Fyra dörrar är fler än fem sittplatser, i alla fall används de betydligt oftare. Jackan ska hängas på sin krok, konsumkassen parkeras, baksätet fällas ihop för att ge plats åt aktersnurran eller den nya datorskärmen.
Allt det där går så oändligt mycket lättare om bilen har bakdörrar. Men den allra viktigaste vinsten är att de främre dörrarna kan göras smalare så att man smidigare kommer ut och in ur bilen på trånga utrymmen.
På så sätt är det en välsignelse att Alfa 147 nu kommer med fyra dörrar - eller fem om man så vill när man räknar med bakluckan.
Liksom Alfa 156 är handtagen på bakdörrarna dolda så att bilen på håll ser ut som om den vore tvådörrars. Själva insteget går utan större problem. Väl på plats sitter jag med mina 182 cm lika illa som i alla Alfa 147: det är takhöjden som inte riktigt räcker till. Efter att ha provsuttit Alfan stegade jag direkt över till en Peugeot 307 och upplevde en skillnad som nästan kan beskrivas som himmelsvid. Fast egentligen är den bara sju centimeter.
Fem tusenlappar extra kostar bakdörrarna, vilkas fönster vevas ned och upp för hand. Det innebär för en 1,6 liters 147:a på 120 hästkrafter ett pris på 169900, för en riktigt påkostad tvåliters med Selespeed växellåda 196900 kr.
Det är att ta bra betalt för en bil som visserligen briljerar med fräck form, trevlig motor och utsökt balans i kurvorna, men som annars inte har något speciellt att erbjuda utöver det som finns hos VW Golf, Ford Focus, Audi A3 och Peugeot 307 - för att blott nämna några exempel ur det digra utbudet i "lilla mellanklassen".
AlfA Romeo 147 1,6 TS
Motor
R4, 1598 cm3. 120 hk vid 6200 r/min, max vridmoment 146 Nm vid 4200 r/min.
Kraftöverföring
Framhjulsdrift, 5-växlad. Skivor fram och bak, ABS.
Mått & vikt (cm/kg)
Axelavstånd 255, längd 417, bredd 173, höjd 144, spårvidd fram/bak 151/149. Tjänstevikt
1335, max last 405. Tankrymd 60 l.
Fartresurser
Toppfart 195 km/h. Acceleration 0-100 km/h 10,5 s (test).
Bränsleförbrukning
Blandad körning enligt Rototest 0,89 l/mil,
enligt tillverkaren 0,82 l/mil.
Redan prenumerant?
Papperstidning eller digital
Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad
Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.