Alfa Romeo 147

Provkörning av Alfa 147 1,6 TS (2,0 TS)

Nya Alfa 147 har en speciell fingertoppskänsla.

Själva bilen är knappast revolutionerande, men körupplevelsen i Alfa 147 är onekligen något extra. Det är frestande att tala om en ny dimension i bilkörningen, i alla fall i den modell som bär tillnamnet Selespeed.

Du har förmodligen aldrig kört en Ferrari i någon av de senaste årsmodellerna och upplevt känslan att växla utan både kopplingspedal och växelspak. Men du har säkert sett på teve hur Formel 1-förarna växlar upp och ned bara genom att röra vid en knapp.

En variant av den här tekniken har tidigare funnits på Alfa 156, men nu kommer en ny version där det för första gången känns riktigt bra att växla med fingertopparna.

Lådan är en vanlig femväxlad men kopplingen är elektronisk - det finns alltså ingen kopplingspedal - och det finns två sätt att växla: antingen med en växelväljare på mittkonsolen som petas framåt för uppväxling och bakåt för nedväxling eller också med två paddelliknande strömbrytare som sitter på rattekrarnas insida, alltså på samma sida som spakarna till blinkers och och vindrutetorkare.

Enda sättet att få i backen är att använda växelväljaren mellan stolarna och det är också denna spaks enda existensberättigande. En funktion för backväxeln borde kunna placeras på något annat ställe i bilen så att värdefullt utrymme blev tillgängligt.

Växellådan har också att city-läge. I detta har man en helautomatisk femväxlad låda. Den är långtifrån perfekt men är skön att ta till när man kommer in i ett stad och känner ett behov av att vila fingrarna.

Fingrar gör man nämligen gärna på de båda paddlarna. Med den högra växlar du upp och med den vänstra ned. Du hinner göra båda på nästan lika kort tid som det tog att läsa förra meningen och finessen är att du inte behöver släppa ratten.

Att växla upp under acceleration går smidigast om man lättar på gasen ett ögonblick, ungefär som i en vanlig bil. Vid nedväxlingarna ger motorn själv mellangas med ett sympatiskt morrande, när du raskt går från femman till tvåan låter det som en hel kennel. 

Att köra den här vagnen på krokig väg är underhållning på hög nivå för alla som älskar bilkörning.

Förare med aggressiv körstil kanske invänder mot att bilen när den når varvtalsstoppet växlar upp automatiskt. Det är för att motverka övervarv, men många förare vill hellre bestämma själva. Fast Alfan växlar inte i första taget utan ligger kvar på den lägre växeln ännu när det bara är några hundra varv kvar till max. Det är resultatet av ett uppenbarligen lyckat samarbete mellan Magnetti Marelli, som står för växlingstekniken, och Bosch, som levererat motorstyrningen.

Selespeed kommer endast i kombination med den kraftigaste motorn, som är på två liter och 150 hk. I paketet ingår även diverse elektronik för chassikontroll via ABS-bromsarna. Dels finns ett antispinnsystem (ASR), dels ett system som motverkar momentpåverkan vid nedväxling (MSR) och dels ett antisladdsystem (VDC) som i princip motsvarar det vanligare ESP och via broms- och motorstyrning hjälper föraren att undvika sladd.

Så länge något av dessa system är i funktion går för övrigt växlingsautomatiken inte in även om motorvarvet börjar bli kritiskt utan håller kvar den växel som för tillfället används.

Det här låter som om chipsnissarna varit framme och fördärvat den av många omhuldade Alfa-känslan med dess långa tradition. Men det fungerar faktiskt tvärtom eftersom elektroniken verkligen känns fintrimmad och inte börjar arbeta förrän den verkligen behövs.

I ett väjningsprov i samband med uttagningen till Årets Bil 2001 rann Alfan igenom konbanan med en hastighet av 77 km/h, en notering som faktiskt stod i viss särklass. Chassit är i princip samma som på den större Alfa 156 fastän med något kortare axelavstånd. På vägen är den snarast ännu bättre och stabilare än 156:an, fast det måste påpekas att fjädringen är stötig och att Alfa 147 inte är någon speciellt bekväm bil.

Jag vill lugnt påstå att Alfa 147 2.0 Selespeed är den mest underhållande Alfa jag kört, vilket inte vill säga så litet. Som motoralternativ finns även två 1,6-litersmotorer på 105 respektive 120 hästkrafter, båda med dubbla tändstift som i 2,0:an och med konventionell femväxlad låda. 

Jag körde 120-hästarsversionen med visst välbehag men i jämförelse med tvåliters Selespeed var det ändå en fadd upplevelse. Själva bilen har visserligen en trevligt utformad interiör med lätt identifierbar Alfa-känsla och känns både pigg och sportig. Men kupén är ganska trång både fram och bak. En version med fem dörrar kommer att finnas som alternativ och lär väl bli den mest populära i Sverige, dit Alfa 147 väntas någon gång under vårvintern 2001. Priserna är inte fastställda.

Trots att återförsäljare för Alfa och Fiat är en bristvara misstänker jag att vi åtminstone i storstäderna till våren kommer att få se och höra - dunderstereo som tillbehör utlovas - en hel del 147:or på gator och torg. Huvudsakligen körda av unga och framgångsrika män och kvinnor med web-adresserna till sina byråer exponerade på karossen. Någon familjebil är 147:an knappast, men raffinerad både i teknik och design.

Alfa Romeo tillhör de märken som verkligen vårdar sitt arv och det finns många godbitar att hämta ur det förflutna. Frampartiet skall få oss att tänka på Alfa Romeo 6C 2500 Villa d´Esta från 1949. Det var en rymlig och vacker tvådörrars kupé där den typiska Alfa-triangeln blommade ut full frihet, hög och smäcker precis som på 147. Fart och form gav då som nu kontur åt Alfa Romeo och det var ungefär lika svårt att hitta någon butik att köpa dem i. Man får väl försöka fånga en med hjälp av nätet.

Alfa Romeo 147 1,6 TS (2,0 TS)

Motor

Tvärställd 4-cyl rak med 2 överliggande  kamaxlar och 4 ventiler per  cylinder. 2 tändstift per cylinder.  Kompression 10,3 (10,0).  Borrning/slag 82/72,65 (83/91) mm, volym 1598  (1969) cm3. Max effekt  120 hk/88 kW (150 hk/110 kW) vid 6300 (6400)  r/min. Max vridmoment 144  (187) Nm vid 4500 (3500) r/min.

 

Kraftöverföring

Motorn  fram,  framhjulsdrift. 5-växlad låda med golvspak (5-växlad Selespeed  med  automatisk koppling och elektronisk växling via "paddlar" på ratten   samt inkopplingsbar helautomatik).

 

Fjädring och hjulställ

Skruvfjädring. Fram dubbla triangellänkar, bak fjäderben, längslänkar och dubbla tvärlänkar. Krängningshämmare fram och bak.

 

Bromsar

Skivbromsar.   Låsningsfritt med elektronisk bromskraftfördelning, antispinn (ASR),   bromskraftkontroll vid nedväxling (MSR) och dynamisk stabilitetskontroll   (VDC).

 

Styrning

Kuggstång med elservo.

 

Hjul och däck

Däck 195/60 R 15 (205/55 R 16)

 

Mått och vikt (cm/kg)

Axelavstånd 254, längd 416, bredd 170.

 

Prestanda

Acceleration 0-100 km/h 11,3 (9,9) s.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!