Nissan Primera

Nissan Primera

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Nissan Primera 1,6/1,8/2,0

MOTOR

Bränsle bensin/bensin/bensin Vent cyl 4/4/4 Volym (cm3) 1 597/1 769/1 998 Effekt (hk) 100 /114/140 vid r/min uppg. saknas/5600/5800 Vridmoment (Nm) 136/158/181 vid r/min 4000/2800/4800

MÅTT/VIKT (cm/kg)

Tjänstevikt (från ca) 1350 (sedan),1365 (5-d), 1405 (kombi)

Max last 500/485/480 Max taklast 100/100/100 Max släpvikt1325/1325/1275 Längd 4522/4522/4579 Bredd 1715/1715/1715 Höjd 1410/1410/1410 Bagagevolym 490/505/430

Japansk engelsman sjunger som en svensk holländare

Det första som slår mig vid provkörningen av Nissan Primera är den nya nosen. 

- Mycket muskulösare, säger en representant.

- Mega(ne)mycket, säger jag som tycker mig se likheten med en viss fransk bil.

Vi får vår nyckel, vår karta och sätter oss i bilen. Vi uppmanas att köra försiktigt, att vara uppmärksamma på trafiken och på kartan.

Efter trehundra meter har jag kört fel. Det är eftermiddagsrusning i Strasbourg.

Jag skyller den missade avtagsvägen på CVT. Det är en förkortning för continuosly variable transmission, vilket betyder steglös transmission.

Nu kanske ni börjar ana vad det var som stal min uppmärksamhet. Bilder på salig Remjohan, Volvo 343, dök plötsligt upp i mitt inre.

Här sitter man i en bil med omvittnat fina vägegenskaper, med en 140-hästarsmotor och förväntar sig? Bett i omkörningarna? Tryck i bitarna? Ljudlös sugande acceleration?

Men istället dyker bilden av Rem-johan upp, så segt känns det. Ljudupplevelsen förstärker intrycket, med motorn ständigt parkerad på det effektivaste varvtalet får öronen aldrig någon paus. Ryggmärgen väntar på känslan av fartökning, som åtminstone brukar göra sig påmind vid växlingarna. Den kommer aldrig. 

Bromskraftförstärkarna är i alla fall bra. Kräver ingen tillvänjning. 

- Tur det för en som inte är så van vid kompromisslös tolkning av högerregeln, tänker jag och konstaterar att om reaktionsförmåga finns så gör mekaniken resten. 

Lätt snurrig men helskinnad sitter jag någon timme senare och studerar pressmaterialet. Mer än "600 major changes" ska finnas i denna engelsktillverkade Primera.

Tystnad var det ja. Cirka 45 procent tystare i motorvägsfart. Må det. Bromskraftförstärkarna har vi redan provat.

Ny växellåda som arbetar steglöst. Kallas Hypertronic CVT. Den växlar kontinuerligt, utan växlingssteg. Den saknar planetväxlar men har två remskivor med variabel diameter. "CVT-lådan ger en betydligt mjukare acceleration än konventionella lådor" förtäljer pressmaterialet. Det stämmer.

Men den stora vinsten lämnar nya Primera bakom sig. Den påstås nämligen ge anständigare avgasvärden. Mindre kraftförluster och eftersom motorn ständigt arbetar på optimala varvtal med CVT-lådan, är bilen trots 62 kilo högre vikt, snålare med bränslet.

Den nya 1,8-litersmotorn är tänkt att fylla glappet mellan 1,6:an (som redan finns men knappt säljer) och 2-litermotorn (som säljer desto bättre). Den har variabla ventiltider och en tändspole för varje stift. Klarar redan nu normer som träder i kraft år 2005. 

Interiören är trivsam och i den omgjorda instrumentpanelen är både klimatanläggningen och radion snyggt integrerade. 

Primera är fortfarande en härligt balanserad vägvagn. Med CVT-M6, en version av lådan som tillåter manuell växling (för spaken fram eller bakåt i extrakullissen), är det urkul att köra på kurviga bergsvägar.

Borta är GT-versionen men i stället kan man välja mellan olika utrustningsnivåer. Comfort, Elegance och Sport.

I slutet av sommaren ska de vara här och priserna kommer att ligga på ungefär samma nivåer som i dag.

Primerasäljarna får nog jobba för att sälja in CVT-lådan. En frustrerad ryggmärg och hörselorgan som registrerar helt andra signaler än de invanda, snackar man inte omkull. Det skulle vara för miljöns skull då, och visst är det ett bra argument.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!