Basfakta
Pris
Ca 250000 kr (augusti 2005)
Motor
Längsmonterad fyra, dubbla överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 9.7:1, volym 2358 cm3, max effekt 158 hk vid 5500 r/min. Max vridmoment 218 Nm vid 4500 r/min.
Kraftöverföring
Motorn fram, fyrhjulsdrift, 4-växlad automat.
Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, MacPherson-ben fram, dubbla triangellänkar bak, krängningshämmare fram och bak.
Styrning
Kuggstång med servo, 3,3 varv mellan fulla utslag. Vändcirkel 10,6 m.
Bromsar Skivbromsar fram och bak.
Hjul
Däck 215/70 R 16.
Mått/vikt(cm/kg)
Axelavstånd 258, längd 430, bredd 182, höjd 179. Tjänstevikt 1_617. Tankvolym 60 liter.
Förbrukning*
Stad 1,12, landsväg 0,98 (US-norm).
*Enligt tillverkaren
Honda-Hummern
Honda tog mod sig och byggde en udda "life-style"-bil mer på känn än på logiska grunder. Det bidde en baby-Hummer.
Denna udda skapelse finns normalt inte i Sverige. Och inte i Europa heller för den delen. I stället är det Exclusive Cars som varit i farten igen och tagit hit den från hamburgarens, surfingens och den blaskiga ölens förlovade land USA.
Där frodas den och har till och med blivit lite av en "inne-bil". Såväl strandmänniskor, trendnissar och de som "bara vill ha en bil som funkar" verkar gilla konceptet.
Utsidan är klädd i stora råa plastsjok och inredningen har en klart gummiaktig karaktär. Likaså är sätena klädda i vattenbeständigt material, och tål att bli blöta utan att skadas. Golvet är plant och försett med gummimattor. Om man vill kan de bakre stolarna tas loss och man får då ett helt plant lastutrymme bakom framstolarna. "Tid till annat än bilskötsel" är nyckelfrasen.
Motor och växellåda fungerar, på typiskt hondamanér, mycket bra. Men frågan är om Hondas karakteristiskt högvarviga motorkaraktär egentligen passar så bra ihop med resten av bilen.
Både styrning och chassi är rätt så sävliga i sina responser och lämnar en hel del att önska i fråga om feedback. Det här knappast en bil man kör aktivt med. Snarare så följer man trafikrytmen, slår på radion och njuter av utsikten genom de stora öppna glasytorna.
En motor med bättre bottendrag, och amerikanskt seg automatlåda, hade faktiskt passat bilen bättre.
Det finns dessutom en del riktiga tankevurpor, till exempel så måste man för att kunna öppna självmordsdörrarna bak först ha öppnat framdörrarna. Gissa hur kul det är att vara baksätespassagerare om de i framsätet lämnat bilen först.
Vi får väl se om det finns något intresse för bilen i Europa, och vem som då kan tänkas köpa den. För trots att bilen har fyrhjulsdrift, och ser tuff och stryktålig ut, så har den egentligen inget i terrängen att göra. Och bilen kan tyckas lite väl grovhuggen för stan. Men det problemet har ju och andra sidan inte förhindrat en alldeles lysande försäljning av diverse stadsjeepar.
Säkert är i alla fall att de som vi lånat bilen av för en provkörning - kakel och klinkersförsäljarna m2 i Stockholm - gjort ett utmärkt val av firmabil! Bättre annonspelare är svårt att tänka sig.
Redan prenumerant?
Papperstidning eller digital
Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad
Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.