Provkörning av Alfa Romeo 147 2,0 TS

Hur många vet att Alfa 147 blev Årets bil? Få verkar i alla fall ha brytt sig om saken, man ser sällan modellen ute på vägarna.

Synd, detta är en rackarns trevlig bil. Snygg inredning och kvalitetskänsla som inte skäms för sig. Att 147 säljer blygsamt i Sverige kan bero på högt pris, svenskars skepsis till latinska bilar och andrahandsvärdet. I Europa är bilen en succé: den förväntade produktionen på 70000 exemplar per år har höjts till 120000 och ska öka till 140000 bilar.

Jag skulle välja femdörrarskaross, den smått fantastiska tvålitersmotorn och manuell växellåda. Tidigare har jag kört 147 med Selespeed-låda. Den utlovar exceptionell körglädje men det är mest en illusion. Det går inte fortare att växla med knappar i ratten och det är inte roligare - men det kostar 15000 kronor. Knappast växelpengar, I kö och stadstrafik är funktionen ryckig dessutom.

Nu har jag kört Alfa 147 2,0 TS med en kanonfin manuell växellåda. Lättjobbad, exakt och med rätt utväxling på rätt ställe. Utväxlingsförhållandena är de samma som för Selespeed så i det hänseendet finns inget att anmärka på "knappautomaten". Automatlåda finns inte till den här bilen.

Underhållningsfaktorn understryks av accelerationssiffrorna. Selespeed gör 0-100 km/h på 10,3 sekunder. I den manuellt växlade är man själv herre över spaken och då går det på 9,8 sekunder. 

Ciao, ciao Selespeed.

Alfa Romeo 147 2,0 TS

Teknik

R4, 1969 cm3. 150 hk vid 6300 r/min, 181  Nm vid 3800 r/min. Framhjulsdrift. 5-växlad manuell. Skivbromsar fram  och bak, låsningsfria.

 

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 255, längd 417, bredd 173, höjd 142. Tjänstevikt ca 1380, maxlast 410, släpvagnsvikt 1300.

 

Fartresurser

(Teknikens Världs mätning) Toppfart 208 km/h, 0-100 km/h 9,8 s.

 

Bränsleförbrukning*

Blandad körn 0,89 l/mil.

 

Pris

181900 kr (oktober 2001)

 

*Enligt tillverkaren

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!