Provkörning av Abarth 500 Esseesse Foto: Glenn Lindberg

Provkörning av Abarth 500 Esseesse

Det räcker inte att Abarth 500 esseesse är en grymt positiv överraskning på racerbanan. Resan dit och hem blir nämligen en plåga.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

I Teknikens Värld nummer 16/2009 gjorde åtta finalister i årets upplaga av Bankalaset upp om topplaceringarna. Nissan GTR, Audi R8 V10 och Porsche 911 Carrera var tre av dem – hyfsat förväntade finalister kan man säga. Att Abarth 500 esseesse skulle slå sig in bland dessa åtta var helt otänkbart inför testet, men så blev det. Överraskningarnas tid är inte förbi och tur är väl det. Lilla Abarth var en riktig dunderklump med fantastiskt väguppträdande som alltid hittade in till kurvornas apex och som lyckades med det som alla sportbilstillverkare strävar efter – den uppnådde den totala balansen mellan sina egenskaper. Chassiet hanterade de 160 turbohästarna på ett fantastiskt sätt även när banan var blöt och resultatet blev att den lilla svarta förnedrade på pappret betydligt vassare konkurrenter. Som exempel kan vi nämna att Mini John Cooper Works inte hade en chans mot det italienska yrvädret. En riktig solskenshistoria kan man säga.

Problemet för dig, mig och alla andra är att Abarth 500 esseesse, den fetaste versionen av Fiat 500 för gatbruk, framför allt ska klara sig på landsvägen. Och där blir det problem. Inte helt oväntat, Fiat 500 har visat sig vara en extremt bullrig skapelse och inte blir det bättre av 205/40 R17-däcken på esseesse-versionen. Ljudnivån är alltid för hög och det är också beroende på det ständigt närvarande motorljudet. Förvisso varvar bilen bara 2 800 r/min vid 110 km/h men det spelar väldigt liten roll – det bullrar för mycket.

Detsamma gäller chassits oförmåga att svälja vägens ojämnheter, Abarth 500 esseesse är riktigt hårt satt i fjädringen. Det stöter, slår och hoppar på alla andra vägtyper än just silkeslen racerbana. Franska betalmotorvägar skulle också kunna fungera ganska bra, men en sliten svensk landsväg blir för mycket för den här lilla bilen. Då spelar det ingen roll att 1,4-litersmotorn på 160 ystra turbohästar går fint.

Allra bäst går Abarth 500 essesse med sportläget aktiverat, gasresponsen blir rappare och växlingsindikatorn börjar inte blinka förrän bara ett par hundra varv återstår till varvtalsstoppet. Hela bilen andas sport men det räcker inte. Inte heller räcker det att stolarna är sköna och förarmiljön läcker samt att en ljusgrå Abarth 500 esseesse med röda detaljer är bland det läckraste som finns. Sedd ur ett strikt prestationsperspektiv så underpresterar den rejält i vardagstrafik. 

 Fast å andra sidan säljs den inte här, utan du får ta dig till Europa för att köpa en vilket medför vissa praktiska problem som säkert får de flesta att backa ur. Om du fortfarande är sugen så är du gravt Abarth-smittad och då spelar knappast kritiken någon roll. Då blir bara resan till kontinenten en läcker detalj i din och bilens gemensamma historik.

Abarth 500 Esseesse

Pris

Cirka 224 000 kronor i Tyskland.

Motor

Bensin. 4-cyl tvärmonterad radmotor med 2 överliggande kamaxlar och 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,8:1. Borrning/slag 72,0/84,0 mm, volym 1 368 cm3. Max effekt 160 hk (117 kW) vid 5 750 r/min. Max vridmoment 230 Nm vid 3 000 r/min.

Kraftöverföring

Frontmotor, framhjulsdrift, 5-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänkar och krängningshämmare, bak halvstel torsionsaxel.

Styrning

Kuggstång, servo. 2,5 rattvarv.

Bromsar

Ventilerade och borrade skivbromsar fram, borrade bak. ABS, antisladd.

Hjul

Fälg 7 tum. Däck 205/40 R17.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 230, längd 366, bredd 163 höjd 149, spårvidd fram/bak 142/141. Tjänstevikt ca 1 100, maxlast ca 320. Tank 35 liter.

Fartresurser*

Acceleration 0–100 km/h 7,4 s, toppfart 211 km/h. Bränsleförbrukning/miljö* Stad 0,85, landsväg 0,54, blandad 0,65 l/mil. CO2 155 g/km.

*   Enligt tillverkaren.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!