Dieseldyring

Provkörning av 535d Touring

Första intrycket

Omedelbar, obändig och outtömlig kraft. Härlig åk- och ljudkomfort. Sportiga såväl som säkra köregenskaper. En bil att leva länge och lycklig med. Men DYR!

Basfakta

Motor

6-cyl rak längsmonterad med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Seriekopplad dubbelturbo, laddluftkylare. Kompression 16,5. Borrning/slag 84/90 mm, volym 2993 cm3. Max effekt 272 hk (200 kW) vid 4000 r/min. Max vridmoment 560 Nm vid 2000 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, bakhjulsdrift. 6-växlad automatlåda.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben (McPherson) och undre triangel-länkar, bak dubbla övre och undre tvärlänkar.

Styrning

Kuggstång, servo. 3,0 rattvarv (med aktiv styrning och variabel utväxling 1,7 - 5 varv), vändcirkel 11,4 meter.

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system. 

Hjul

Fälgbredd 7,5 tum, däck 225/50 WR 17.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 289, längd 484, bredd 185, höjd 149. Spårvidd fram/bak 156/158. Tjänstevikt ca 1900, maxlast ca 490. Bränsletank 80 liter.

Fartresurser*

Acceleration 0-100 km/h 6,6sekunder, toppfart 250 km/h. 

Förbrukning*

Stad 1,11, landsväg 0,65, blandad körning 0,82 liter/mil.

*Enligt tillverkaren

 

DieselExpressen

För bara några år sedan var en dieselmotor med ett effektuttag på drygt 90 hk per liter motorvolym en utopi. I dag finns den motorn i BMW 535d. Den raka sexan med dubbelturbo ger smått osannolika 272 hk och 560 Nm vid 2000 r/min.

Det finns väl knappast någon enskild företeelse inom bilbranschen som utvecklats så snabbt och positivt under de senaste åren som den turboladdade dieselmotorn med common rail-insprutning.

Men varför nöja sig med ett turboaggregat, varför inte ta två, seriekoppla dem och låta det ena ladda det andra som sedan laddar motorn?

Resonerade man på BMW, gick från ord till handling och skapade en rak treliters dieselsexa som ger 272 hästkrafter vid 4000 varv per minut och ett mycket mäktigt maxvrid på 560 Nm vid 2000 r/min.

Denna maffiga maskin monterades i 5-serien och kombinationen döptes till 535d, vilket alltså inte är en helt adekvat beteckning - men det var ju länge sedan BMW slutade att strikt följa mallen där de två sista siffrorna i beteckningen anger motorvolymen.

Att Touringversionen av 5-serien är en stor och bekväm och duktig och i alla fall tillräckligt rymlig kombibil har väl knappast undgått trogna läsare av denna tidskrift - och ingen blir väl särskilt överraskad av beskedet att dubbelturbodieseln och kombikarossen är en verkligt vinnande kombination och säkert mer än en väskdängares våta dröm.

Inte för att man måste vara resande säljare för att falla i farstun för den här bilen, men för de som inte kör mycket långt i tjänsten kan det dessvärre bli lite knepigt att "räkna hem" en BMW 535d Touring à 478000 kronor .

I bilens grundutförandet ingår en tämligen omfattande och väl vald utrustning, bland annat har den anti-sladdsystem, klimat- och stereoanläggning, läderklädsel, lättmetallfälgar, farthållare, multifunktionsratt och delvis elmanövrerade framstolar (höjd och ryggstödslutning). Men få köpare lär avstå från ett komfortpaket à 13500 kronor (Xenonstrålkastare, tjuvlarm, burkhållare m m) och detsamma gäller nog också den fina aktiva styrningen för 10800 kronor. Ett navigationssystem inklusive bättre "speldosa" kostar 22300, sportpaketet med sportstolar, sänkt fjädring och "aerodynamikpaket" betingar 35000 och en avtagbar dragkrok 8600 kronor. Och så vidare.

