Carlsson CK50

Carlsson CK50

Världens bästa Carlsson? När alla i styrelsen gjort som du och köpt Mercedes CL 500 finns bara en sak att göra. Lämna din CL till Carlsson och få den konverterad till en CK50. Det hutlösa priset utgör knappast något problem för dig.

Det finns ett gäng företag som koncentrerat sin verksamhet till konvertering av Mercedes-modeller. Danska Kleemans bilar har vi kört vid ett par tillfällen, men nu är det dags för tyska Carlsson att visa vad de kan. Företagsnamnet är inte så lite svenskklingande och kopplingen till Sverige är faktiskt ett faktum.

Bröderna Rolf och Andreas Hartge grundade Carlsson Autotechnick GmbH 1989. Deras utvecklingspartner blev Ingvar Carlsson, rallyföraren hemmahörande i Nyköping. Som bekant finns det en BMW-förädlare som använder namnet Hartge – det lär ha påverkat bröderna i beslutet att hedra sin ”mentor”.

 Carlsson, firman alltså, har konverteringar till alla Mercedes-modeller – inklusive Vito/Viano. Skåpbilar och bussar i alla ära, en lyxig coupé som CL känns betydligt mer intressant och framför mig står en CK50. Så heter CL 500 när firman från Merzig i sydvästra Tyskland har slutfört förvandlingen.

 Prislappen till trots, cirka 1 504 000 kronor inklusive bilen, är detta instegsversionen i Carlssons CL-sortiment som även innehåller CK50 RS och CK60, den senare baserade på V12-försedda CL 600.

 Jag har inga problem att nöja mig med en V8-motor som är chippad till 435 hästkrafter i stället för originalets 388. Samtidigt har vridmomentet lyfts från 530 Nm till jämna 600. Förutom chip så har sportluftsfilter och ett rostfritt sportavgassystem inverkat positivt på bilens förbättrade andningsförmåga. 

 Att avgassystemet mynnar ut i fyra läckra ändrör blir jag varse om så fort startknappen trycks in. CK50 mullrar betydligt mer än beskedliga CL 500. Jag lägger i Drive med rattreglaget och taxar ut på Hockenheimring. Orden från Carlssons marknadsassistent ekar i huvudet: ”Glöm inte att just det här exemplaret är sålt.”

 Det framstår rätt snart att bankörning inte är rätt element för en bil med tjänstevikt på två ton. Då finns ändå C-Tronic, som är en utveckling av Mercedes aktiva chassikontroll ABC. Systemet motverkar krängning i kurvor samt stegring och nigning vid acceleration respektive inbromsning. C-Tronic utökar funktionen med att bilen normalt rullar 30 millimeter lägre än standard och sänks ytterligare i farter över 120 km/h. Känner bilen av att vägen är usel höjs markfrigången så att bilen rullar mjukare. ABC är standard på CL 500, evolutionen C-Tronic kostar motsvarande 13 300 kronor.

 Stolarna har aktivt sidostöd som pressar emot ryggen i varje kurva. Tyvärr är inte systemet hasighetsberoende så även om jag tar en kurva långsamt i till exempel stadstradtrafik pressar stolen emot – lätt irriterande. 

 Nej, ett aristokratiskt vardagsrum som det här ska inte piskas på bana. Jag tar en sväng i staden Hockenheim i stället och plötsligt känns livet okomplicerat. Jag sitter i en av världens bästa bilar – som tydligen inte är fin nog. Carlsson har höjt den exklusiva nivån ytterligare ett par snäpp och tar rejält betalt för kalaset. Fotstöd och pedaler i aluminium, 3 400 kronor. Carlsson-mattor i mjuk velour, 2 450 kronor. Carlssons instegslister med belyst logotyp, 8 900 kronor. Sätt dig ner för nu börjar det bli dyrt. Carlsson sportratt i läder och alcantara, 18 200 kronor! Carlsson hastighetsmätare graderad till 360 km/h, 21 960 kronor. 

 Nu börjar det ta emot, hastighetsmätaren är trots allt bara ett digitalt fönster och så här fort går inte en CK50. Visst, fartspärren har flyttats från 250 till 293 km/h. Anledningen till spärren där är att däcken inte är godkända för mycket mer. 

 Oops, däck var det. Nämnde jag priset för dessa och fälgarna? En uppsättning 3/11 Ultra Light kostar 108 000 kronor. Då snackar vi tredelade fälgar i gjuten aluminium, 50 procent lättare än andra aluminiumfälgar. På dessa sitter Dunlop SportMaxx, fram i dimensionen 265/30 ZR21 och bak 295/30 ZR21.

 Kopplingen till verkligheten har försvunnit för länge sedan. Jag ska inte besvära dig med att rabbla fler priser, men innan hela konverteringen är klar tillkommer det exteriöra spoilerpaketet och den nya inredningen i konjaksfärgat läder. Att CL 500 har skapligt skinn som standard bekommer inte excentriska intressenter. Fåfänga har ett pris men att det skulle vara så här högt visste jag inte. Motortrimningen kostar ”bara” cirka 72 700 kronor, inklusive sportluftsfilter och ett rostfritt sportavgassystem. Det räcker gott och resterande styrelsemedlemmar lär bli tillräckligt imponerade.

Carlsson CK50

Pris

1 102 000 kronor (Mercedes CL 500), plus cirka 402 000 kronor (konvertering).

Motor

Bensin. 8-cyl längsmonterad V-motor, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,7:1. Borrning/slag 98/90,5 mm, cylindervolym 5 461 cm3. Max effekt 435 hk (320 kW) vid 6 000 r/min, max vridmoment 600 Nm vid 2 800 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, bakhjulsdrift. 7-växlad automatlåda.

Fjädring/hjulställ

Luftfjädring fram och bak. Fram dubbla triangellänkar, bak multilänkaxel med tvärlänkar.

Styrning

Kuggstång med servo. Vändcirkel 11,6 meter.

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.

Hjul

Fälg 9 tum fram, 10,5 tum bak, däck 265/30 R21 fram, 295/30 R21 bak.

Mått/vikt(cm/kg)

Axelavstånd 300, längd 507, bredd 187, höjd 139, spårvidd f/b 160/161. Tjänstevikt 1 995, maxlast ca 515, max släpvikt 0. Tank 90 liter.

Fartresurser*

Toppfart 293 km/h.

Acceleration 0–100 km/h 5,1 s.

Bränsleförbrukning/miljö*

Stad 1,85, landsväg 0,93, blandad körning 1,29 l/mil. CO2 = 309 g/km.

* Enligt tillverkaren.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!