Tredje GP-upplagan av Mini har kommit till Sverige med mer effekt än någonsin. Vi kör den på vanliga vägar, men längtar tills vi får bryta runt med den på bana. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Provkörning av Mini John Cooper Works GP

Det kan vara en tuff uppgift att vara klassens clown, inte minst om klassen i övrigt består av lustigkurrar. Med effekt i överflöd och tokiga detaljer försöker nya Mini GP ändå vara just det – roligast!

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Förutsättningarna hade ­kunnat vara bättre. Nya Mini John Cooper Works GP, i bilfolkmun kallad Mini GP, kom till Sverige redan i våras men då bara till de allra snabbast huggande kunderna som hade förbeställt sina bilar osedda och oprovkörda. Först nu finns en bil tillgänglig för oss och då är det dubbfria, smala vinterdäck, regn och snålblåst som gäller i stället för sommardäck, torra vägar och solsken.
Att köpa en Mini GP osedd är inget konstigt, väntar man tills bilen finns att se och provköra så väntar man för länge. Då är alla bilar slutsålda. GP-versionerna av Mini har traditionsmässigt varit begränsade till några tusen exemplar och den nya, den tredje GP:n i ordningen är inget undantag. Endast 3 000 exemplar ska byggas, sedan ställer fabriken i Oxford om till andra modeller.

Bilen vi kör är nummer 2 530 i byggordningen, det framgår med all tydlighet av siffrorna som står lackerade på framskärmarna. Just det där framskärmarna, och bakskärmarna för den delen, har bidragit stort till att göra nya Mini GP till en av de mest omtalade sportbilarna i år. Sedd ur vissa vinklar ser det ut som att en liten Mini har klivit ner i alldeles för stora galoscher. Ur andra vinklar ser den bred och muskulös ut.
Den aerodynamiska funktion de fyller är tveksam och inget Mini lyfter fram. De talar hellre om att de tillverkas av en kolfiberplastblandning (CFRP) och att råmaterialet är en restprodukt från tillverkningen av kolfiberchassin till BMW i3 och i8. Väven våtpressas och får två lager matt lack och till sist numreringen som anger bilens plats i byggordningen. De fyra kolfiberdelarna är säkerligen inte billiga att tillverka och förmodligen svindyra att reparera efter en parkeringsskada. För en bilvårdspedant orsakar de dessutom ångest eftersom det samlas mycket grus, löv och vatten mellan skärmarna och karossen.

1 av 5 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
2 av 5 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
3 av 5 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
4 av 5: GP-modellen är snabbare, men inte lättare än vanliga JCW-versionen. Chassisättningen är fast och inte adaptiv. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
5 av 5 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Det får vi försöka bortse från nu, det har äntligen blivit dags att ta ut den snabbaste (och dyraste!) Minin som har byggts hittills.
När vi kallstartar GP i garaget smattrar det till högt ur de dubbla avgasutblåsen. Tonen lägger sig efter en stund men är fortfarande högst närvarande. Vi letar efter någon knapp eller vippströmbrytare som kan öppna eller stänga avgasklaffen, men se det finns inte. Nya GP är nästan helt befriad från tillkrånglande inställningar och körlägen. Det enda man kan göra är att ställa växellådan i normalläge eller sportläge genom att trycka spaken åt vänster.
Vi börjar förstås i det läget och trampar högerpedalen i botten. De smala vinterdäcken (195/45 R189) famlar sig fram över asfalten och försöker hitta grepp, det spottar och fräser ur avgasrören, ratten börjar snurra och kräver fullständig uppmärksamhet och plötsligt…hittar framhjulen tillräckligt mycket fäste och drar i väg bilen! Nu går det undan, ­maxvridet på 450 newtonmeter kommer redan vid 1 750 r/­min så man behöver inte vänta på att nå maxvarv innan det sätter fart på riktigt. Fartsensationen är påtaglig, den lilla Minin ilar i väg som en skrämd katt och om det vore torrt på vägen så skulle den vara ännu mer skrämd. Mini anger en 0-100 km/h-tid på 5,2 sekunder. Det är snabbt för den här klassen. Honda Civic Type R behöver fem tiondelar mer och Toyotas rallyjärn GR Yaris gör sprinten på 5,5 sekunder.

