Provkörning av Alfa Romeo Brera

Provkörning av Alfa Romeo Brera

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Pris 

469 900 kronor.

Motor 

6-cyl tvärmonterad V-motor med 4 variabla överliggande kamaxlar och 4 ventiler per cylinder. Direktinsprutning. Kompression 11,25:1. Borrning/slag 85,6/89 mm, volym 3 195. Max effekt 260 hk (191 kW) vid 6 200 r/min. Max vridmoment 322 Nm vid 4 500 r/min.

Kraftöverföring 

Motorn fram, fyrhjulsdrift, 6-växlad manuell låda.

Fjädring/Hjulställ 

Individuell upphängning med skruvfjädrar och krängningshämmare. Fram dubbla triangellänkar, bak multilänkaxel

Styrning 

Kuggstång, hydraulisk servo. Vändcirkel 10,7 meter.

Bromsar 

Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system, aktivt antisladdsystem.

Hjul 

Fälg 7,5 tum, däck 225/50 R17.

Mått/Vikt (cm/kg) 

Axelavstånd 253, längd 441, bredd 183, höjd 137, spårvidd fram/bak 159/157. Tjänstevikt 1 705, maxlast 345, taklast 70.

Fartresurser* 

Acceleration 0-100 km/h 6,8 s, toppfart 240 km/h.

Bränsleförbrukning* 

Blandad körning 1,15 liter/mil.

* Enligt tillverkaren.

 

La Dolce Vita

I Milano står Brera för stil och klass. Nu lanserar Alfa Romeo sin nya sportcoupé med just samma namn som Milanos modekvarter  och det är en riktig läckerbit.

Om du varit i Milano kanske du någon gång korsat de fina och flashiga kvarteren som heter Brera. Här kan man bland mycket annat handla världens snitsigaste och mest moderiktiga skor och kläder – och det är långt ifrån billigt. 

Allt detta modernt snitsiga har Alfa Romeo tagit fasta på när de nu lanserar sin nya sportcoupé döpt till just Brera. En bil som är omsorgsfullt designad av mästaren Guigiaro, och som innehåller avancerad teknik. Och som definitivt inte är billig. 

Bilen är en sportcoupé eller 2+2 som karosstypen också kallas. På papperet fyrsitsig men i verkligheten tvåsitsig med plats för hyggligt med bagage och ännu bättre om man fäller baksätet. Vill man ändå tvinga in levande människor bak måste man köra fram stolarna ganska ordentligt vilket innebär en osannolikt krum körställning. Helst bör de åkande bak varken ha ben eller huvuden eftersom takhöjden inte heller finns. Fram sitter man däremot riktigt bra med generösa inställningsmöjligheter av både stol och ratt. Tyvärr går inte förarstolen att sänka önskvärt mycket, jag sitter lite högt och då är jag ändå bara en plutt på 178 centimeter över havet. Den begränsade takhöjden blir än mer påfallande när bilen är utrustad med glastak – Sky View, vilket var fallet i de båda pressbilarna jag körde.

Brera har tämligen generösa yttermått med en längd på 441 centimeter och en bredd på 183, men bara 137 centimeter hög. Bilen baseras på den nyligen lanserade 159-modellen som den delar motorer och hjulupphängningar med. Även inredningen med panel och instrument är hämtat från 159, men i Brera kan man få så kallat alu-paket vilket innebär att dekorlister, dörrhandtag och mittkonsolens yta är i äkta aluminium. Fasligt snyggt. I övrigt är kvalitetskänslan främmande hög för att tillhöra en Alfa. Designen är förstås smakfull men nu är även materialvalen på hög nivå. Men så arbetar det numera en noggrann tysk hos Alfa.

Det som skiljer Brera markant chassimässigt mot 159 är avsevärt kortad hjulbas. 252,5 centimeter för Brera mot 270,3 för 159. Detta gör bland annat att Brera känns mer alert i svängarna, mer ”på” om man så säger. Ändå verkar kursstabiliteten i hög fart vara bevarad vilket också beror på den mer slimmade och lägre karossen. Hjulupphängningarna kommer från 159 och det är påkostade grejor med dubbla länkarmar i aluminium fram samt en påkostad multilänkaxel bak. 

Brera erbjuds med två motoralternativ där den minsta är en 2,2-liters fyra som ger 185 hästkrafter. En direktinsprutad pjäs med variabel ventilstyrning både för insug- och avgas. En motor som är stark över ett brett register men som ärligt passar bättre i 159, beroende av att motorn tappar lite udd i det övre varvtalsregistret – och bättre platsar i en familjebil. Men vi ska inte vara njugga – 2,2:an gör ett bra jobb men man väntar sig mer temperament i en bil som Brera. Med denna motor kostar bilen från 369 900 kronor.

Det som saknas i 2,2-motorn finns i 3,2 V6. Den nya V6:an är utvecklad tillsammans med GM och Holden, och som i Alfa-version ger 260 hästkrafter och 322 Newtonmeter. Alfa har nog petat en hel del i den eftersom den låter som en Alfa-sexa ska. Eggande och uppiggande samtidigt som den ”går som tåget” och gärna varvas. Det bästa med de nya motorerna, enligt min mening, är att de har kedja till kamaxeldrivningen. Tidigare modeller och nuvarande GT har tandad gummirem som är dyr att byta och det redan efter 6 000 mil eller vart tredje år. Kedjan i de nya bensinmotorerna innebär drastiskt minskade servicekostnader och verkar vara ett ärligt uppsåt i att göra Alfa-livet betydligt mer drägligt. Dessutom har alla viktiga konkurrenter kedja.

Alfa Romeo Brera 3,2 V6 24V Q4, ett långt namn där sista bokstaven och siffran betyder fyrhjulsdrift. Systemet har tre differentialer där centraldiffen är självlåsande i det relativt nya system som heter Torsen C, det senaste Torsensystemet. Alfa införde detta på 156 Crosswagon Q4 och det finns nu även på 159 med 3,2-motorn – och alltså i Brera. Kraftfördelningen är ungefär 57 procent på bakhjulen och 43 procent till framhjulen. Det ger mer karaktären av en bakhjulsdriven bil och Brera trivs ypperligt på krokiga vägar när bakhjulen trycker bilen ut ur kurvorna. Den går fort, stadigt och det känns effektivt. Kraften mellan axlarna kan beroende av väggreppet ändras steglöst till att bli 72/28 procent fram/bak eller 22/78 procent fram/bak. Vid en kraftig acceleration exempelvis går mer moment till bakhjulen. Q4 är klart roligast att köra aktivt av de två Brera-modellerna. 

På säkerhetssidan finns det mesta man kan önska. Sju krockkuddar är standard medan den åttonde (knäkrockkudde för passageraren) kostar extra. I övrigt finns aktivt antisladdsystem, panikbromshjälp, bältessträckare och begränsare fram. 17-tumsfälgar är standard medan 18-tummare är tillval. Standardutrustningen är för övrigt tämligen riklig.

Provbilen var utrustad med de stora hjulen men förvånande nog var den varken särskilt stötig eller ens vidrigt bullrig. Tvärt om. Brera är en duktig, bekväm och snabb långfärdsvagn som gärna tar en sväng på riktigt krokiga vägar. Priset kan vid en första anblick te sig stötande. 

Från 469 900 kronor.

Så vilka är konkurrenterna till 3,2 V6 Q4? Kommande Audi TT 3,2 V6 Quattro är den man närmast kommer att tänka på och som bör kosta ungefär motsvarande. Likaså BMW Z4 Coupé med motsvarande hästkraftsantal.

Jo, jo, det blir en spännande match framöver

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr