Honda Stream 2,0i mot Nissan Almera Tino 1,8 Comfort

Honda Stream 2,0i mot Nissan Almera Tino 1,8 Comfort

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Honda

Motor, väghållning, körkänsla.

Utrymmen, låg utväxling, buller, strålkastare, lastkänslig.

Nissan

Lättkörd, bagageutrymme, utrustning.

Baksäte, buller

Basfakta Honda

Motor 

4-cyl tvärställd radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 9,8. Borrning/slag 86/86 mm, 1 998 cm3. Max effekt 156 hk (115 kW) vid 6 500 r/min, max vridmoment 192 Nm vid 4 000 r/min.

Kraftöverföring

Framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda alt. 

5-stegs automat. Hastighet vid 1 000 r/min på högsta växeln: 30,2 km/h. 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben och triangel-tvärlänkar, bak längslänkar och övre tvärlänkar.

Styrning 

Kuggstång, servo. Vändcirkel 11 meter.

Bromsar 

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfria.

Hjul/däck 

Fälg 6 tum, däck 195/65 R15.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 272, längd 455, bredd 170, höjd 159, spårvidd fram/bak 147/147. Tjänstevikt 1 450, maxlast 540, max släpvikt 1 200. Tank 55 liter.

Basfakta Nissan

Motor 

4-cyl tvärställd radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 9,5. Borrning/slag 80/88 mm, 1 769 cm3. Max effekt 114 hk (84 kW) vid 5 600 r/min, max vridmoment 158 Nm vid 2 800 r/min.

Kraftöverföring

Framhjulsdrift. 5-växlad låda, automat finns ej. Hastighet vid 1 000 r/min på högsta växeln: 35,7 km/h.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring. Fram fjäderben och triangel-tvärlänkar, bak halvstel axel med längslänkar och "Scott-Russel-tvärlänk".

Styrning 

Kuggstång, servo. Vändcirkel 10,6 meter.

Bromsar 

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfria.

Hjul/däck 

Fälg 6 tum, däck 195/65 R15.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 254, längd 427, bredd 176, höjd 161, spårvidd fram/bak 154/151. Tjänstevikt 1 370, maxlast 460, max släpvikt 1 250. Tank 60 liter.

 

Får vi vara med?

Nissan Tino och Honda Stream är bland de sista på isen i flexibilsdansen - storamnde applåder eller platt fall?

Vissa bilar sätter ordentlig fart på konkurrenterna. Renault Mégane Scénic till exempel. Ända sedan dess debut 1996 har en ström modeller följt Scénic i spåren med än den ena, än den andra fiffiga lösningen på vårt ständiga behov av att stuva stolar och bagageutrymmen så att vi känner oss praktiska i bilinnehavet.

Egentligen är idén med korta, högbyggda versioner av små standardmodeller mycket äldre än så. Riktigt när den uppstod kan man tvista om, men Honda var tidigt ute med Shuttle som en av fyra nya varianter på ett bräde när Civic förnyades 1984.

På den tiden var grundmodellerna av Civic lågbyggda och den uppdragna Shuttle påminde om ett växthus. I dag är förhållandet tvärt om. Den senaste Civic har utpräglat hög kaross medan "flexiversionen" Stream, som här avhandlas, går på tvärs mot rådande mode i klassen och försöker se så låg ut som möjligt. Om man bestämmer sig för den provkörda 2,0-versionen med 156 hk är priset 209 900 kronor, men det finns en 1,7-litersvariant med enklare utrustning och 125 hk för 189 900 kronor också.

Ungefär samtidigt med Civic visade Nissan sin 80-talshöjdare Prairie, en modell så svårt fyrkantig att Volvo 740 fick karaktär av italienskt fartåk. Som finess hade Prairie skjutdörrar på sidorna men motorn på 70 hk segrade sällan i matchen mot luftmotståndet.

I dag heter Nissans motsvarighet Tino och bygger på Almeramodellens bottenplatta. Man har tänjt en smula på spårvidden och överhängen fram och bak, Tino är därför en decimeter längre än grundmodellen och skäms inte för sin höjd eller bredd. Motorn är på 1,8 liter och 114 hk, priset är 164 900 kronor. En automatväxlad 2,0-version med 136 hk finns också, pris 208 300 kronor, samt en 2,2-liters direktinsprutad diesel med 114 hk och prislappen 215 500 kronor.

