Alfa Romeo 156 Crosswagon

Provkörning av Alfa Romeo 156 Sportwagon/Crosswagon Q4

Alfa Romeo gör en Volvo. Alfa Romeo saknade en SUV på programmet. Vad göra? Varför inte som Volvo när V70 blev Cross Country i slutet av 90-talet? Sagt och gjort, Alfa Romeo 156 Sportwagon upphöjdes med fyrhjulsdrift och stryktåliga plastdelar till Crosswagon Q4. Utan plastdelar heter den Sportwagon Q4.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Ingen vill missa en kundgrupp, alla biltillverkare måste erbjuda något åt alla. För tillfället är det fyrhjulsdrift som gäller. Alfa Romeo lanserar sin framkomlighetslösning i form av en tvåstegsraket: Dels 156 Sportwagon Q4, som är en "vanlig" 156 Sportwagon med fyrhjulsdrift, dels 156 Crosswagon Q4, en mer utomhusbetonad rackare med lätt offroadig uppsyn.

Båda modellerna ska addera lite bakhjulskänsla till den normalt framhjulsdrivna 156:an. Motorn/växellådan driver en torsendifferential, som är kopplad till fram- och bakaxeln.

I klartext: När man inte gasar speciellt mycket kan fram- och bakaxeln rotera olika fort, men så fort man gasar på, och den ena av axlarna har grepp, låser axlarna ihop sig successivt och ger drivning även på den andra axeln.

Ute på axlarna sitter sedan normala differentialer. De "styrs" av bilens antispinnsystem, som känner av när ett hjul tappar greppet, varpå hjulet låses fast med den vanliga bromsen, vilket gör att diffen i stället överför momentet på det hjul som har grepp. Antispinnsystemet minskar också gaspådraget om det behövs.

Totalt sett är Q4-systemeT en permanent fyrhjulsdrift som är konsekvent och reagerar blixtsnabbt på förändringar i fäste under hjulen. Beteckningen Q4 uttalas Quadrifoglio Quattro och betyder Fyrklöver Fyra. Namnet satt på de fyrhjulsdrivna 155 och 164 för drygt tio år sedan och är alltså känt i Alfa-kretsar. Vi andra får vänja oss, vi kommer att få se beteckningen oftare framöver.

Sportwagon Q4 står först på körlistan. Dieselmotorn sprattlar i gång. Jodå, båda 156 Q4-bilarna kommer enbart att levereras med koncernens 1,9-liters JTD-motor, som precis också hamnat i Saab 9-3 (se provkörning i Teknikens Värld 16/04). Någon annan motor kommer inte att bli aktuell, enligt Alfa Romeo. 

Växellådan är sexväxlad och utväxlingarna är väl valda, men en sak stör: Motorn är helt död under 2000 r/min. Detta tillsammans med ett underligt dödläge i gaspedalen de första centimeterna gör det svårt att starta smidigt. Bromspedalen är samtidigt hypernervös. 156 Sportwagon Q4 är helt enkelt svår att köra snyggt. Till det kommer ett ganska hårt uppspänt chassi, med 205/50 R17-däck. De stora hjulen behövs för att frambromsarna från 156 GTA ska få plats. Bilen känns klonkig i de potthål jag lyckas pricka in (för provändamål, såklart).

Det kan vara just det här exemplaret som är dåligt intrimmat, men det rör sig ändå om en pressbil som ska motsvara kommande saluvagnar. Jag får en skeptisk magkänsla, tills jag byter bil och sätter mig i Crosswagon.

Jaha, här var det lite annorlunda. Hjulupphängningen har samma hårdvara som i Sportwagon Q4, men är här högre och mjukare inställd. Crosswagon Q4 är 65 mm högre än vanliga 156:or, Sportwagon Q4 är "bara" 35 mm högre. Visst, bilen kränger lite mer än Sportwagon Q4, men det behöver inte vara negativt. Jag upplever Crosswagon som mer kommunikativ, jag får bättre feedback om vad som händer.

Den mjukare känslan beror också på Crosswagons däck (Pirelli Pzero 225/55 

R17), som ska sitta på plats året om, även i snö. Sådana kompromissdäck brukar bli ganska slappa på asfalt, men personligen har jag inget att anmärka på. I snabba kurvor beter sig bilen neutralt med en dragning åt understyrning. Vid gassläpp mitt i kurvan kan man få ut bakvagnen någon centimeter - under god kontroll. 

Jämfört med tvåhjulsdrivna 156 upplever jag Crosswagon Q4 som bonus-bakhjulsdriven och klart roligare på asfalt. Däckens vinteregenskaper får vi prova en annan gång, all sardinsk snö verkar ha smält i julivärmen. Den lilla grusvägen på körkartan erbjuder i alla fall inga problem. 

Dieselmotorns karaktär passar här perfekt och inget märks av Sportwagon Q4:s "obalans" i pedalerna. Crosswagon är tystare, förmodligen tack vare däcken. Inredningen gör också sitt för en goare känsla: generande skön träratt, pedalplattor i borrad aluminium, ljus färgsättning och sköna material.

Alfa Romeo uppskattar att Crosswagon kommer att stå för 70 procent av Q4-försäljningen och Sportwagon för resten. Crosswagon Q4 mår förträffligt med dieseldrift, men det är trist att JTD-motorn - liksom i Sportwagon Q4 - bara uppnår Euro III-avgaskraven. Sportwagon Q4 skulle nog vinna på en sportigare motor, då skulle den ge ett bättre helhetsintryck.

Bilarna släpps i Italien i oktober. De ska prissättas "mycket konkurrenskraftigt". En 147 Q4 är på gång och förmodligen kommer även resten av produktlinjen att få smaka på Q4-receptet.

Alfa Romeo 156 Sportwagon/Crosswagon Q4

Motor

Tvärställd 4-cyl rak med 2 överliggande  kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kompression 17,5. Borrning/slag  82,0/90,4 mm, volym 1910 cm3. Max effekt 150 hk (110 kW) vid 4000 r/min.  Max vridmoment 305 Nm vid 2000 r/min.

 

Kraftöverföring

Motorn  fram, permanent fyrhjulsdrift med torsendifferental. Kraftfördelning  fram/bak 42/58. 6-växlad manuell låda. Antisladdsystem.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädrar  och krängningshämmare runt om. Fram dubbla triangellänkar, bak  fjäderben, dubbla tvärlänkar och bakåtriktade bärarmar.

 

Styrning

Kuggstång, servo. Uppgifter om rattvarv och vändcirkel saknas.

 

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

 

Hjul

Fälg 7 tum. Däck 205/50 R17 (Sportwagon), 225/55 R17 (Crosswagon).

 

Mått/vikt

Axelavstånd  260, längd 444, bredd 175, höjd 143 (Sportwagon), 146 (Crosswagon),  spårvidd fram/bak 153/150. Tankrymd 50 liter. Uppgifter om tjänstevikt  och maxlast saknas.

 

Fartresurser*

Acceleration 0-100 km/h ca 10,2 s, toppfart 200 km/h.

 

Förbrukning*

Blandad körning 0,68 liter/mil.

 

*Enligt tillverkaren

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!