Alfa Romeo 156 Q-system

Provkörning av Alfa Romeo 156 2,5 V6 Q-system

Kombinationspoäng. Alfas gamla sanning att blott tvättmaskiner bör ha automatlåda är numera falsk.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Kokt torsk och vaniljsås. Randig skjorta och rutig kavaj. Hårdrock framförd av symfoniorkester. Alfa Romeo 156 2,5 V6 med automatlåda.

Det finns kombinationer som man helst lever i lycklig okunskap om. Men ibland kan man bli glatt överraskad, till exempel över att kanel kan vara gott i kaffe. Eller att Alfas pigga 156-modell med sexcylindrig motor är riktigt rolig även med automatlåda.

Japanska Aisin har utvecklat lådan som Alfa kallar Q-system. Vid en hastig anblick är det en vanlig automatlåda med så kallad Tiptronic-funktion.

Flertalet sådana system fungerar så att föraren kan påverka växelvalet genom att dutta spaken framåt eller bakåt i ett separat spår.

Lagom roligt eftersom bilen hela tiden sätter sig över förarens val - växlar upp, växlar ned, gör kickdown - och ofta är så sen i reaktionerna att känslan av manuell växling helt uteblir. Både VAG-gruppens Tiptronic (namnet har blivit synonymt med funktionen) och BMW:s Steptronic fungerar så. Men det finns undantag, Hondas variant är till exempel både hyfsat snabb och utan storebrorsfasoner.

Till Alfas Q-system har även Honda långt. I grundläget är det en vanlig automatlåda med tre körprogram: city som används vid normal körning, sport för snabbare respons på gaspådrag samt ice då bilen startar på en högre växel (fungerar bara upp till 40 km/h).

Vicka spaken till vänster så öppnas möjligheten att växla nära nog manuellt. I stället för skenbart sekventiell växling som med Tiptronic (dutta framåt/bakåt) finns fyra växlar i samma mönster som hos en manuell låda (ettan vänster framåt, fyran höger bakåt etc.).

Verkar det larvigt? Kanske, men det här är i alla fall den skojigaste manuellt påverkbara automatlåda jag har kört. Såväl upp- som nedväxling sker nästan utan märkbar fördröjning.

Om varvräknarnålen hamnar i det röda området piper bilen lite försynt för att påpeka att uppväxling nog vore bra, men den tar aldrig kommandot över föraren. En driven förare kan utnyttja den lediga kopplingsfoten till att vänsterbromsa bilen i kurvorna.

Även i helautomatiskt läge funkar lådan perfekt ihop med den varvvilliga sexan på 190 hk. En mer responsiv automat finns knappast och med sportläget inkopplat blir bilen nästan hysterisk.

Baksidan av myntet är att växlingarna inte sker så silkesmjukt som i andra sentida automatlådor, men det ses knappast som en uppoffring av den som valt en Alfa Romeo.

Alfa 156 2,5 V6 har i standardutförande en sexväxlad, kortslagig låda som är betydligt trevligare än den femspettade lådan i fyrcylindriga 156. Så varför bry sig om automatversionen som är

20 000 kronor dyrare?

Låt oss säga så här. Alfa 156 är alltjämt en riktig piggelin i mellanklassen och den köpare som av någon anledning vill ha en automatväxlad bil har här ett val som knappt alls fördärvar körglädjen.

Men det finns de som aldrig tror mig när jag säger att stekt strömming är gott tillsammans med lingonsylt och några stänk ättika.

Alfa Romeo 156 2,5 V6 Q-system

Motor

6-cyl V-motor med 2 två överliggande kamaxlar  per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,3.  Borrning/slag 88/68,3 mm, volym 2 492 cm3. Max effekt 190 hk vid 6 300  r/min. Max vridmoment 222 Nm vid 5 000 r/min.

 

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift, 4-stegad automatlåda med möjlighet till manuell styrning.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram dubbla  triangellänkar, bak fjäderben, dubbla undre tvärlänkar och enkla  längslänkar.

 

Styrning

Kuggstång, servo, 2,2 rattvarv. Vändcirkel 11,6 m.

 

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

 

Hjul/däck

Fälgbredd 6,5 tum, däck 205/60 ZR 15.

 

Mått/vikt

Axelavstånd 260, längd 443, bredd 174, höjd 141, spårvidd 150/151. Tjänstevikt cirka 1 350 kg. Bränsletank 63 liter.

 

Prestanda (fabriksuppgifter)

Acceleration 0-100 km/h 8,5 s, 0-1000 m 29 s, toppfart 227 km/h.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!