147 GTA - tuff och dyr

Provkörning av Alfa Romeo 147 GTA

Sent omsider har den hittat till Sverige. Den som tycker att ljud och utstrålning är viktigast har inte väntat förgäves, men priset är alldeles galet

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Alfa Romeo 147 GTA presenterades redan i november 2002. Då var det högst ovisst om Sverige fanns i Alfas medvetande, vår utsände Jonas Borglund kunde i sin första provkörning från Italien rapportera att Skandinavien var raderat från den marknadskarta Alfa höll fram. 

Två år senare har bilen ändå lyckats navigera sig hit. Det är utan tvekan en sällsynt tuff och mycket pigg krabat som väcker stor uppmärksamhet vart den än kommer. 

Bilen ser ut som om den högtryckspumpats till bristningsgränsen. GTA (Gran Turismo Alleggerita) är tre centimeter bredare och fyra cm längre än vanliga 147. Det är naturligtvis de svullna skärmarna och de mer utdragna stötfångarna som förstorat måtten. I fronten finns stora luftintag, i stötfångaren bak lika stora luftutsläpp och fjädringen har sänkts med tre centimeter jämfört med en normal Alfa 147. Trots att provbilen har (mycket läckra) 18-tumshjul är det ändå en smula för mycket luft i hjulhusen.

Undertill är det däremot lågt värre, det vill till att ta det mycket försiktigt med bilen över farthinder och in i garage.

Grundkonceptet från 147 med dubbla triangellänkar fram och McPhersonben/multilinkaxel bak är oförändrat men stötdämpare och fjädring är förstås grövre, liksom krängningshämmarna.

Det har gjort Alfa 147 GTA till en riktig hårding på vägen och den extremt direkta styrningen (1,75 rattvarv mellan fulla utslag) gör att bilen behöver ständig passning. Är du inte beredd kan en ojämnhet i vägen slita ratten ur händerna på dig.

I stadstrafik blir du snabbt varse att bilen trots sitt format är otymplig som få. Vändradien är extrem, 12,1 meter men känns som 15. Det blir ofta omtag när man försöker vända.

Motorn är hjärtat i varje Alfa Romeo. Trots att detta är företagets allra minsta bil finns dess största och mest effektstinna maskin under huven: En 3,2 liters V6 som ger 250 hk vid 6200 r/min och ett maximalt vridmoment på 300 Nm vid 4800 r/min. I grunden är detta samma trelitersmotor som finns i bland annat Alfa 166. Genom ny design på kolvar och vevaxel höjdes motorstorleken med 0,2 liter.

Enliga Alfa tar accelerationen från stillastående till 100 km/h 6,3 sekunder, men då vill det till att man får rejält fäste. Antispinnsystemet klarar inte av att ta hand om all effekt, det studsar och slår vilt vid en våldsam start. Kopplas systemet ur är det fara värt att bli stående med spinnande hjul både länge och väl. När effekten får fäste i asfalten påstås toppfarten vara 246 km/h, ruskigt snabbt i en så liten bil.

Det må vara som det vill med siffrorna, vad man absolut inte kan ta ifrån motorn är dess ljud. Ett helt underbart orr som gör det till en akustisk njutning att ta sig igenom motorns varvtalsregister via den sexväxlade lådan, vars lägen dock kunde ha varit mer exakta och lättfunna.

Det känns ändå som om Alfa-motorn inte riktigt får varva ut så mycket som den vill. Mycket riktigt slår varvtalsstoppet till strax innan varvräknarnålen når rödmarkeringen vid 7000 r/min.

Den som inte känner för att växla manuellt kan välja så kallad Selespeed-låda, en i grunden manuell låda med automatkoppling. Den växlar antingen automatiskt eller så hjälper föraren till med "paddlarna" vid ratten.

Alfa 147 GTA är förstås inte billig, redan i basutförande krävs 319900 kronor. Det är nästan 80000 kronor mer än vad nya Volkswagen Golf GTI kommer att kosta. Att välja 18 tums fälgar kostar 4900 kronor, läderklädsel som i vår bil 19900 ytterligare.

Det ingår en hel del utrustning. Antispinn- och antisladdsystem till exempel, det senare dock inte avstängningsbart och inte heller speciellt anpassat till en så leklysten bil som denna. Klimatanläggning, cd/radio, pedaler i aluminium, och krockkuddar både fram och i sidan. Sidokrockgardiner både bak och fram finns också.

Däremot ingår inte trepunktsbälte eller nackskydd för mittplatsen bak, detta vill Alfa ha 2000 kronor för. Då kan du lika gärna avstå eftersom fler än två absolut inte vill åka i baksätet och nackskyddet i mitten effektivt hindrar bakåtsikten.

Alfa 147 GTA är en bil som förstås ger upphov till habegär, bara motorsången är en gjuten anledning till ägande. Även om Alfa Romeo påstår sig ha blivit bättre på det här med kvalitet på senare år är det inte utan att man funderar på när något kommer att hända.

Varje hård acceleration från stillastående gör att man är rädd att drivaxlarna skall gå av eller hoppa ur sina fästen. Under en vecka hinner jag bottna med fjädringen så djupt att underredet tar i tre gånger. Speciellt kul är det inte heller att notera en bränsleförbrukning på minst 1,2 l/mil, ofta mer, trots att det i stort sett handlat om landsvägs- och motorvägskörning. Var tionde mil får jag trycka ner konsolen med knapparna till sidorutorna i dörren, den envisas med att pressas ur sitt fäste.

Annars är inredningen inte så lite delikat. Tuffa instrument med röd belysning, djupt skålade stolar med svart/ljusbrun läderklädsel som i sömnad har Ferrarikänsla.

Det är väl så man helst ska se Alfa 147 GTA för att få ihop ekvationen; det här är en fattigmans Ferrari

Alfa Romeo 147 GTA

Motor

6-cyl tvärställd V-motor, 2 överliggande  kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,5. Borrning/slag 93/78  mm, cylindervolym 3179 cm3. Max effekt 250 hk (184 kW) vid 6200 r/min,  max vridmoment 300 Nm vid 4800 r/min.

 

Kraftöverföring

Framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda. Hastighet vid 1000 r/min på 6:an: 38,2 km/h.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring,  krängningshämmare fram och bak. Fram dubbla triangellänkar, bak  fjäderben med dubbla tvärlänkar och enkla längslänkar.

 

Styrning

Kuggstång med servo. 1,75 rattvarv. Vändcirkel 12,1 meter.

 

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

 

Hjul/däck

Fälg 7,5 tum, däck 225/45 ZR 17 (på provbilen 235/35 ZR 18).

 

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 255, längd 421, bredd 176, höjd 141, spårvidd fram/bak 152/150. Tjänstevikt ca 1435, maxlast ca 350. Tank 63 liter.

 

Fartresurser*

Toppfart 246 km/h. Acceleration 0-100 km/h 6,3 s. Bränsleförbrukning* Stad 1,81, landsväg 0,86, blandad körning 1,21 l/mil.

 

*Enligt tillverkaren

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Endast 99 kr/månaden. Ingen bindningstid

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!