Efter första visningen av den ansiktslyfta Alfa Romeo 147, på motorsalongen i Paris förra hösten, har bilen nu landat i Sverige. Den tidigare versionen rönte stor framgång, speciellt på kontinenten, och tog till och med hem segern i Årets Bil 2001, något som emellertid verkat gått de flesta i Skandinavien förbi.
Tyvärr, för Alfa Romeo 147 är en bil som förtjänar mer uppmärksamhet än den får på den svenska marknaden i dag. 147 är en fröjd för både öga och högerfot.
Ändringarna som gjorts är inte spektakulära, men de gör ändå att Alfa 147 nu känns betydligt fräschare och sportigare. De största lyften hittar vi i fronten. Den karakteristiska V-fronten har breddats och ramas in av nya snedögda lyktor och kromdetaljer som förstärker bilens tuffa framtoning. Även bak har lyktorna vinklats något och en kromlist definierar bagageluckans underkant.
När man så satt sig bakom ratten i nya 147 är det svårt att inte trivas. Förarmiljön är tilltalande med ny tuff design på instrument och grafik. Det är lätt att hitta en god sittställning i förarstolen, justeringsmöjligheterna är klart godkända. 2,0-liters motorn med 150 hk finns kvar i motorprogrammet och ger alla förutsättningar till en underhållande körupplevelse. Även med full last i baksätet så drar den på utan att ge speciellt mycket ljud ifrån sig. Väghållningen känns stabil och lämnar inget stort att anmärka på.
Men smakar det så kostar det. 1,6-liters motorn med 105 hk startar på 185900 kronor och 2,0 150 hk med fem dörrar, som vi provkör, har en prislapp på 205900 kronor. I övrigt förblir motorprogrammet oförändrat i starten.
Säkerhetsutrustningen har bättrats på med bland annat elektronisk stabilitetskontroll och sidokrockgardiner, som nu är standard på alla motorer.
Alfa Romeo 147 2,0 TS
Motor
1969 cm3, 150 hk vid 6300 r/min, 181 Nm vid 3 800 r/min.
Kraftöverföring
Framhjulsdrift, 5-växlad manuell.
Mått/vikt (cm/kg)
Längd 422, bredd 173, höjd 144. Tjänstevikt 1380, släpvikt 1 300. Tank 60 l.
Fartresurser*
Toppfart 208 km/h, 0-100 km/h 9,3 s.
Förbrukning*
0,89 l/mil blandad körning.
* Enligt tillverkaren.
Redan prenumerant?
Papperstidning eller digital
Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad
Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.