Nissan Micra C+C

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Pris

Ej fastställt men troligen med ett prisspann mellan 150-190 000 kronor beroende på modell och utrustning.

Motor

Bensin: 4-cyl, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,7:1. Borrning/slag 78/83,6 mm, volym 1598 cm3. Max effekt 110 hk (81 kW) vid 6 000 r/min. Max vridmoment 153 Nm vid 4 400 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 5-vxl manuell.

Fjädring och Hjulställ

Fram McPherson fjäderben med skruvfjäder, bak torsionaxel med skruvfjädrar.

Styrning

Kuggstång med elektriskt drivet servo

Bromsar

Servobromsar med ABS, EBD och bromsassistans. Skivbromsar fram, trummor bak.

Hjul

Standard 15x5,5 tums stålfälg, tillval 16x6 tums lättmetall.

Mått/Vikt(cm/kg)

Axelavstånd 243,2, längd 380,6, bredd 166,8, spårvidd fram/bak 146,0/144,8. Tjänstevikt ej fastställd.

Fartresurser

Toppfart 191 km/h. Acceleration 0-100 km/h 10,6 s.

Förbrukning

Stad 8,7, landsväg 5,6, blandad körning 6,7 l/100 km.

 

Taklös men praktisk

Kan en cab vara praktisk? Ja, enligt Nissan. Vi har provkört plåtcaben Micra C+C och har svaret.

Håll bara ner knappen, luta dig tillbaka och låt elektroniken sköta resten. Tjugotvå sekunder och himlen är ditt tak. Inga vred att vrida, knappar att fästa eller krångliga cabb-skydd att montera, enkelt! 

Just enkelheten är också något som Nissan har prioriterat och till sin hjälp för utvecklingen av taket har man anlitat tyska Karmann. Hela arrangemanget med rutor som går ner, bagagelucka som öppnar och stänger efter att det tvådelade taket lagt sig till rätta i kofferten, är ett rent nöje att skåda. Att det hela görs sofistikerat utan knirk eller knak, ger en extra stjärna i kanten.

Varför Nissan valt just Karmann beror en hel del på att samarbetspartnern Renault valde samma firma för att bygga plåtcab av deras Megane. Mycket riktigt delar dessa två också en hel del teknik. Ett nytt drag från Nissan är dock att taket gjorts glasat. Ytan är visserligen inte stor men tillför ljus och luftig känsla till kupén, även med taket uppe.

För att kunna göra plåttaket så kort som möjligt, och för en sportigare profil, har a-stolpen lutats kraftigt bakåt. Och visst är taket nära, men trots allt är C+C förbluffande rymlig. Med 183 centimeter provförare bakom ratten finns fortfarande tillräckligt med utrymme för både huvud och ben. Undantaget är baksätet. För att en femåring ska få plats vill det till att chauffören mäter låt säga 165 centimeter och dessutom är placerad hyggligt nära ratten. Så var det med det praktiska!

Stegar vi en bit bakåt är dock förhållandet ett annat. Med taket uppfällt ryms inte mindre än 457 VDA-litrar under bagageluckan, riktigt stort alltså. Drar man sedan för lastskyddet och fäller taket får man ändå in 225 liter, eller en godtagbar semesterpackning för två. Den som tycker sig se att Micra C+C är större än vanliga Micra har rätt. För att rymma taket har karossen förlängts med 72 millimeter medan hjulbasen är densamma.

När turen kommit till provkörningen hinner vi inte mer än ut från parkeringen innan några av nackdelarna med en cab gör sig påminda. Den något ojämna betongen får ratten att skaka och backspeglarna att vibrera, inte alarmerande men dock noterbart. Problemet blir dock mindre med ökad hastighet och är snart glömt. Dessa små egenheter är inte något ovanligt på bilar utan tak. Karmann, som inte bara har gjort taket, utan också hjälp till med förstyvningar av chassit har också försökt minimera problemet. De kritiska svängningarna i karossen som orsakar dessa vibrationer ligger på mellan 14-16 hertz. För dämpa vibbarna har en tolv kilo tung gummiklump monterats nära bakaxeln i höger hjulhus. Under utvecklingen upptäcktes även att den stora bagageluckan orsakade ljudsvängningar varpå en mindre 440 grams gummiklump tagit plats på luckans undersida. En riktigt lyckad åtgärd.

Provkörningen görs på omväxlande snabba motorvägar, krävande bergsvägar och krypkörning genom småbyar utan att C+C tappar fattningen. Det hastighetsberoende styrservot ger lagom motstånd och bilen upplevs stadig och vuxen på vägen. Bilen styr in bra och går att gasa med om andan faller på, men är ändå tillräckligt komfortabel. Visst kränger det en del och nog kunde greppet vara bättre, men faktum kvarstår. Nissan har lyckats ge C+C en fin mix av sport och komfort som säkerligen tilltalar en hel del av de tilltänkta köparna.

Ljudnivån är också riktigt acceptabel. Med taket nere ökar givetvis bullret men med sidorutorna uppe är det helt okey. Kör man barhuvad får man stå ut med en och annan vindvirvel i nacken men inget som inte åtgärdas med en kepa och uppdragen krage. För den känslige finns som tillval ett vindskydd att fästa bakom nackstöden.

Den 110 hästkrafter starka 1,6-liters motorn är en pigg bekantskap som passar bilen finfint. Tyvärr kan inte samma sak sägas om växellådan. Spaken är stum och fin men känslan när växlar ska i och ur är träig och sprättig på samma gång. Visst går den att leva med men den lever inte upp till resten av bilen.

Utrustningsnivån för svenska bilar är ännu inte färdigförhandlad, men klart är att bilen kommer både med en 1,4 på 88 hk och provkörningsbilens 1,6:a. Instegsbilen kommer mest troligt att ha 15 tums plåtfälgar och manuell ac, medan det som tillval kommer att finns bland annat automatisk klimatanläggning, 16 tums alufälgar och ”smart” nyckel som kan stanna i byxfickan både vid dörröppning och vid motorstart.

På säkerhetssidan finns krockkuddar fram och i framstolarnas sidor, bromskraftfördelare såväl som panikbromsassistans. Aktivt antisladdsystem finns att få men mest troligt blir detta ett tillval i Sverige.

C+C är ännu inte testad av Euro-NCAP. Vad vi vet är att a-stolpen förstärkts ordentligt för att klara en rundslagning samt att chassiet förstärkts, om det räcker får vi vänta med att se.

Nissan Micra C+C känns på det hela taget vuxen trots sin litenhet. Kvalitetskänslan och materialvalen håller bra klass och bilen ger en känsla av att vara exklusivare än vad prislappen, som förväntas hamna mellan 150-190 000 kronor beroende på modell och utrustning, ger sken av. Och visst är den praktisk, för biltypen vill säga.

Målgruppen är kvinnor mellan 25-45 år och Nissan hoppas hitta mellan 200-250 svenska sådana under 2006. Den intresserade får dock ge sig till tåls till våren då C+C ska finnas i bilhallarna.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!