Riktigt jämförbara i pris och utförande är dessa båda japaner alltså inte, snarare kan man se dem som klassens två doldisar i var sin ringhörna. Nylanserade Stream parkerar för närvarande på plats 138 i säljlistan med blott åtta sålda ex-emplar i skrivande stund i år. Tino är lite bättre, 22 bilar under januari-februari 2002 och 220 stycken under hela 2001.

Tino är rent femsitsig och har för-utom nästan identiskt utseende som Scénic också samma interiörfason. Man kan alltså ta ur en, två eller tre separata stolar bak och i motsvarande mån öka bagageutrymmet. Stolarna har justerbara ryggstöd och de båda yttre är hyfsat enkla att lyfta ur. Mittstolen har sitt trepunktsbälte integrerat och är en tung klump att hantera. Bältet är på ryggstödet draget genom en kraftig bygel som säkert åstadkommer förödande skada på passagerarens skalle om bilen blir påkörd bakifrån. I framstolarna finns en enkel typ av ?aktiva nackskydd? som i någon mån ska mildra stöten.

Axelavståndet är några centimeter kortare än i Scénic (och nästan två decimeter kortare än i Honda) och utrymmet i baksätet är i minsta laget. Kupéns bredd räcker men det är trångt för knän.

Man önskar sig ett par saker av Tinos förarplats, främst att inte panelens ovansida speglas så störande i vindrutan. Skönare stolar fram och bak står också på listan. De främre har korta dynor, svampig stoppning och helt meningslös "höjdjustering" som mer tjänar till att knöla om sitsen än att ge verklig effekt. Riktigt bra sitter man inte och att ratten är justerbar i höjd inom snävt intervall gör varken till eller från. Elvärmen kommer strövis enbart i sitsen. Det känns slarvigt.

Mängden bord, rockhängare, lastnät och fack är ansenlig - det finns till och med urlyftbara konsumkorgar under baksätesgolvet - men facken är helt oklädda och prylarna man lägger i dem skramlar omkring. Mugghållarna fungerar dåligt, alltför lätt spiller kaffet eller Club Sodan ut i plasthalkan.

Randanmärkningar kanske, men också signifikativt för hela bilen: det mesta verkar genomtänkt och välkonstruerat vid första påseende (förarmiljön, sikten, bra krocksäkerhetsbetyg i Euro-NCAP, stort bagageutrymme) men många viktiga punkter håller faktiskt inte för en närmare prövning.

Köregenskaperna till exempel. Tinomotorn är visserligen trivsamt råstark och alert, men den brummar svårt under acceleration. Växellådan har sällsynt tråkig, stickig känsla. Spaken vibrerar svårt på tomgång och häver sig fram och tillbaka under gaspådrag/-avdrag. Ljudnivån från väg och däck är alldeles för hög och på grus eller i regn låter det ovanligt plåtrent från underrede och hjulhus.

Dessutom är Tino mycket känslig för last. Bakvagnen sjunker ner ordentligt när det sitter två eller tre där bak och kursstabiliteten påverkas onormalt mycket i sidvind.

Tino är inte billigast i klassen men heller inte särskilt dyr. Utrustningen är ganska omfattande och välvald. Luftkonditionering och (måttligt välljudande) stereoanläggning ingår till exempel i priset.

Lika låg förbrukning som angivna 0,78 l/mil i blandad körning nådde vi aldrig, ofta hamnade vi på 0,85 l/mil utan att ha kört särskilt hårt. Det gör man för övrigt inte så gärna, Tino är en typisk vardagsbil som säkert kommer att glädja sin ägare med både driftsäkerhet och gynnsam ekonomikalkyl - men lika bra och genomtänkt som förebilden Scénic är bilen helt enkelt inte.

Vad Honda haft för föreställning om vilken sorts bil folk vill ha i den här klassen, och vad man i så fall varit beredd att skapa, är inte lätt att begripa.

Stream är verkligen en särling på många sätt, mycket rivigare än allt annat i kategorin. På typiskt Hondavis är också Stream utrustad med en förträfflig motor som bara ber om att bli använd. 

