Abarth 595 50° Anniversario Foto: Hans Hedberg & Abarth

Provkörning av Abarth 595 50° Anniversario

Baserad på Fiat 500 är Abarth Italiens svar på engelska Mini Cooper. Ärtig och med kaxig attityd nyintroduceras märket nu i Sverige. Är du typen som älskar effektsökeri har du antagligen funnit dig en kär vän.

Österrikaren Karl Abarth var en duktig racertalang i mellankrigstidens Italien. Efter en tävlingsolycka startade Carlo – han namnacklimatiserades av den italienska kulturen – 1949 sitt företag som kom att specialisera sig på trimdelar till bland annat Fiatbilar. 1963 kom Abarth 595 som var allemansbilen Fiat 500 i nya sportkläder. 50 år efter den händelsen väljer Abarth att hylla konceptet med modellen ”Abarth 595 50° Anniversario”. Första moderna Abarth 500 kom 2007 och vi har vid ett flertal tillfällen tidigare provkört mer eller mindre ”gråimporterade” varianter genom åren. Orsaken har varit att Fiat Sverige inte haft någon officiell import av Abarthbilar. Förrän nu, men inledningsvis endast genom en återförsäljare. Hedin Bil i Göteborg har gjort de nödvändiga investeringarna för att kunna rättfärdiga att sätta upp Abarthskylten på bilbutiken.

Fiat Sverige lanserar tre nya Abarth-modeller på ett bräde. 500 Custom, 595 Turismo och 595 Competizione. Alla är beskaffade med 1,4-liters T-Jet turbomotor, effektuttagen är 135 hästkrafter (140 hk med MTA-låda) för Custom och 160 hk på de övriga två. Växellådsalternativen heter MT manuell eller MTA robotiserad växellåda – båda med fem växlar. Ett sportläge hetsar på de automatiska kuggskiftena men den manuella lådan är ändå att föredra. Abarths affärsidé är inte enbart att sälja bilar utan mer eller mindre flödiga trimkit – levererade i vackra trälådor som förr i tiden. Tillsammans med accessoarer är kiten en bärande del av företagets inkomster. Abarth 595 50° Anniversario är inget annat än fullsmäckad med allt från tillbehörslistan. Vassare maskin (+20 hk), skarpare bromsar, MTA-växellådan, sportavgassystem och ännu styvare chassi. Extra allt helt enkelt.

Specialutgåvan kommer bara att produceras i 299 exemplar varav en (1) bil är vikt för svensk kund. Prislappen på 320 000 kronor kan verka avskräckande. Instegsmodellen Abarth 500 Custom ser vid första anblicken likadan ut som jubilaren men kostar mer resonliga 170 000 kronor. 

Sitter in och möter direkt en falukorvstjock skinnklädd Abarthratt – som inte möjliggör en korrekt sittställning. Lutning av rattvinkel och stolens geometri ger fortfarande vibbar av klassisk italiensk körställning som bäst passar förare med långa armar och korta ben. Något som övertecknad inte är beskaffad med, ändå är smajlet av den breda och glada sorten.

Chassitekniskt är Abarth 595 inte direkt rocket science. Traditionell fjäderbensupphängning fram och halvstel torsionsaxel bak. Förvisso uppstyvad jämfört med ursprunget Fiat 500 men det är motoreffekt och den elektroniska diffbromsen TTC som gör skillnad. 500-chassit är i grunden framtung men detta gör mindre skillnad när greppet är så pass bra. 

Bansträckningen på Balocco som Abarth förfogar över för dagen heter ”Alfa Romeo Test Track” och är en av de äldre på anläggningen. Inte desto mindre rolig. Tvärtom. Efter start- och målrakans slut påbörjas varvet med en utmanande vänster-höger-vänster-kombination som följs av en kortare raka. Genom en kort tunnel, sedan 80-graders högerkurva som genom ett svagt uppförslut tar oss till bortersta änden. En lång svepande vänster som kniper åt följs av en skarp 120-graders vänster, tätt följd av en högerböj som öppnar upp. Svag vänster följd av en kort raksträcka, där treans växel matas i innan tvåan snabbt kommer på plats för en knixig höger-vänster som leder ut på en kilometerlång raka. För dagen har Abarthteamet byggt upp en chikan mitt på rakan, fartminskningen är säkerhets­förebyggande men filskiftet i närmare 150 km/h kräver närvaro. Upp på fjärde växeln innan en av banans mer avgörande kombinationer väntar. Inbromsning, svag vänster och sedan en snäv S-kombination som tas på tvåans växel. När den lilla Abarthen går upp på kerbsen lyfter det inre bakhjulet högt upp i luften. Snabb acceleration och en lätt bankad vänsterparabolica som kan tas med full gas. Bär du med dig farten korrekt ut på start- och mål igen når ekipaget sin toppfart, 225 km/h. Stabiliteten är förtroendeingivande med tanke på den korta hjulbasen.

Vilken av alla Abarthmodeller ska man då välja? Mitt personliga val är Abarth 595 Competizione som tillräcklig effekt, sportavgassystem och en bättre skalstol. Komplettera med gedigna hörselkåpor, kanske även njurbälte, och du har din egen smällkaramell.

Rivaler

Renault Clio RS

Racemaskin med 200 hk, fem dörrar och anständigt bagageutrymme. Underhållande även som vardagsbil men puritaner kan skrämmas bort av den obligatoriska dubbelkopplingslådan.

Pris: 229 900 kronor.

Mini Cooper S

Generation tre av BMW-utvecklad Mini är på ingång. Tills vidare är Mini Cooper S (Mk 2) en balanskonstnär på såväl bana som i vardagen. Men är den inte lite för vanlig?

Pris: 214 000 kronor.

Abarth 595 50° Anniversario

Pris

320 000 kronor, säljs nu.

 

Motor

Bensin. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 10,8:1. Borrning/slag 72,0/84,0 mm, cylindervolym 1 368 cm3. Max effekt 180 hk (132 kW) vid 5 500 r/min, max vridmoment 250 Nm vid 3 000 r/min. 

 

 Kraftöverföring

Motor fram, framhjulsdrift. 5-växlad automatlåda med robotiserad koppling. 

 

 Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak torsionsaxel. 

 

 Styrning

Elmotordriven servo. Vändcirkel 9,5 meter. 

 

 Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem. 

 

 Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd 7 tum, däck 205/40 R17. 

 

 Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 230, längd 366, bredd 163, höjd 148, spårvidd f/b 142/141. Markfrigång 13. Tjänstevikt 1 125, maxlast 300, max släpvagnsvikt 0. Tank 35 liter. Bagage­volym (VDA-liter) 185-610 liter. 

 

 Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 7,0 s, toppfart 225 km/h. 

 

 Bränsleförbrukning

Stad 0,84, landsväg 0,54, blandad körning 0,65. CO2 151 g/km.  

 

 Garantier

Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 8 år. 

 

 Skatt

1 120 kronor per år.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!