Rödare än Gudrun Schyman, snyggare än Lars Werner och snabbare än någon vänstervind. En knallröd Alfa Romeo 166.
Vi blev smått imponerade av Alfas nya stora modell när den testades i nr 7/99. Då med treliters V6-motor på 226 hästkrafter och sexväxlad låda.
Här är en mer sansad version med tvåliters fyrcylindrig twinspark-motor på 155 hästkrafter. Samma trevliga maskin som i lillebror 156.
Dubbla överliggande kammar, fyra ventiler per cylinder, variabel styrning av insugkamaxeln och variabel längd på insugsrören samt två tändstift per förbränningsrum. Balansaxlar gör motorgången mjuk och vibrationsfri.
Motorn har acceptabel kraft redan från låga varv. Men den kräver mycket gas just vid startögonblicket, annars blir det tjuvstopp. Motorn drar jämnt och ganska kraftfullt upp till toppvarv. Grädde på moset är ett trevligt ljud.
Fabrikens siffror för acceleration 0-100 km/h är 9,6 sekunder och toppfarten anges till 218 km/h. Det verkar vara lite av en glädjekalkyl. Vi lyckades plåga upp den i 200 på mätaren och accelererade 0-100 km/h på 11,4 sekunder.
Växellådan är femväxlad, vajerstyrd och har mycket bra känsla.
Lillebror 156 har en rask styrning, direkt så in i norden. Bara 2,2 rattvarv mellan fulla hjulutslag. Så vass är inte 166. Styrningen har mer "normal" karaktär även om den är exakt.
166 är heller inte tänkt att flänga omkring på busväg med. Den är snarare en långfärdsvagn. Tyst, bekväm men tyvärr inte helt kursstabil. Bilen vill vandra lite av och an och man måste sitta och parera med ratten. Det känns som för lite luft i däcken. I hög fart är problemet mindre.
Annars är komforten hög. Vagnen går tyst och stolarna är ovanligt fullvuxna för att sitta i en italiensk bil. Elektriskt justerade stolar ingår i priset.
Baksätet är markerat tvåsitsigt men kan härbärgera tre. Fast mittplatsen är inget man slåss om.
Den slanka taklinjen är snygg men inkräktar på höjden och långa passagerare slår i skalpen.
Kvalitetskänslan är påfallande hög. Instrumenteringen är modernt designad och lättöverskådlig. Materialen i inredningen är snygga och känns tillräckligt solida. Fast ett och annat knirrande ljud kan höras.
Ett illvilligt snille har gömt knappen till bakluckans öppning i handskfacket och någon ännu mer begåvad tekniker vet inte hur påfyllningen till spolarvätskebehållaren bör vara konstruerad.
Priset för denna mycket välutrustade bil är 232 900 kronor. Radio, färddator, farthållare, elektriskt inställbara stolar, centrallås, larm, regnsensor för intervalltorkarna, elektriska ytterbackspeglar och elhissar runt om samt luftkonditionering ingår.
Krockkuddar i ratt, handskfack (kan stängas av med nyckel) och framstolar är standard. Sidokrockkuddar bak är tillval.
Under provkörningsperioden drog vagnen strax under litern per mil, mätt mellan tankningarna. Färden gick i huvudsak på snabba motorvägar.
Bilen har två saker emot sig. Namnet Alfa Romeo med tillhörande dåligt kvalitetsrykte och märkets darriga representation i Sverige.
Det första verkar inte längre vara ett problem. Det andra återstår att se då det svenska importbolaget nyligen fått en ny ägare.
Alfa Romeo 166 2,0 TS
Motor
4-cyl tvärmonterad radmotor med 2 överliggande kamaxlar och 4 ventiler per cylinder. Kompression 10:1. Borrning/slag 83/91 mm, volym 1970 cm3. Max effekt 155 hk (114 kW) vid 6400 r/min. Max vridmoment 187 Nm vid 2800 r/min.
Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift, 5-växlad låda.
Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel med fjäderben. Krängningshämmare fram och bak.
Styrning
Kuggstång, servo. Vändcirkel 11,6 meter.
Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak.
Hjul
Fälgbredd 6,5 tum, däck 215/55 VR 16.
Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 270, längd 472, bredd 181, höjd 142, spårvidd fram/bak 155/153. Tjänstevikt 1495, maxlast 435, släpvagnsvikt 1500.
Prestanda
Acceleration 0-100 km/h 11,4 s, toppfart ca 200 km/h. Bränsleförbrukning blandad körning 0,97 liter/mil (fabriksuppgift).
Redan prenumerant?
Papperstidning eller digital
Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad
Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.