Alfa Romeo 156 Sportwagon

Provkörning av Alfa Romeo 156 Sportwagon

Lustutrymme. Kombimodellen av Alfa 156 är ingen kombi utan mest en känslosak.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Kärlek vid första ögonkastet. Det är vad som drabbar mig när jag för första gången ser kombimodellen av Alfa 156 - i mitt tycke en av de absolut snyggaste kombibilarna på marknaden.

Om man nu får kalla den kombi. Alfa Romeos välsmorda PR-organisation gör det inte och poängterar med eftertryck, gång på gång: "This is not a station wagon. This is a Sportwagon."

Hur som helst - Alfa 156 har fått fem dörrar och ett lite större lastutrymme.

Alfa 156 introducerades 1997, hyllades av motorjournalister för sina fina vägegenskaper och vågade design och blev vald till Årets Bil 1998. 

Under skalet hittar vi exakt samma bil som tidigare. Yttermåtten är de samma vad gäller längd och bredd men Sportwagon är en cm högre. Det beror inte på själva karossen utan på att fjädringen är ställd högre.

Den främre delen av karossen är identisk med sedanmodellen. Det är från bakdörrarna och bakåt bilen ritats om. Taklinjen är naturligtvis annorlunda och där taket möter bakluckan sitter en spoiler. Den hjälper till att ge bilen ett ökat marktryck och bidrar enligt Alfa Romeo starkt till att Sportwagon har samma fina vägegenskaper som Alfa 156. Luftmotståndsvärdet är Cw 0,30 för Sportwagon och 0,32 för 156. Mervikten för kombipåhänget är 50 kilo.

Lastutrymmet är inte mycket att hurra för, bara marginellt större än i sedanmodellen men baksätet är fällbart och delbart, vilket gör bilen lite mer praktisk. Den sluttande taklinjen stjäl en hel del utrymme, liksom hjulhusen som huserar de utrymmeskrävande, stående fjäderbenen. Lastkapaciteten har alltså, föga förvånande, fått stå tillbaka för utseende och vägegenskaper. Bakluckan öppnar högt men inte särskilt brett.

Väl bakom ratten är det precis som i Alfa 156. Trots sin läckra formgivning är förarmiljön lättarbetad och logisk. Fram sitter man bra i sköna stolar. Ratten är ställbar i höjd- och längsled.

Baksätet håller samma mått som i sedanen. Det vill säga anständigt benutrymme, men att sitta tre vuxna i bredd är inte roligt. Lite mer plats för huvudet i höjd är det i Sportwagon, eftersom taket inte sluttar lika kraftigt som på sedankarossen.

Någon skillnad i körupplevelse mellan kombi och sedan upplever jag inte. Samma direkta styrning och säkra, konsekventa, sportiga vägegenskaper.

Kombiutrymmet verkar vara väl ljudisolerat. Inget irriterande vägljud bakifrån. I stället lyssnar gärna jag till de skönsjungande motorerna - tvålitersfyran på 155 hk morrar nästan lika läckert som V6 på 2,5 liter och 190 hästar. Båda känns igen från Alfa 156 och kommer att sitta i de Alfa Sportwagon som kommer till Sverige. De halvautomatiska växellådorna - Selespeed till 2,0 TS och Q-system till 2,5 V6 - är trevliga bekantskaper som finns även till Sportwagon.

Alfa Sportwagon är rikligt standardutrustad med bland annat klimatanläggning, lättmetallfälgar, dubbla krockkuddar och sidokrockkudar.

Prispåslaget blir ca 8 000 kronor och de första bilarna når handlarna i maj. Den svenska importören Italienska Bil räknar med att sälja fler kombi än sedan. Sverige är ju enligt tradition ett "kombiland". 

Återstår att se om det även är ett "Sportwagonland".

Alfa Romeo 156 Sportwagon

Motor 

Rak 4-cyl, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder, 1970 cm3. 155 hk vid 6400 r/min, 187 Nm vid 3500 r/min.

 

Kraftöverföring

Framhjulsdrift. 5-växlad manuell (Selespeed, + 20000 kronor).

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram dubbla  triangellänkar, bak fjäderben, dubbla undre tvärlänkar och enkla  längslänkar.

 

Styrning

Kuggstång, servo. Vändcirkel 11,6 m, 2,2 rattvarv.

 

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

 

Hjul/däck

Fälgar 6,5 tum, däck 205/60-15.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 260, längd 443, bredd 175, höjd 142, spårvidd fram/bak 151/150. Tjänstevikt ca 1375 kg.

 

Prestanda (fabriksuppgift)

Acceleration 0-100 km/h 8,8 s, toppfart 216 km/h. Bränsleförbrukning 0,88 l/mil blandad körning. (EU).

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!