Foto: Patrik Lindgren

Iskallt uppdrag

Termometern visar -10 grader och det knakar till i det frusna underlaget under mina fötter. Jag står på ett 70 centimeter tjockt lager av H2O som står värd för dagens övning, här ska köras bakhjulsdrivet och V8-bestyckat mellan snövallarna.

Himlen är så där krispigt blå, isenHoch snön som jag står på är än krispigare. Det är runt -10 grader Celsius och Baksjön, som ruvar där under istäcket, ligger strax utanför Vilhelmina som i sin tur ligger i Västerbottens län i Lappland. Endast vinden ger sig till känna med milda smekningar av köldslagna vindbyar som sveper förbi med ett sus. Ett och annat dovt knak kan höras i sjöisen också, men eftersom den är runt sjuttio centimeter tjock finns det absolut ingen anledning till oro.

Vad jag gör här, 68 mil från den kungliga huvudstaden, ska jag återkomma till alldeles strax.

Vindsuset överröstas helt plötsligt av ett dovt muller som tilltar i styrka. Jag spanar ut över isen och ser två orangea tingestar som närmar sig med ett varsitt vitt moln bakom sig. Mullret som transporterar sig över isen kommer från två stycken Dodge Challenger R/T Plus, klassisk muskelbil som med en V8-motor på 5,7 liter i det här fallet ger runt 375 hästkrafter på bakhjulen. De båda Challengerbilarna kommer till utgångspunkten på den 1,6 kilometer långa isbanan som sträcker ut sig i en vik i den södra delen av Baksjön, där de parkerar bredvid en tredje likadan Dodge Challenger samt två stora nattsvarta Dodge Ram 1500.

Foto: Patrik Lindgren

Ur bilarna kliver Sune Andersson och Will Wright som står bakom företaget D-Experience. Den ene inte bara en lokalkändis utan också ett välkänt ansikte inom världen på två hjul. Sune har i princip gjort allt som är fysiskt möjligt (egentligen fysiskt omöjligt... reds anm) med såväl lätta som tunga motorcyklar, kanske mestadels av tiden på ett av de två hjulen. Men efter 26 år, varav 13 år som professionell stuntförare med fabrikskontrakt, kände Sune att det var dags att lägga hjälmen på hyllan. Att han har en hel del skruvar (några är lösa i huvudet också, reds anm) och annat skrot inuti kroppen som inte är av organisk art kan möjligtvis också ha bidragit en del till karriärbytet.

Will å sin sida har sedan millennieskiftet arbetat inom fordonsindustrin med både inköp och försäljning men han har även arbetat en hel del med olika event. Det var också så de två träffades första gången för ungefär 20 år sedan. Will hade då ett företag som arrangerade banåkning för motorcyklar och han bokstavligen älskade det Sune gjorde med sina hojar. På den vägen är det och så har det fortsatt, i dag är de inte bara två affärspartners som kompletterar varandra utan också väldigt goda vänner.

Will och Sune är rätt nöjda med sin nya vagnpark. Det tycker vi att de ska vara. Foto: Patrik Lindgren

Men sladda runt på en sjöis med en fem meter lång bil med en V8 där fram och de drivande hjulen där bak, hur lätt är det egentligen? Det låter kanske svårare än vad det är men sanningen är den att bilen är bra balanserad med något mer vikt fram än baktill. Vilket gör att det är relativt lätt att med hjälp av gaspedalen ta med sig bakdelen brett genom svängarna på sjön.

Speciellt eftersom de här bilarna är utrustade med 20-tums hjul med däck som inte riktigt passar för vanlig väg, eller vad sägs om ungefär 400 dubb, per däck. På bil nummer ett sitter det vanliga vinterdäck som har i princip normalt dubbutstick. Bil nummer två har specialpreparerade däck med 2,5 millimeters dubbutstick och den tredje bilen har 3,5 millimeters dubbutstick. Det här är inga däck du hittar hos din däckhandlare hemma, utan de här däcken är specialpreparerade för just det här ändamålet, en uppsättning med fyra däck kostar ungefär 30 000 kronor.

Med andra ord så går det att välja greppnivå utifrån vilken bil man väljer att sätta sig i. Är man nybörjare på isåka och sugen på att åka brett, men inte riktigt lika fort, så väljer man den första bilen som har minst dubbutstick. När man känner sig bekväm med det och vill höja farten lite men ändå kunna ta sig runt utan att eventuellt snurra i varje böj så väljer man med fördel bil nummer två. När man känner att det är dags att ta det sista steget så kan man välja bil nummer tre där greppnivån med 3,5 millimeters dubben är snäppet värre än tvåan.

