar åt båda sidor och får plus för plastomfattningen runt nyckeln. Slutet på avbrutna nycklar?

Pris: Från cirka 6 000 kronor.

Positivt: Smidig att montera, bra öppningsvinkel. Bra lasthöjd, inga problem att lasta mjuka väskor där.

Negativt: Vi saknar det yttre handtaget som flera andra Thule-boxar har. Bara medium kvalitetskänsla.

Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!