060323_stulna_lyxsuvar

Porsche Cayenne Turbo S

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Pris 

1 233 000 kronor.

Motor 

V8 med två överliggande kamaxlar, turbo. Kompression 9,5:1. Borrning/slag 93/83mm, volym, 4 511 cm3. Max effekt 521 hk (383 kW) vid 5 500 r/min. Max vridmoment 720 Nm vid 2 750–3 750 r/min.

Kraftöverföring 

Motorn fram. Fyrhjulsdrift. 6-växlad tiptronic.

Fjädring/hjulställ 

Individuell fram och bak. Luftfjädrar fram och bak.

Styrning 

Kuggstångsstyrning, vändcirkel 11,9 meter. 2,7 rattvarv.

Bromsar 

Ventilerade skivor, 380 mm fram, 358 mm bak. Sexkolvsok fram, fyrkolvsok bak.

Hjul 

Fälgbredd 9 tum fram, 10 tum bak. Däck, 275/40 R20.

Mått/vikt (cm/kg) 

Axelavstånd 286, längd 479, höjd 170. Spårvidd fram/bak 164/166. Tjänstevikt: 2 455 kg, maxlast 625 kg. Bränsletank 100 liter.

Fartresurser 

Acceleration 0–100 km/h 5,2 s, toppfart 270 km/h.

Förbrukning* 

Blandad körning 1,57 l/mil.

*Enligt tillverkaren.

 

Starkast, Snyggast - och Snabbast

Med sin nya Cayenne Turbo S gör Porsche rent hus i suv-klassen. Men frågan är: vad ska man egentligen ha den till?

521 hästkrafter. Och 750 Nm. Cayenne Turbo S är den näst starkaste produktionsbil som Porsche någonsin har byggt. Det är bara Carrera GT som är värre med sina 612 hästar.

Och anledningen till att Porsche väljer att släppa bilen just nu är förmodligen denna: den tyska sportvagnstillverkaren vill säkra sitt varumärke som snabbast på Autobahn. Och då går det ju inte att ha svagare motorer än Mercedes, som just presenterat sin 510-hästars suv ML63.

Cayenne Turbo S är byggd för extremt snabba och behagliga transporter på stora motorvägar. Och det är svårt att tänka sig någon skönare bil för långfärderna. Med komfortläget inställt på de justerbara stötdämparna (standard på Turbo S) flyter bilen fram över ojämnheterna i underlaget. Klimatanläggningen jobbar tyst och effektivt, och de fast välbyggda stolarna bjuder alla typer av ryggar på riktigt sköna resor. För underhållningen svarar ett fantastiskt stereosystem från Bose. 

Men eftersom det här är en suv förväntar man sig lite mer än bara rå kraft, snygg inredning och kunglig komfort. 

Och visst, lite mer får man för pengarna. Det går att köra offroad med Porsche Cayenne Turbo S. Och när fjädringen är i sportläge går det också att köra relativt snabbt och sportigt på kurviga asfaltsvägar, även om understyrningen är påtaglig när bilen provoceras.

Med de 275 mm breda högfartsdäcken blir varje utflykt i terrängen ett litet äventyr, trots att Porsches permanenta fyrhjulsdrift individuellt fördelar kraften mellan hjulen. PTM, Porsche Traction Management, kallar Porsche sitt system.

Bilen är tung, nära 2,5 ton, och med den våldsamma effekten under huven är det lätt att gräva ner sig och köra fast när man är ute på lösare underlag. 

Naturligtvis är inte Cayenne Turbo S heller någon optimal sportbil. Men redan den vanliga 450-hästarsturbon, som kostar 184 000 kronor mindre än S-modellen, har riktigt bra prestanda. 0–100 går på 5,6 sekunder och toppfarten är 266 km/h. Nya Turbo S är naturligtvis ännu värre med sina 521 hästar – den tunga bilen gör 0–100 på hisnande 5,2 sekunder och toppfarten är 270 kilometer i timmen. 

Men den höga tyngdpunkten i kombination med vikten ger inte vagnen några bländande vägegenskaper, trots att den fantastiska fjädringen, som automatiskt och fortlöpande anpassar sig efter körstil och vägunderlag, nästan kan få föraren att tro att det här trots allt handlar om en sportbil. 

Också bromsarna, som uppdaterats från den vanliga Cayenne Turbo, ger lite sportvagnskänsla. Gigantiska sexkolvsok i aluminium greppar hårt om de 380 mm stora ventilerade skivorna i framhjulen. Bak jobbar fyrkolvsok och 358 mm-skivor. Och de kraftiga bromsarna behövs för att få stopp på en så tung prestandabil.

I Cayenne Turbo S sitter en sexväxlad tiptroniclåda som standard. Och den är riktigt rolig att ha att göra med, framförallt vid sportigare körning. I automatläge växlar lådan mjukt och fint, men den lämnar också en sportig eftersmak med sitt snabba gensvar och det faktum att den låter föraren använda en hel del motorbroms. Vill man växla manuellt så använder man med fördel växelspaken för att snabbt och lätt skicka i växlarna. Växlarna på ratten vill man helst glömma eftersom de är för lätta att komma åt av misstag.

Prislappen på drygt 1,2 miljoner är saftig, även om det här handlar om en bil med fantastisk komfort och prestanda. Och än värre blir det när köparna börjar beställa ur den välmatade utrustningslistan, som bland annat innehåller panoramatak, sportstolar, backkamera och ett paket med sportiga stylingdetaljer. Ett välutrustat exemplar kommer lätt upp i 1,5 miljoner kronor. Och för de pengarna kan man istället få en hel armada av bilar som täcker alla möjliga och omöjliga transportbehov. 

Så frågan kvarstår: vem behöver den här bilen? 

Well, ingen behöver köpa Don Pérignon, ingen behöver heller flyga i första klass – och ingen behöver köpa en Porsche Cayenne Turbo S.

Det här är helt enkelt en bil för den som uppskattar det där lilla extra i livet – och som har råd att betala för det.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!