051212_psa_diesel

Provkörnig av Peugeot 407ST 2,0 HDI

Första intrycket

Komfort och körkänsla. Stark och trevlig motor. Tveksam paketering.

Basfakta

Teknik

R4 1997 cm3, 136 hk vid 4_000 r/min, 320 Nm vid 2000 r/min. Framhjulsdrift, 6-växlad manuell. 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 272, längd 468, bredd 181, höjd 144. Tjänstevikt ca 1620 , maxlast 460. Tank 66 liter.

Fartresurser*

Toppfart 208 km/h Acc 0?100 km/h 11,0 s 

Förbrukning*

Blandad körning 0,59 l/mil. 

*Enligt tillverkaren.

 

Spännande vardag

Komfortabel bil med stark maskin. Tänk bara om skalet hade varit lite smartare

Hur långa kan ett par Peugeotögon bli? För varje ny generation banar lyktorna självsäkert sin väg likt jelly längs karossidorna och vad munnens storlek beträffar har vi nog bara sett början med 407. Publiken gillar föreställningen, med tycke av Ferrari, kraftigt lutade vindrutestolpar och motorhuv som en planhalva. Dynamisk form kallas det. 

Men nackdelarna med Peugeot 407 - som nu kommer med 2-liters dieselmotor - är uppenbara. Innerutrymmet blir lidande, sikten är skral åt alla håll och baksätet förvånansvärt icke-inbjudande med bilens storlek tagen i akt. I stort sett samtliga konkurrenter i klassen är smartare paketerade än Peugeot. Detta kan man ta med en axelryckning - eller som jag, uppröras över, då Peugeot år efter år övertygat genom att göra både snygga och rymliga bilar. 

Körkänslan är dock mer Peugeot än någonsin, tack vare påkostade hjulställ. 407 är en sådan där bil som förgyller vardagsstyrandet med hela sitt väsen. Förarstolen är bred, mjuk och skön. Styrningen pigg och inspirerande. Lådan är snärtig och fjädringskomforten förnämlig, fast och bekväm. Tyst i fart. Till det kommer en generös utrustningsnivå från början med två-zons klimatanläggning, regnsensor, farthållare med mera. 

Allt detta gör att man på den kvicka ringelvägen för en stund förtränger den lätt hopplösa myriad av knappar på mittkonsolen och det irriterande blinkersljudet (när kommer möjligheten att likt mobiltelefonen välja ljuden i bilen?). Till välbefinnandet bidrar i allra högsta grad DW10 BTED4, alltså common-raildieseln på 320 Nm vid 2000 varv, vilket på sexans växel är detsamma som god landsvägsfart och god komfort. 

Tyst och stark - turbon har en "over-boost"-funktion som under korta ögonblick skänker föraren ytterligare 20 Nm. Inget råbiffande på tomgång, utan en dämpad och civiliserad framtoning. Klart lyckad.

Andra generationens partikelfilter gör sitt för att mildra dieselns nackdelar, något som inte kan sägas om svensk skattelagstiftning. Men riktigt så lågt som tillverkarens angivna bränsleförbrukning på landsväg (0,49) kom vi inte, kanske på grund av lite för mycket "boostande".

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!