Corvette C6

Corvette C6

Basfakta

Pris

599900 kr

  Motor

 Längsmonterad V8, centralt liggande kamaxel, stötstänger och 2 ventiler per cylinder. Kompression 9.9. Borrning/slag 101,6/92 mm. Volym 5967 cm3. Max effekt 404 hk (297 kW) vid 6000 r/min. Max vridmoment 546 Nm vid 4400 r/min..

 

Kraftöverföring

 Motorn fram, bakhjulsdrift. 6-växlad man. låda alt. 4-växlad aut. Aktivt antisladdsystem med Track Mode. 

 Fjädring/hjulställ

 Tvärliggande bladfjäder fram och bak. Fram korta och långa länkarmar i dubbel gaffelbensupphängning samt övre och nedre bärarm. Bak korta och långa länkarmar i dubbel gaffelbensupphängning samt övre och nedre bärarm.

 

Styrning

 Kuggstång, servo. Vändcirkel 12 m.

 

Bromsar

 Ventilerade skivor fram och bak. ABS.

 

Hjul

 Fälgbredd fram 8,5, bak 10 tum. Däck fram 245/40 ZR-18 bak, 285/35 ZR-19. 

 Mått/vikt (cm/kg)

 Axelavstånd 269, längd 444, bredd 185, höjd 125, spårvidd fram/bak 158/154, Tjänstevikt cirka 1550. Tank 69 l.

 

Fartresurser*

 0-100 km/h 4,2 sekunder. Toppfart 300 km/h. 

 

Förbrukning*

 Blandad körning 1,17 liter per mil (manuell). 

 *Enligt tillverkaren

Corvette Light

Sjätte generationen Corvette går mot trenden. Den är lättare, kortare och mer ekonomisk. Men lugn, den har fortfarande en maffig V8 under den långa huven.

"En Coca Cola-flaska designad av 

 Picasso". Så beskriver Corvettens designer Tom Peters, den sjätte generationen av den amerikanska sportsvagns-ikonen. En beskrivning som inte bara är tänkt att passa själva utseendet men som också antyder något om nya Corvettens själ. För även om den fortfarande är omisskännligt amerikansk, känns den mer europeisk i tilltalet än någonsin.

 Amerikanska sportbilar har alltid betraktats med viss skepsis i Europa, på andra sidan Atlanten handlar det ju bara om vem som är snabbast på kvartsmilen, 402 meter. Det är det avstånd som brukar gälla mellan trafikljusen i städerna - och på dragracingbanan. Det har alltså historiskt handlat om att köra riktigt fort rakt fram och till det behövs stora motorer med mycket effekt men inga särskilt avancerade vägegenskaper. 

 Den klyschan kan du glömma. Redan Corvette nummer fem som kom 1997 är duktig och kul även när det svänger, men den slog aldrig här. Anledningen var nog att finishen på främst inredningen inte höll måttet, material och passform påminde om en gammal Daewoo...

 När du sätter dig i C6 upptäcker du att det skett något av en kulturrevolution. Borta är hårdplasten, de dåliga passningarna och de utspridda reglagen. Det är kanske inte i nivå med de allra bästa européerna men det är bra nog. Och vem vill ha en Corvette som ser ut som en BMW inuti? 

 Trots att Corvette fortfarande har en prisfördel gentemot jämnstarka europeiska vagnar är den betydligt bättre utrustad. Inte bara under huven där en helt ny V8 på sex liter och 404 hästkrafter arbetar, utan även inne i kupén där "allt" i komfortutrustning finns med i grundpriset, inklusive det nyckellösa startsystemet "Keyless Go". Den sistnämnda finessen tar en stund att vänja sig vid, eftersom rattlåset bara avaktiveras om du lägger i backen. I gengäld är det skönt att aldrig behöva ta fram nyckeln ur fickan. När du närmar dig bilen, låser den upp sig automatiskt och allt du behöver göra för att komma igång är att trycka ned kopplingen och sätta fingret på startknappen. 

 Och vilken känsla när startmotorn avlöses av den härliga V8:an. Det låter mycket och underbart, men inte för mycket. Inte så att det blir störande på långfärd. 

 Alla Corvette som importeras till Europa har en sexväxlad Tremec T56-låda som standard. Även om den inte är lika effektiv som den i Porsche 911 så är den extremt enkel att hitta rätt i. Corvette är enormt högt växlad, i 120 km/h på sexan viskar motorn bara, på ett varvtal runt 2100 r/min. Det gör också att du måste växla ned vid omkörningar, för även om motorn har ett fantastiskt vridmoment på hela 546 Nm, är det inte mycket rock'n roll under 2500 r/min. 

