Provkörning av Alfa Romeo 156 2,4 JTD M-Jet

Skönhet på kur. Klädnypa i nacken får Alfa Romeo 156 att hålla ut några år till.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Sifferkombinationen 156 har funnits på Alfas mellanklassbil sedan 1998. I väntan på den helt nya efterträdaren 157 som beräknas komma 2005 dyker en så kallad ansiktslyft 156:a upp. Något som faktiskt också skedde 2002, men då bara under skalet och i inredningen.

Den senaste och hyperfärska versionen är en bil som med sitt ommoldade fejs mer ska anknyta till Alfa Romeos nya, aggressiva formspråk. Till hjälp har man tagit Giorgetto Giugiaro, som ju är känd designer med rader av bilars utseenden på sitt samvete: Saab 9000, Subaru SVX och Alfasud, för att nämna blott en bråkdel av alla alster.

Gugges firma heter Italdesign, ligger i Turin och är även skyldig till utseendet på Alfa Romeo Brera, en ytterst snitsig kupé som enligt de senaste ryktena ska komma i serieproduktion med V8-motor på 400 hästkrafter och bakhjulsdrift.

Alfa Romeo 156 är fortfarande en av de roligaste familjebilarna i klassen att köra. Här finns en mycket direkt, kommunikativ styrning, ärtiga motorer och en design som slår det mesta. "Nya" 156 verkar inte vara vansläktad och för första gången kommer nu en dieseleldad version till Sverige.

Diesel och Alfa hänger väl inte ihop kan man tycka, men faktum är att nere i Europa rör sig drygt tre fjärdedelar av 156:orna med hjälp av brännolja. Och bränslet brinner bra, kan jag berätta. Den maskin som blir aktuell för vår del är en 2,4-liters femcylindrig pjäs med den absolut senaste insprutningstekniken - andra generationen common-raildiesel. Fiat var för övrigt först med detta system för personbilar.

I den nya motorn har insprutningen förfinats för att ge fler dieselinjektioner per arbetscykel. Enligt Fiat/Alfa är den nya motorn tystare, renare och har bättre prestanda. Ett välkänt löfte.

Effekten anges till 175 hk vid 4000 r/min och vridmomentet till inte mindre än 385 Nm vid 2000 r/min. Inga dåliga siffror minsann. Toppfarten påstås vara 225 km/h och accelerationen 0-100 km/h ska ta 8,6 sekunder. Jodå, det är fortfarande en diesel vi talar om.

Den blandade förbrukningen ska ligga på 0,67 liter milen enligt EU-normen.

Dags att ta skydd från den massiva turinska hettan, hoppa in i kabinen och vrida i gång maskinen.

Jag märker genast att motorn går förvånansvärt tyst på tomgång. De flesta moderna dieslar brukar bråka mycket mer just på lågvarv. Växellådan är sexväxlad och helt ny. En kompakt låda, vilket vill till eftersom motorn som sagt är femcylindrig och hela drivpaketet sitter på tvären. Som i Volvo.

Jag drar ut på autopistan och kör fel efter bara en kilometer, missar en markeringspil som ska visa vägen. Strunt samma, bilen har navigationssystem. 

Dieselalfan går häpnadsväckande tyst, nästan ingenting avslöjar att det rör sig om en oljebrännare. En lite dovare ton från motorrummet är egentligen allt, men inget som stör. Inte heller vindbruset är speciellt farligt ens när jag spräcker 200-vallen, men trafiken tillåter inte toppfartsprov så vi lunkar på mellan 110 och 140. Tyst och behagligt.

Kupén har begåvats med nya material och färger, bland annat ett nytt patenterat tyg i stolarna som kallas Alfatex. Det ser både snyggt och rejält ut. Som tillval kan man köpa läderklädd instrumentpanel ihop med läderklädseln i stolarna. Ergonomin är oförändrad och långa förare har lite si och så med utrymmet liksom att ratten kan skymma mätarna.

Det som skriker "jag är ny" är fronten med sin vassare, mer upprätta grill. Personligen tycker jag att den gör sig mycket bättre på 156:an än den snarlika på lillbrorsan 147. Formen hänger ihop bättre med de nya strålkastarna, den längre motorhuven och den tillsnitsade stötfångaren. Bakluckan har fått lite annorlunda pressning, stötfångaren är ny liksom baklamporna, även om det är svårt att se.

Som vanligt känns Alfa 156 som en kul färdkamrat, ständigt beredd på förarens infall. Sportig körning på krokväg eller finåka med svärmor en kulen söndag, ingenting känns främmande så länge man inte behöver ta mycket bagage med sig.

En dieselmotor har visserligen annorlunda karaktär än en bensinare, varvar inte lika mycket och har betydligt högre vridmoment på lågvarv. Alfadieseln kan ändå sägas vara kul med dieselmått mätt. Den fina insprutningen tillsammans med variabel turbogeometri ger i kombination med 156:ans övriga egenskaper en av de trevligaste dieselbilarna i klassen. Men de svenska bestämmelserna smäller effektivt till dem som vill köra diesel. Skatten är skyhög, men betalar företaget så finns naturligtvis vinst att hämta. Eller om man kör svinlångt. 

Det övriga motorprogrammet för Alfa och svenskt vidkommande består av idel bekantingar: 1,8 Twin Spark på 140 hk, 2,0 JTS (direktinsprutad) på 165 hk och slutligen den nästan klassiska 2,5-liters V6 som har 192 hk. 

De flesta varianterna får aktivt antisladdsystem som standard. Sidokrockgardiner, dubbla krockkuddar fram, sidokrockkuddar och Isofix barnstolsfästen bak är standard i alla och bilen finns givetvis även som kombi - Sportwagon - för den som kanske inte behöver en rejäl laståsna men i alla fall något mer bagageplats än sedanversionen mäktar med. 

I höst kommer de nyskrudade kärrorna till Sverige, men priserna är inte bestämda ännu.

Alfa Romeo 156 2,4 JTD M-Jet

Motor 

5-cyl tvärmonterad radmotor med 2  överliggande kamaxlar,4 ventiler per cylinder. Turbo och laddluftkylare.  Kompression 18,45. Borrning/slag 82/90,4 mm, volym 2387 cm3. Max effekt  175 hk (129 kW) vid 4000 r/min. Max vridmoment 385 Nm vid 2000 r/min.

 

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift, 6-växlad låda.

 

Fjädring/hjulställ

Individuell  upphängning med skruvfjädrar och krängningshämmare. Fram dubbla  triangellänkar, bak fjäderben, dubbla undre tvärlänkar och enkla  längslänkar.

 

Styrning 

Kuggstång, servo. Vändcirkel 11,1 meter.

 

Bromsar 

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

 

Hjul/däck 

Fälgbredd 6,5 tum, däck 205/60 R15.

 

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd  260, längd 444, bredd 174, höjd 139, spårvidd fram/bak 151/150.  Tjänstevikt 1435, maxlast ca 400, släpvagnsvikt 1400.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 8,6 s, toppfart 225 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Blandad körning 0,67 liter/mil. (EU-norm)

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!