Jag har nog aldrig åkt så mycket buss för så lite. Samtidigt ger det mig tid att fundera på vart Alfa Romeo som märke är på väg. Med Mito nedlagd utgörs i dag modellutbudet av en riktig bil: Golfklassaren Giulietta. 4C, är att betrakta som en renodlad sportbil och Giulia – uppföljaren till mellanklassaren 159 som lades ned 2011 – presenteras i vettiga versioner först nu på Genèvesalongen (se sidan 14).
Giulietta debuterade 2010 och siktade på att bli markandsledande. Försäljningen för 2011 blev förvisso närmare 79 000 exemplar men 2015 var siffrorna nere på nästan hälften. Därför får modellen en uppryckning för att hålla jämna steg med omvärlden. Det är ingen hemlighet att tidigare nämnda Giulia är Alfas väg ut ur situationen. Bjarne Petersen på FCA Norden berättar att Giulias plattform på sikt ska ge sex nya modeller och att konstruktörerna ska jobba som ett oberoende team med siktet inställt på premiumtyskar.
Men på dagens meny står en milt faceliftad Giulietta. Grillen och stötfångare har nytt stuk för att påminna om Giulia. Även logotyper och emblem gör samma resa. Utbudet av kulörer och fälgar utökas men modellversionen begränsar sig till tre: Giulietta, Super och Veloce. En ny dieselmotor på 120 hästkrafter kompletterar utbudet, den är dock inte aktuell för Sverige. Infotaimentsystemet Uconnect får nya tillägg vilket ger möjlighet till bland annat streamningtjänster. Exklusivt för Alfa Romeo är funktioner som ger en mängd data rörande fart, konsumtion och g-krafter med mera. På testbanan i Balocco är det riktigt kul att tänja på siffrorna men faktum är att Giulietta redan utan nyheten är en fin körmaskin även om varken styrning eller dubbelkopplingslådan TCT är marknadens vassaste. DNA-knappen som justerar bilens uppträdande är dock fortfarande kanske marknadens vettigaste.
Formen tycker jag funkar än och minns att baklampornas design bildade skola. Greppet med horisontellt utsträckt instrumentbräda är på modet igen.
Märkets dilemma och styrka är dess oberoende. Att välja Alfa är ett medvetet val och i Giuliettas fall väljer du bort utrymme för baksätespassagerare och nöjer dig med en ”gammal” bil.
Uppdaterade Giulietta kommer till Sverige i april/maj. Priserna beräknas landa på mellan 215 000 kronor (1,4 bensin, 120 hk) och 300 000 kronor (1750 240 hk) och kommer endast i Super-utförande utom den sistnämnda som bara finns som Veloce. ”Storsäljaren” blir bensinaren i spalten här bredvid och en 2-liters diesel på 170 hästkrafter.
Giuliettas historia
2010 kom dagens Giulietta. 2014 gjordes små justeringar.
1977 till 1985 tillverkades kantiga ”Nuova Giulietta”.
Giulietta kom först som Sprint 1954. Tillverkning till 1965.
Alfa romeo giulietta 1,4 TB 170 hk super
Pris
Cirka 250 000 kronor.
Motor
Bensin. Tvärställd 4-cyl radmotor med en överliggade kamaxlel. 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 10:1. Borrning/slag 72/84, cylindervolym 1 368 cm3. Max effekt 170 hk (125 kW) vid 5 500 r/min, max vridmoment 230 Nm vid 2 250 r/min.
Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. Sexstegad automatlåda med dubbelkoppling.
Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring. Fram fjäderben med undre tvärlänk och krängningshämmare. Bak multilänkaxel.
Styrning
Kuggstångsstyrning med servo. Vändcirkel 10,9 meter.
Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.
Hjul
Fälg 7 tum, däck 205/55 R16.
Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 263, längd 435, bredd 180, höjd 146, spårvidd f/b 155/155. Tjänstevikt 1 305, maxlast 505, max släpvikt 1 300. Tank 60 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 350 liter.
Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 7,7 s. Topphastighet 218 km/h.
Bränsleförbrukning
Blandad körning 0,49 l/mil. CO2 214 g/km.
Garantier
nybil 5 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år.
Skatt
2 626 kronor per år.
Rivaler
Audi A3 Sportback 1,4 TSFI
På pricken lika stark motor som Giuliettan ovan. Med S tronic-låda. Sportback-karossen är rymligare än Alfans.
Pris: 248 500 kronor.
BMW 120i
Sju hästar starkare än Audi och Alfa Romeo men även törstigaste. Automatlåda kostar
20 000 kronor extra.
Pris: Från 272 500 kronor.
Redan prenumerant?
Papperstidning eller digital
Digital Prenumeration
ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR
Gratis första månaden - därefter 99/mån.
Ingen bindningstid.
Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.