Oavsett vilken bil som väljs så går det tveklöst att ha riktigt kul i alla tre.

Fullt rattutslag och fullt tryck på gaspedalen ger den här effekten på sjöis. Foto: Patrik Lindgren

När Suna och Will funderade på hur de skulle kunna utveckla den befintliga vagnparken som fortfarande består av ett antal äldre BMW E46 och Volvo 940 så var de sugna på något nyskapande, de var överens om att de ville ha muskelbilar. På andra sjöisar runtom i landet har det funnits möjlighet att köra alla möjliga olika bilar, men ingen anläggning har erbjudit muskelbilar med V8. Förrän nu.

De insåg att här fanns möjlighet att erbjuda något unikt, sagt och gjort. De började sondera terrängen och köpte in tre stycken Challenger.

Oskar Krüger och Kalle Grundel försöker jaga ifatt Sune Andersson i bilen närmast i bild, förgäves ska tilläggas. Foto: Patrik Lindgren

Efter att ha kontaktat handlare i Sverige som uppvisade ett minst sagt svalt intresse för samarbeten valde de i stället att vända sig till Tyskland. Där blev de eld och lågor, och under förra året gjorde de en roadtrip till Tyskland där de tillsammans med en av de tre officiella distributörerna av Dodge i Europa enades om andra uppslag som de kan vara delaktiga i. Det intressanta är att ungefär 90 procent av D-Experience kunder kommer från någon annanstans än Sverige. Så de ser en stor potential i det exklusiva de erbjuder eftersom det är svårt att hitta något liknande någon annanstans.

Med massiva 555 newtonmeter i vrid till sitt förfogande är det inte så svårt att ställa upp Challengern på det här viset. Foto: Patrik Lindgren

Men nog om det, hur är det att köra på sjöis med en två ton tung och fem meter lång best med en V8 på 375 hästkrafter och ett massivt vrid? Det är så klart därför jag är här, jag har fått till uppgift att ta reda på det.

Bilarna ser spektakulära ut på håll med sin härliga orangea färg som sticker ut i det vita landskapet, men låt er inte luras, det här är bilar som är helt i original, förutom däcken då så klart. Men tänker kanske några av er, varför har de ingen Hellcat. Jo, av den enkla anledningen att det skulle vara så oerhört svårt att få ner all den effekten i isen. Det de är ute efter är att ha massor med vrid, över hela registret. Då erbjuds en helt annan upplevelse än med en bil där vridet finns att hämta högre upp i varvtalsregistret. Här kommer effekten mest hela tiden, närhelst den behövs.

Det gör att körupplevelsen blir så mycket bättre, enklare och roligare.

Foto: Patrik Lindgren

Väl bakom ratten känns det hemtamt och jag sitter bekvämt, jag tar tag i den något tjocka rattkringlan och beger mig ut, men innan dess kopplas alla hjälpsystem ur för annars blir det ingen rolig upplevelse. Jag tänker tillbaka på en gång för många år sedan då jag rattade en fyrhjulsdriven Bentley Continental runt en sjöis långt uppe i norra Finland. Där fick jag lära mig tricket att dutta på bromsen när jag ville flytta över lastvikten och få hjälp att dra ut bakdelen bredvid mig för att sedan kunna styra genom resten av svängen med gasen.

Den stora skillnaden mellan fyrhjulsdrift och bakhjulsdrift är att, förutom att båda styrs mycket med just gasen på sjöis, om det är på väg att gå lite för långt runt din axel så kan de drivande framhjulen hjälpa dig en aning att reda ut det hela i en fyrhjulsdriven bil. Har du däremot en bakdel som är på väg att köra förbi dig i en bakhjulsdriven bil så gäller det att vara flink med både ratt och gaspedal för att reda ut det hela. Men det kan låta värre än vad det är, bäst är att tänka efter före, kommer man in i en kurva med för hög fart kan det så klart resultera i att man behöver forcera de låga vallarna som Sune har plogat upp.

