Alfa Romeo 147 GTA

Provkörning av Alfa Romeo 147 GTA

GTA, ett Alfa-namn som skapar förväntningar. Återstår att tala om var Sverige ligger.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Kompakt och kryddstark

Alessandro Furfaro är marknadsdirektör hos Alfa Romeo. Han förklarar med tilltagande vibrato i rösten de uppåtgående säljsiffror som Alfa 147 uppvisar i Europa - men att Skandinavien inte in-går i Europa framgår med all önskvärd tydlighet. I alla fall inte i herr Furfaros värld.

Han visar en europakarta där Skandinavien är raderat och där Alfa Romeo ska bygga exklusiva så kallade showrooms överallt i storstäderna. Men ingenting i Norden. Det finns ju inte.

Visserligen är marknaden för Alfa Romeo ganska liten i Norge, Finland, Danmark och Sverige, men totalt säljs i alla fall omkring 4000 bilar om året. En skitsumma i det stora hela, tydligen.

Han kanske inte ska vara så kaxig, den gode Alessandro, för Fiat Auto där Alfa Romeo ingår har enorma problem just nu. Hotet om permitteringar för fler än 8000 anställda och fabriker som kanske måste stänga börjar skapa upprorsstämning i Italien. Kanske ska delägaren GM ta över? Kanske blir morgondagens Alfa-bilar emblemtrimmade Chevrolet? Gud förbjude.

Dagens bilar från Alfa Romeo är det ju inga större fel på och den senaste i raden, som jag rest till Italien för att provköra, är Alfa 147 GTA.

Modell 147 finns sedan tidigare med 1,6- och 2,0-motor och modellen utsågs till Årets Bil 2001.

Nu har den matats med muskler och blivit ett kraftpaket av guds nåde: 250 hk som ska ta bilen till nästan lika hög toppfart - 246 km/h.

Alfa 147 GTA är därmed starkast och snabbast i klassen. Närmast kommer Golf R32 och Audi S3, där Golfen är den starkare med sina 241 hk. Fyrhjulsdriften är det enda glasklara övertaget för R32 gentemot 147 GTA.

Nästan allt som nya Alfan har under sin stöddiga kaross återfinns i storebror 156 GTA, inte minst en visuellt mycket vacker V6:a på 3,2 liter som låter minst lika bra som den ser ut.

Kraften är det heller ingen som kan klaga på. Bilen kan vara både snäll och elak, beroende på hur gaspedalen behandlas. Lådan är sexväxlad med lättfunna, tydliga lägen och utväxlingsförhållandet mellan växlarna är klart underhållande. Det finns alltid en växel som gör att motorns vridmoment kan utnyttjas fullt ut.

147 GTA ser verkligen fet ut, framför allt är det bredden som jämfört med standardversionerna ökat tre centimeter med hjälp av bredare skärmar. Längden är fyra centimeter större eftersom stötfångarna fram och bak är nya. Fram finns hungriga luftintag, bak lika hungriga luftutsläpp. Det enda mått som minskat är höjden, den sänkta fjädringen har gjort bilen knappt tre centimeter lägre. Alla Alfa 147 har dessutom fem centimeter kortare axelavstånd än 156, men spårvidden är identisk. 

Fjädring är betydligt omgjord jämfört med de beskedligare varianterna, även om grundkonceptet med dubbla triangellänkar fram och McPherson-ben/multilink bak är oförändrat. Hårdare fjädrar och kraftigare stötdämpare samt grövre krängningshämmare fram och bak har använts. Bak är infästningspunkterna flyttade något för optimering av väg- och köregenskaper. Styrningen är också av underhållande slag, med endast 1,75 rattvarv mellan fulla hjulutslag. Men vändcirkeln är stor, enligt fabriken 12,1 meter. Det känns som om den är ännu större.

Bromsar finns det gott om. De röda oken är tillverkade av Brembo och kramar om 305 millimeters skivor fram. Låsningsfritt så klart men även med elektronisk bromskraftfördelning. Ett annat system gör att man inte kan låsa framhjulen vid för häftig nedväxling.

Som kronan på körsäkerhetsverket är 147 GTA utrustad med aktivt antisladdsystem. VDC (Vehicle Dynamic Control). Det kan inte stängas av så bilen är svår att sladda med. Däremot kan man knappa bort antispinnfunktionen (ASR) om man inte vill ha effektbortfall exempelvis när man gasar ur en kurva.

Vägarna runt Turin medgav ingen högre fartorgie men bortåt 200 km/h siktades under några högtidsstunder. 147 GTA känns högst onervös och mycket stadig. Fjädringen är ganska hård, ett måste med tanke på fartresurserna, men bilen är ändå inte olidlig att åka i - tvärt om. Förutom det dova mullret ur avgasröret vid vissa varvtal och vid acceleration är ljudnivån dämpad.

Alfa Romeos testbana strax utanför staden hade varit väldigt lockande att provköra, nu erbjöds det bara att åka med ett varv. Det är ju väldigt lätt att veta vad en bil går för när man sitter i högerstolen! Jag anade dock en viss framtunghet, precis som i 156 GTA.

Insidan är förstås också trimmad. Svullen, treekrad ratt, aluminiumpedaler, sportstolar och läder i alla säten, hastighetsmätaren graderad till 300 km/h och nya interiörfärger.

När 147 GTA kommer till Sverige är inte bestämt, inte heller priset. En gissning på ca 300000 kronor är i alla fall inte vågad, men eftersom Sverige inte finns med på Alfa Romeos karta får vi väl se om italienarna över huvud taget bemödar sig om att skicka hit bilen.

Alfa Romeo 147 GTA

Motor 

6-cyl tvärställd V-motor med 2  överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,5.  Borrning/slag 93/78 mm, volym 3179 cm3. Max effekt 250 hk (184 kW) vid  6200 r/min. Max vridmoment 300 Nm vid 4800 r/min.

 

Kraftöverföring 

Motorn fram, framhjulsdrift, 6-växlad låda.

 

Fjädring/hjulställ

Individuell  upphängning med skruvfjädrar och krängningshämmare. Fram dubbla  triangellänkar, bak dubbla tvärlänkar och enkla längslänkar.

 

Styrning 

Kuggstång, servo. 1,75 rattvarv, vändcirkel 12,1 meter.

 

Bromsar 

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

 

Hjul/däck 

Fälgbredd 7,5 tum, däck 225/45 ZR17.

 

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd  255, längd 431, bredd 176, höjd 141, spårvidd fram/bak 152/150.  Tjänstevikt ca 1435, maxlast ca 350, släpvagnsvikt ej uppgift. Tankrymd  63 liter.

 

Fartresurser 

(fabriksuppgifter) Acceleration 0-100 km/h 6,3 s, toppfart 246 km/h.

 

Bränsleförbrukning 

Blandad körning 1,21 l/mil enl. EU-norm.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr