Kleemann SLK55K S8

Kleemann SLK55K S8

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Pris

 1 000 000 kr (augusti 2005) 

 Motor

 8-cyl längsmonterad V-motor med 2 överliggande kamaxlar och 3 ventiler per cylinder. Kompressor. Kompression 11:1. Borrning/slag 97/92 mm, volym 5439 cm3. Max effekt 596 hk vid 5800 r/min. Max vridmoment 770 Nm vid 2000 r/min.

 Kraftöverföring

Motorn fram, bakhjulsdrift, diffbroms, 7-växlad automatlåda. 

 Fjädring/hjulställ

 Skruvfjädrar och progressiva dämpare. Individuell upphängning fram och bak.

 Styrning

 Kuggstång, hastighetsberoende servoverkan. Vändcirkel 10,5 meter.

 Bromsar

 Ventilerade och borrade skivor fram (396 mm) med sexkolvsok, bak (342 mm) och fyrkolvsok. Låsningsfritt system/ESP/EBD.

 Hjul

 Fälgbredd 8,5 tum fram, 9,5 tum bak. Däck 235/35 ZR 19 fram, 275/30 ZR 19 bak.

 Mått/vikt (cm/kg)

 Axelavstånd 243, längd 409, bredd 180, höjd 127, spårvidd fram/bak 153/155. Tjänstevikt ca 1600, maxlast ca 250. Tank 70 liter.

 Fartresurser*

 Toppfart begränsad till 300 km/h. 0-100 km/h 3,7 s, 0-200 km/h 12,3 s. 

 Bränsleförbrukning

 Ej uppgift.

 *Enligt tillverkaren

 

Liten stark best från Kleeman

Kraften, ljudet och komforten är nästintill gudomlig. Så också priset - en miljon kronor. Vad det handlar om? Kleemann SLK55K S8, så klart.

Mercedes SLK är ingen stor bil, bara lite styvt fyra meter. Men den finns med en motor så stor och stark att man undrar över om man verkligen hört rätt. 5,5-liters V8 - på 596 hästkrafter. Femhundranittiosex! Och 770 Nm i vridmoment vid 2000 r/min. Hur i hela friden får den plats?

 Ja, du har redan gissat rätt. Det är våra galna vänner på utvecklings-företaget Kleemann i Danmark, som satt ordentlig sprutt på den i sammanhanget sura, 360-hästars AMG-versionen av lilla SLK.

 Och bilen heter Kleemann SLK55K S8 - inte Mercedes, även om den är en Mercedes till 95 procent.

 Kleemann har rotat ganska djupt i motorn och i bilens undre regioner - det som danskar kallar undervognen. Kamaxlarna är ersatta av sportigare diton, grenrören är av egen tillverkning och i rostfritt stål, och kompletteras av 70 millimeters rör, också i rostfritt, via race-katalysatorer hela vägen bak. Avgasljudet är gudomligt - för motorfreaks, men antagligen störande för andra. Motorns styrsystem (ECU) är omprogrammerat och som kronan på verket sitter en kompressor utvecklad av Kleemann själva. Toppfarten är begränsad till 300 km/h och accelerationen 0-100 km/h är på motorcykelnivå - 3,7 sekunder. 

 0-200 ska gå på 12,3 sekunder.

 Jag kan varken bekräfta eller dementera, men snabb är ett understatement. Ögonen liksom försvinner in i kraniet och antispinnlampan slutar inte blinka förrän farten närmar sig 150 km/h. De 770 newtonmetrarna transporteras genom den sjuväxlade originalautomaten och vidare bak till bakaxeln, som är diffbromsad till 60 procent. I bakaxelns bägge ändar sitter 9,5-tumsfälgar av fabrikat Kleemann med gummin i dimensionen 275/30 ZR 19, fram gäller 235/35 ZR 19. För att få effektiv hejd på ekipaget så sitter ventilerade och borrade skivor runt om. Fram sexkolvsok och bak fyrkolvsok. Skivorna fram mäter 396 millimeter och bak 342 millimeter. Oken är av - japp, fabrikat Kleemann.

 Fjädringen har man också gett sig på och stötdämparna är fartavkännande. Vid vanlig körning rakt fram går bilen förhållandevis mjukt och behagligt trots de extrema däck-dimensionerna. Börjar man köra hårdare, framför allt i kurvor, så stramar dämparna upp sig och bilen går utan nämnvärd krängning. 

 Den enorma osinliga kraften slungar i väg bilen som en vante och vore det inte för det aktiva antisladdsystemet och antispinnsystemet så vore bilen livsfarlig. För den som har tungan rätt i mun så går det naturligtvis att avaktivera systemen ? och då går bilen mer på tvären än rakt fram. 

 Det enklaste sättet att skaffa sig en Kleemann är att först köpa en Mercedes SLK 55 AMG för 672 900 kronor. Sedan kör man till Farum i Danmark och lämnar in sin bil för förvandling. En förvandling som finns i flera steg, och naturligtvis i olika prisklasser. Nöjer man sig bara med det värsta, som provkörningsbilen, så får man hosta upp cirka 300000 kronor till.

 Företaget Kleemann har funnits sedan 1985 och det är alltjämt förädling av Mercedes som gäller. Alla modeller från C-klass till G-klass, och man säljer allt fler bilar. De flesta kunderna finns bland OPEC-länderna och USA, men även väl bemedlade i öst hittar till Kleemann.

 Och så jag då.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!