3,5 millimeters dubbutstick stöter vi inte på så ofta, men det underlättar när man kör på sjöis. Foto: Patrik Lindgren

Vilket inte är någon större fara, Sune har valt just låga vallar för att de flesta ska kunna ta sig tillbaka in på banan oskadda igen ifall någon skulle uppleva att den bitvis väldigt breda banan skulle kännas smal. Första varvet är ett uppvärmningsvarv och det känns otroligt härligt bakom ratten med den stora 5,7-litersmotorn som bara väntar på att få släppa loss där framför fötterna. Redan på andra varvet så ger jag lite mer gas på den långa rakan som är ordentligt bred, sedan väntar en i princip 90 gradig vänster där jag så klart har lite för hög ingångsfart. Jag går brett men lyckas hämta hem det bra då det rattas emot och gasas tillbaka in i spår. Den stora motorn är jämn i sin kraftutsöndring och det finns som sagt effekt att ta av hela tiden.

Shaker-scoop som hjälper till att ta in friskluft till V8:an. I Vilhelmina finns det massor med friskluft. Foto: Patrik Lindgren

Banan fortsätter med några mindre lite knivigare kurvor fram till en vänsterböj som vrider runt mer än 90 grader och sen väntar en s-sektion där det går att hålla lite högre fart. Det hela avslutas med en riktigt lång svepande vänster där proffsen kan hålla stället genom hela kurvan och en bra bit ut på långa rakan. Det ska tilläggas att jag inte är ett fullblodsproffs på det här med isåka, men satan i gatan vad roligt det är. En annan positiv effekt är att jag är helt övertygad om att de flesta som provar på en sån här övning kommer gå vidare i livet som bättre bilförare.

Det är otroligt nyttigt att få uppleva hur det är att köra på is, lära sig var bilens gränser går och ha möjlighet att reda ut det hela utan att smälla med något fast föremål. Allt till ljudet av en skönsjungande V8 under huven.

Dodge Ram 1500 på fullt uppställ. D-Experience har två till sitt förfogande för den som vill. Foto: Patrik Lindgren

Efter en sån här körning etsar sig leendet från öra till öra fast, det här är något jag kommer minnas länge framöver. För den som eventuellt kan tycka att det här känns övermäktigt så finns det även andra bilar att köra på is, D-Experience har även ett gäng BMW E46 och Volvo 940 till sitt förfogande. Mindre motorer och mindre effekt men absolut inte mindre roligt. En del av de som kommer upp till Vilhelmina börjar med att köra de lite enklare bilarna och avslutar sedan med att ta en tur i Dodge Challenger.

Det kan vara ett bra recept ifall man aldrig har kört på sjöis tidigare.

För de riktigt hågade har de även införskaffat två stycken stora svarta Dodge Ram 1500 till i år. De två är också bestyckade med varsin 5,7-liters Hemi V8 på 395 hästkrafter.

För de som känner att det här med att köra på sjöis med muskelbil inte riktigt är något att hålla på med finns det även en Can-Am Maverick och elva snöskotrar i vagnparken.

Sune som kommer härifrån har stark lokal anknytning och de vill gärna att det ska gynna hela Vilhelmina med omnejd. De har knutit till sig bland annat hotellet i stan och fler samarbeten är på gång och de kan anordna ett antal olika paket med skoterutflykter och övernattningar. Under sommartid finns det möjlighet för äventyraren att köra Jeep Wrangler från Vilhelmina till Polcirkeln där rutten inkluderar fantastiska naturupplevelser och spännande terrängkörning.

I Norrland kan man helt enkelt få vara sig själv för en stund.

Dodge Challenger Hemi 5,7

Pris: ca 579 900 kronor.

Motor: Bensin. Längsmonterad 8-cyl V-motor, 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,5:1. Borrning/slag 99,5/90,9, cylindervolym 5 654 cm3. Max effekt 375 hk (280 kW) vid 5 150 r/min, max vridmoment 555 Nm vid 4 300 r/min.

Kraftöverföring: Motor fram, bakhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.

Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel.

Styrning: Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,4 meter.

Bromsar: Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.

Hjul: Lättmetallfälg. Fälgbredd 8 tum, däck 245/45 R20.

Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 305, längd 503, bredd 193, höjd 145, spårvidd f/b 161/162. Markfrigång 13,1. Tjänstevikt 2 040, maxlast 365, max släpvagnsvikt 0. Tank 70. Bagagevolym (VDA-liter) 460 liter.

Fartresurser: Acceleration 0-100 km/h 7,0 s, toppfart 250 km/h.

Bränsleförbrukning (NEDC): Blandad körning 1,50 l/mil. CO2 313 g/km.

Garantier: Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 6 år.

Skatt: 22 561 kronor per år de första tre åren, därefter 4 804 kronor per år.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!