Maskinen, som har variabel ventilstyrning, drar jämnt i alla register och har ett särdeles bett kring 4 500 r/min och uppåt. Honda ger till och med ut en liten broschyr där man förklarar att motortekniken kommer bäst till sin rätt för den som gasar på rejält, ?Fler mil snabbare? lyder devisen på en dekal i sidorutan. Jojo.

Växelspaken sticker, som på andra Civic, fräckt ut ur panelen och är en njutning att använda. Där Tino känns rank att köra smiter Stream åt mot vägen som en sportbil och svarar kvickt och rätt på det mesta föraren företar sig. 

Bromsarna suger bättre, greppet i kurvorna är vassare, styrningen exakt också vid provokationer. Det stora axelavståndet gör att Stream rör sig mycket lugnare än Tino. Gillar man dessutom att köra så snyggt och mjukt som möjligt är Honda Stream a dream, få andra har sådan precision i samspelet mellan pedaler, ratt och spak. 

All denna körglädje har sitt pris på användbarhetens altare. När man åker fler än två i bilen sviktar fjädringen alldeles för mycket och med lite last därtill blir väggreppet svajigt på ett högst otrevligt manér. Ljudnivån stiger, precis som Tino, alarmerande på sämre underlag.

Stream är heller inte alls så praktisk eller rymlig som man kan förledas att tro. Konstruktionen med en bakre soffa som kan klappas ihop ner i golvet känns igen från den Honda Shuttle som såldes här i litet antal under början av 1990-talet (och från gamla Mitsubishi Space Wagon).

I praktiken, om de resande gör några som helst anspråk på komfort, är Stream inte mer än fyrsitsig, möjligen sexsitsig om de två sista längst bak är barn. Honda kallar bilen 6+1-sitsig, eftersom mittplatsen i det ordinarie baksätet är hälften så bred som de andra två. Den har heller inget trepunktsbälte, bara ett midjebälte. Mittsektionens sittplatser kan i och för sig skjutas i längsled tillsammans eller separat och ryggstöden kan vinklas, men riktigt bra kan man ändå inte sitta där.

Den svepande taklinjen gör huvudutrymmet dåligt längst bak. Det är bättre att fälla ner soffan i golvet och utnyttja platsen som blir kvar till last. I det läget är å andra sidan bagagegolvet onödigt högt. Riktigt nöjd lär man nog aldrig bli med den här bilens möbleringsmöjligheter, trots att de är många. Dessutom öppnar den bakre dörren (liksom i Tino) alldeles för dåligt för den som är över medellängd.

På samma sätt som vanliga Civic lider också denna Honda av en kvardröjande 1980-talskänsla i utförandet av kupéns detaljer. En del känns gediget till tusen, annat bara billigt. Instrumentering och reglage är visserligen mönstergilla i sin layout (fast knapparna till elvärmen i stolarna sitter under handbromsspaken) men plasten i dörrsidor och på panelerna repas mycket lätt. Materialet i stolar och soffor känns mer än lovligt sladdrigt och förarstolens nedfällbara armstöd vrider sig som en lakritsrem när man tar i det. Det är inte kul i en bil som är så dyr.

Andra bevis på sparivern: ingen av bilarna har tillstymmelse till antispinn- eller antisladdsystem, Honda har inte ens vidvinkelspegel på förardörren eller sidolist längs karossen och nackskydden är inte vickbara i någon av bilarna. 

Streams strålkastare är klena, där har Tino betydligt bättre grejer. Honda har i alla fall kostat på en riktig klimatanläggning i den här versionen, därtill med en separat fläkt för utrymmet längst bak. Ventilation och värme fungerar överlag bättre än i Tino.

Så håller det på, goda egenskaper blandade med dåliga - som i de flesta andra bilar. Kruxet för de här relativa nykomlingarna i den lukrativa flexibilsklassen är att ribban låg så högt från början. Inte lätt då att hitta på vad som kan klå redan utstuderat "nyttiga" föregångare som Scénic, Zafira eller Picasso.

Stream är i alla fall klassens mest körglada bil och det mest lockande valet i denna duell. Den som i Hondan tror sig köpa en särdeles praktisk bil blir emellertid besviken - förebilderna är betydligt bättre.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!