Alfa Romeo 147 2,0 TS

Provkörning av Alfa Romeo 147 2,0 TS

Alfas nya kläder. Med sportigare linjer och detaljer gör nya Alfa Romeo 147 entré. Men räcker det för att övervinna svenska folkets tvivel?

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Efter första visningen av den ansiktslyfta Alfa Romeo 147, på motorsalongen i Paris förra hösten, har bilen nu landat i Sverige. Den tidigare versionen rönte stor framgång, speciellt på kontinenten, och tog till och med hem segern i Årets Bil 2001, något som emellertid verkat gått de flesta i Skandinavien förbi. 

 Tyvärr, för Alfa Romeo 147 är en bil som förtjänar mer uppmärksamhet än den får på den svenska marknaden i dag. 147 är en fröjd för både öga och högerfot.

 Ändringarna som gjorts är inte spektakulära, men de gör ändå att Alfa 147 nu känns betydligt fräschare och sportigare. De största lyften hittar vi i fronten. Den karakteristiska V-fronten har breddats och ramas in av nya snedögda lyktor och kromdetaljer som förstärker bilens tuffa framtoning. Även bak har lyktorna vinklats något och en kromlist definierar bagageluckans underkant. 

 När man så satt sig bakom ratten i nya 147 är det svårt att inte trivas. Förarmiljön är tilltalande med ny tuff design på instrument och grafik. Det är lätt att hitta en god sittställning i förarstolen, justeringsmöjligheterna är klart godkända. 2,0-liters motorn med 150 hk finns kvar i motorprogrammet och ger alla förutsättningar till en underhållande körupplevelse. Även med full last i baksätet så drar den på utan att ge speciellt mycket ljud ifrån sig. Väghållningen känns stabil och lämnar inget stort att anmärka på. 

 Men smakar det så kostar det. 1,6-liters motorn med 105 hk startar på 185900 kronor och 2,0 150 hk med fem dörrar, som vi provkör, har en prislapp på 205900 kronor. I övrigt förblir motorprogrammet oförändrat i starten. 

 Säkerhetsutrustningen har bättrats på med bland annat elektronisk stabilitetskontroll och sidokrockgardiner, som nu är standard på alla motorer.

Alfa Romeo 147 2,0 TS

Motor

 1969 cm3, 150 hk vid 6300 r/min, 181 Nm vid 3 800 r/min.

 

Kraftöverföring

Framhjulsdrift, 5-växlad manuell.

 

Mått/vikt (cm/kg)

 Längd 422, bredd 173, höjd 144. Tjänstevikt 1380, släpvikt 1 300. Tank 60 l.

 

Fartresurser*

 Toppfart 208 km/h, 0-100 km/h 9,3 s.

 

Förbrukning*

 0,89 l/mil blandad körning.

 

* Enligt tillverkaren.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!