Den fyrcylindriga tvålitersmotorns alla 306 hästkrafter har uppenbara problem att hitta ner i den novemberfuktiga asfalten, trots att det mellan framhjulen sitter en torsendiffbroms som ska förhindra att något av hjulen spinner loss helt och hållet. Visst, det kanske inte är så effektivt, men underhållningsvärdet i att leta grepp är stort. Och när man väl har fått upp farten gäller det att ta det lite varligt, GP-modellen har inget baksäte och i stort sett inget annat än en, bensintank och ett kränghämmarstag som vikt över bakhjulen. Med ett oförsiktigt gasuppsläpp och lite för tvär instyrning kommer den korta baken snabbt i ett kast. Styrningen är hastighetsberoende och direkt och känslig.

1 av 9: Kramiga stolar och ratt med stora växelpaddlar avslöjar GP-modellen. Automatlåda är enda växellådsalternativet. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
2 av 9 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
3 av 9 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
4 av 9 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
5 av 9: Krängningshämmarstag i stället för baksäte ger bra köregenskaper och stor lastförmåga. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
6 av 9: Takspoilern har en skåra i mitten för att inte böja antennen när bakluckan öppnas. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
7 av 9: Tvålitersfyran med twin scroll-turbo känns igen från andra BMW- och Mini-modeller. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
8 av 9 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
9 av 9: Fälgarna tillverkas inte längre av magnesium utan av aluminium. Skärmbreddare i kolfiber. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

När vi säger att det här är den starkaste och snabbaste Minin är det en sanning med modifikation. Motorn och effektuttaget känns igen från syskonet Clubman JCW som tack vare sin fyrhjulsdrift faktiskt är snabbare till 100 km/h. Men GP har ingen toppfartsspärr vid 250 utan tillåts fortsätta till 265 km/h.
306 hk är hela 75 hk mer än ”vanliga” Mini John Cooper Works och GP-modellen har därutöver 10 mm lägre fjädring, bredare spårvidd, kraftigare bromsar och krängningshämmare och ett antisladdsystem med ett särskilt GP-läge som tillåter mer hjulspinn innan det griper in. Men, och det här är ett stort men, GP-modellen finns bara med åttaväxlad automatlåda. Det behöver inte vara något negativt, det är en väldigt smart, snabb och lättkörd växellåda med momentomvandlare, men den som absolut vill spaka själv får nöja sig med vanliga Mini JCW som kan fås med automat eller manuell låda, men då också med bara 231 hästkrafter och en mjukare chassisättning.
De två tidigare GP-generationerna har varit tämligen kompromisslösa – högljudda, stenhårda och snudd på okörbara i vardagstrafik. Nya Mini GP följer inte i de fotspåren. Bortsett från den höga ljudnivån i kupén, det obefintliga baksätet och lite onödigt nervös mappning av gas- och bromspedal är nya GP fullt ­körbar och inte minst underhållande på alla typer av vägar. Det kompromisslöst tokroliga och barnsliga har i stället hamnat i designen och känslan. Och det kanske är gott nog.

Rivaler

Foto: Toyota

Toyota GR Yaris
261 hk ur trecylindrig motor, fyrhjulsdrift och manuell låda är oväntat och ovanligt piggt för att komma från Toyota. Vi ser fram emot provkörning!
Pris: 394 900 kronor.

Foto: Glenn Lindberg

Honda Civic Type R
Teknikens Världs favorit när det handlar om framhjulsdrivna bilar med effekt i överflöd. Balans, körbarhet och prestanda i harmoni!
Pris: 418 400 kronor.

Foto: Mini

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!