Provkörning av Alfa Romeo Giulietta Quadrifoglio Verde

Toppversionen med den klassiska fyrklövern får motor och dubbelkopplingsautomat från sportvagnen 4C. Ska fyrklövern ge Alfa tur?

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Toppversionen i Giulietta-serien har som tidigare den turboladdade 1750-motorn som i den nya utgåvan ger 240 hästkrafter. Låter effektsiffran bekant? Jodå, det är samma motor som i märkets nya sportbil Alfa Romeo 4C. En annan nyhet är att Giulietta QV får samma sexväxlade dubbelkopplingslåda som 4C.

Det gör Giulietta Quadrifoglio Verde till ett högst dugligt GTI-alternativ. Prestanda finns, samt ett visst mått av vardagsduglighet men framför allt har den en stor skopa karaktär.

Med ”launch control” accelererar bilen till 100 km/h på sex sekunder blankt, vilket innebär att den slår klassens mönsterelev, Golf GTi, på fingrarna med några tiondelar. Förra generationen Giulietta QV med 235 hästkrafter gjorde för övrigt 0-100 km/h på 6,8 sekunder, med vanlig manuell låda.

QV-versionen får läckra specialstolar med inbyggt nackskydd.

Vad är då launch control? I Alfa Romeo Giulietta innebär det att jag trycker till en knapp på ratten, håller nere bromsen och ger full gas med växelväljaren i ”Drive”.

Motorn lägger sig nu på omkring 2 700 varv, vilket ger idealiskt grepp när jag släpper bromsen och låter bilen löpa.

Mjukvaran är billig och enkel och ger bilen en släng av trackday-status. Samtidigt måste sägas att finessen tillför ungefär lika mycket vardagsnytta som röststyrning på teckenspråk.

Motorn har ett mustigt tilltal som finkalibrerats för att efterlikna det klassiska Alfa-ljudet som gjorde märkets gamla sugmotorer kända. Om det låter likt vill jag låta vara osagt, men det låter i alla fall.

Vridmoment finns det, på papperet 340 Nm vid 2 000 varv. Dubbelkopplingslådan växlar raskt, men jag tycker inte att den känns lika distinkt som jag minns DSG-lådan i Golf GTI. Men kanhända spelar minnet mig ett så kallat spratt.

Uppdateringen av turbomotorn har inte bara gett fem extra hästkrafter jämfört med gamla Giulietta Quadrifoglio Verde, motorn har dessutom blivit snålare och gått från 0,76 till 0,70 liter per mil. Samtidigt har avgasreningen förbättrats så att motorn nu klarar EU6-reglementen, obligatoriskt från och med september 2015.

Racingattributen är så förutsägbara att man kan knappast behöver titta i utrustningslistan. Kjolar, aluminiumpedaler och svart interiör. Naturligtvis är ratten platt nedtill.

Standard är 18 tums fälgar, sportstolarna är klädda i läder och alcantara. Med en vippbrytare kan man ställa gas- och styrrespons i tre olika lägen.

Men prylarna skadar inte komforten. Sportstolarna är inte värre skålade än att man sitter bekvämt till och från jobbet. Sportchassi är standard och utomordentligt väl avstämt mellan komfort och prestanda.

Jämfört med Volkswagen Golf GTI, som med DSG-automatlåda kostar 304 000 kronor, vinner Alfa Romeo Giulietta prisduellen. Den nya toppversionen i Giulietta-familjen kostar 294 990 kronor, och med tanke på att automatlåda, 18 tums-fälgar och delläderstolar är standardutrustning så känns priset inte helt oävet.

Det går för övrigt att komma billigare undan. Man kan beställa ”QV Line pack” till sin vanliga Giulietta och får då allt värdelöst i toppversionen, från tonade rutor till aluminiumpedaler, men inte motor och dubbelkopplingslåda.

Som att få vinet utbytt till kranvatten på vinprovningen, men behålla kristallglasen.

Alfa Romeo Giulietta Quadrifoglio Verde

Pris

294 990 kronor, säljs nu.

 

Motor

Bensin. Tvärställd motor med 2 överliggande kamaxlar. Kamrem. 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 9,25:1. Borrning/slag 83,0/80,5 mm, cylindervolym 1 742 cm3. Max effekt 240 hk (177 kW) vid 5 750 r/min, max vridmoment 340 Nm vid 2 000 r/min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad automatlåda (dubbelkopplingslåda).

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.

 

Styrning

Elmotordriven servo. Vändcirkel 10,9 meter.

 

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd 7,5 tum, däck 225/40 R18.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 263, längd 435, bredd 180, höjd 146, spårvidd f/b 155/155. Markfrigång i. u. Tjänstevikt 1 320, maxlast ca 430, max släpvagnsvikt 1 000. Tank 60 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 350-1 045 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 6,0 s, toppfart 244 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Stad 0,98, landsväg 0,53, blandad körning 0,7. CO2 162 g/km.

 

Garantier

Nybil 5 år/15 000 mil, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, assistans 5 år.

 

Skatt

1 260 kronor per år.

Rivaler

Volkswagen Golf GTI

Golf GTI bjuder på en nästan komplett anrättning. I princip saknas ingenting annat än spänning och känsla, vilket är svårt att få till i Europas mest sålda bilmodell.

Pris: 304 000 kronor.

 

Foto: Glenn Lindberg

Volvo V40 T5

Volvo V40 i T5-upplaga har numer den fyrcylindriga VEA-motorn på 245 hästkrafter. Automatlåda är standard.

Pris: 309 900 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!