 I gengäld bryter helvetet lös när du sätter fart på de åtta burkarna och endast sexton ventilerna och låter varvtalet stiga upp mot varvtalsstoppet vid 6500 r/min. Officiellt ska Corvette klara 0-100 km/h på 4,2 sekunder. Det är Ferrarifart till Porschepengar. Och då snackar vi Boxster, inte 911. Corvettepriserna börjar vid 600000 kronor.

 Med 404 hk har Corvette fått 60 hk mer än föregångaren samtidigt som den blivit 75 kg lättare. Vikteffekten är 3,5 kg/hk, som jämförelse har 911 Carrera S hela 4 kg/hk att släpa på. 

 Samtidigt som karossen krympt med 12,5 cm på längden och 2,5 cm på bredden har Corvette-ingenjörerna arbetat mycket med aerodynamiken, både i vindtunnel och i verkligheten. Dels har man dragit erfarenheter från sin tävlingsverksamhet - bland annat på Le Mans, dels har man kört många, många varv runt Nürburgring för att få till en bil som tilltalar den europeiska marknaden och som verkligen går att köra i de 300 km/h som den ska klara. 

 Tyvärr kunde inte vi prova hur man lyckats, första körningen ägde rum i Spanien där maxhastigheten är 120 km/h. 

 Lyckligtvis fick vi tillgång till den 5,4 km långa Ascari-banan. Banan snor sig igenom landskapet som en orm, och har både snabba och långsamma sektioner. I den snabbaste av de 26 kurvorna tangerar hastighetsmätarnålen 210 km/h och då känns Corvette mycket välbalanserad och förtroendeingivande. Och på den korta rakan hinner jag komma upp i 230 km/h innan jag måste bromsa hårt för att kunna ta mig igenom den efterföljande myriad av svängar och chikaner. 

 Det skulle vara hårda bud för alla sportbilar och särskilt för en amerikansk men Corvette visar sig bara från sin allra bästa sida. De breda bakdäcken har hela tiden bra fäste i asfalten och balansen mellan fram- och bakvagn är förbluffande bra. 

 När du går in i en kurva är det bra känsla i styrningen och det är inga problem att placera framvagnen i rätt spår. Inte på millimetern som i en Porsche 911 men nära på. Eftersom viktfördelningen är mer gynnsam på grund av att motorn är placerad fram är Corvette betydligt lättare att balansera på den absoluta gränsen. 

 Men det gäller att hantera gaspedalen med respekt, häftiga gaspådrag leder lätt till att den börjar vifta på svansen, att bakvagnen bryter ut i en bred sladd. Fast bara om antisladdsystemet ESP är urkopplat, i vanliga fall tar det hand om situationen.

 Dessutom finns ett banläge, Track Mode, som tillåter ganska breda ställ innan det griper in. Lysande!

 Samtidigt bjuder Corvette på en ovanligt god åkkomfort. Där har vi kanske Corvettes allra största konkurrensfördel gentemot de europeiska konkurrenterna. Ändå har alla europadestinerade Corvetter det så kallade Z51-chassit, som är utvecklat för extra hård körning. På USA-bilarna är fjädringen mjukare. 

 Enda tillvalsmöjligheten på chassiområdet är Magnetic Selective Ride, aktiva stötdämpare som kan ställas i olika hårdhetslägen. Men vår provbil var inte utrustad med denna finess så vi kunde inte pröva den. 

 I normala fall är jag inte mycket för amerikabilar, de är för stora, för långsamma och för smaklösa inuti. Men Corvette har ingen av de tre nackdelarna och tillsammans med helt galen accelerationsförmåga får du en körmaskin som kanske inte är världens mest raffinerade men som garanterat får dig på gott humör. En slags förvuxen Mazda Miata, kanske. En Miata som ätit en väldig massa anaobola steroider. 

 En annan sak som är markant förbättrad jämfört med föregångaren är sittkomforten. Stolarna har betydligt bättre sidostöd och du sitter betydligt säkrare i kurvorna. Själva sätesjusteringen är däremot udda, i längsled sker den med el men ryggstödet jus-teras med spak. Anledningen är att det lättare ska gå att komma åt det ganska väl tilltagna bagageutrymmet bakom stolarna. Det är bra att man kan kasta in en väska eller två den vägen eftersom öppningen av bakluckan i glas är krånglig. Det kan bara ske med en knapp inne i bilen. Och har du plockat av targataket och lagt det i bagageutrymmet skulle det vara svårt att komma åt prylarna om du inte kunde nå dem framifrån. 

 Om Corvette nummer sex blir mer framgångsrik i Europa än föregångaren beror mycket på försäljningsorganisationen. Tidigare var det Saab-Opel Sverige som marknadsförde USA-programmet här. Sedan en tid har man ett gemensamt importbolag för hela Europa, baserat i Holland och i Sverige sköts kontakterna av Cadillac Sverige AB. De hoppas sälja 45 stycken Corvette här under 2005.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!