Under en halv miljon är det alltså svårt att komma - men å andra sidan är det lätt att komma under sju sekunder. I själva verket behöver denna 1,9 ton tunga dieselkombi bara 6,6 sekunder för att spritta iväg från stillastående till 100 km/h.

Och det gör den utan åthävor; inget tricksande med att hålla bilen med bromsen och föraren behöver inte vara av jockeyformat. Det är bara att trampa gasen i botten så far bilen i väg, den sexväxlade automaten skickar snabbt och smidigt i tvåan och sedan trean precis före 100-strecket. Om föraren vågar och vill så fortsätter bilen i nästan oförminskat tempo upp och förbi 200-strecket men vid 250 km/h avbryts vidare fartökning av den inprogrammerade hastighetsspärren.

Men mest imponerande är ändå omkörningsaccelerationen, denna ständigt närvarande urkraft, det magnifika vridmomentet som alltid finns där tack vare det sinnrika dubbelturbomontaget. 

Den mindre turbon laddar på låga varvtal, båda hjälper till på mellanvarv och den stora sköter grovjobbet på högre varvtal, vilket resulterar i en vridmomentkurva som är ovanligt bred även mätt med dieselmått.

Avgasreningen är försedd med partikelfilter och trots att motorn känns nästan omåttligt stark är den en mycket måttlig dieselförbrukare. En svensk motorvägskryssning kostar 0,75 l/mil och med stor försiktighet vad gäller högerfotsvinkeln går det att komma under litern i stadstrafik. En mer normal stadsförbrukning är dock mellan 1,1 och 1,2 l/mil och det går att komma över litern utanför tätorter också - men då krävs full attack mest hela tiden.

Det har 535d alls inget emot. En riktigt kul och slingrig liten asfaltväg med gas och broms i omväxlande av- och påläge hela tiden är underhållande för föraren, ingen match för vare sig chassi eller bromsar och förbrukningen stannar på strax under 1,2 liter milen!

Bidragande till de här spänstiga vägegenskaperna och den trevliga körupplevelsen är förstås det sportchassi och de sportstolar som "vår" bil var utrustad med, men även "standardfemmor" har ju tidigare visat sin kapacitet i sådana sammanhang.

Som vanligt när det gäller BMW i kombiversion handlar det inte om en laståsna. Karossen är snygg- snyggare än sedanversionen enligt en opinionsundersökning som genomförts på Teknikens Världs redaktion - men den sluttande bakstammen stjäl en del utrymme och höjden inne i bagageutrymmet är ganska begränsad. Men det är snyggt, prydligt och praktiskt.

Baksätets ryggstöd är enkelt att fälla helt eller delvis, lastförskjutningsskydd är standard, det finns flera öglor att säkra lasten i, krokar att hänga kassar i, elastiska remmar att fästa prylar med, två fack under durken att gömma prylar i och ett insynsskydd som per automatik försvinner bakåt-uppåt när man öppnar bakluckan. Dessvärre återgår inte skyddet när bakluckan stängs, vilket som regel upptäcks först när man satt sig bakom ratten, satt på bältet, startat motorn, lagt i en växel och slänger en blick i bakspegeln - för att titta in i ett svart insynsskydd som når nästan upp i taket.

Annars är det svårt att hitta nackdelar, dumheter eller ens små korkade detaljer att reta sig på. Fast visst borde BMW vid det här laget ha fått fram stolar med aktivt pisksnärtskydd som standardutrustning och visst är det ett misslyckande att 5-serien bara fick fyrstjärnigt krocksäkerhetsbetyg av Euro NCAP (och inte fem stjärnor som nya 3-serien). Visserligen lär 5-serien tack vare sin storlek och tyngd komma väl ut i Folksams och andra undersökningar av utfallet vid verkliga olyckor - men totalintrycket är ändå att krocksäkerhet inte har absolut högsta prioritet hos BMW.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!