BMW SlideCarver

BMW SlideCarver

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Motor

Lodställd av HMM-typ (Human Muscle Motor).

Kraftöverföring

Pendelmekanisk.

Fjäring/hjulställ

Fram stel axel, bak pendelaxel.

Styrning 

Styrstång, muskelservo.

Bromsar 

Inga fram, ventilerade skivor bak (69 mm i diameter).

Mått & vikt (cm/kg) 

Axelavstånd 66, längd 77, bredd 50, höjd 100. Vikt 12, maxlast 88.

Garanti: 2 år.

Stadsracer!

BMW:s nya leksak för betongkids - inte en enda hästkraft!

BMW tillverkar inte bara bilar utan är även duktiga på att spotta ur sig så kallade livsstilsprylar som kläder, klockor, solglasögon med mera. 

SlideCarver är just en sådan pryl och den förtjänar utan tvekan att bära den blåvita loggan.

Vad då SlideCarver?

Tänk dig en skateboard med ett framhjul och styre. Bak finns två hjul, en medstyrande axel och - ventilerade hydrauliska skivbromsar! 

Precis som en skateboard drivs SlideCarver av muskelkraft. Det är den medstyrande bakaxeln som tillför det unika. Genom att flytta kroppsvikten styr man med bakaxeln på ett sätt som kan liknas vid att surfa eller åka snowboard. Styret gör att det är mycket lättare än att åka skateboard och den unika bakaxeln gör SlideCarver snabbare i kurvorna. Eftersom det även går att styra med framhjulet kan man vända på en fläck.

Känslan att med svepande rörelser surfa fram över asfalten är klart annorlunda och otroligt underhållande. Man behöver inte längre åka till fjällen för att ha roligt i backarna.

För designen står BMW:s DesignworksUSA i Kalifornien. Nyligen mottog BMW "2003 Good Design Award" för just SlideCarver, vid sidan av 5-serien och Z4.

Designen är delikat. De små borrade bromsskivorna och de röda bromsoken är ytterst läckra, detaljarbetet är väl utfört och hela skapelsen ger ett gediget intryck. Provkörningen har ägt rum på många skrovliga ytor och jag kan intyga att konstruktionen är mycket solid. 

Brädan består av en gjuten aluminiumlegering och stommen är smidd i aluminium. Det ska ge körstabilitet och låg vikt. Ändå väger SlideCarver hela tolv kilo. Att hoppa och trixa är nära nog omöjligt och farkosten är klumpig att släpa runt. 

Tyngden har ändå sina poänger. Den gör att SlideCarver uppträder stabilt och tryggt. Samtidigt begränsas den potentiella nyttan. Man kan använda SlideCarver för korta transporter inne i stan, men den är otroligt klumpig att bära om man ska upp för en trappa eller gå in i till exempel en butik. Låsmöjlighet saknas så det går inte att parkera den på gatan. Bäst är att betrakta skapelsen som en ren leksak, dock en man säkert vill ha lite nytta av med tanke på priset - den kostar sju tusen kronor!

Största problemet är att hitta platser att köra på. Helst ska det vara i lätt nedförsbacke på jämnt underlag. Dessutom behövs svängrum eller kurvor så att man kan dra nytta av bakaxeln och "surfa". Lite som att leta efter bra vågor eller orörd pudersnö, men här sker jakten i betongdjungeln.

Som pryl betraktad är SlideCarver helt klart läcker och på rätt ställen är den bland det roligaste som finns att åka på - men det är trots allt ganska sällan den verkligen kommer till sin rätt.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Endast 99 kr/månaden. Ingen bindningstid

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!