Provkörning av Alfa Romeo MiTo Quadrifoglio Verde

Lilla Alfa Romeo MiTo inkluderas i märkets nya fyrklöversatsning och får en försiktig facelift i sommar. Gillar du matt metallook och fejkad kolfiber är valet lätt.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

MiTo är något av småbilsklassens panelhöna. Under förra året sålde importören bara 58 Mito. Man kan betrakta det som ett utslag av tredörrarsrasism, men sanningen är nog den att Alfa Romeo-entusiasterna i dag utgör en ytterst decimerad skara.

Synd på MiTo, som i toppversionen MiTo Quadrifoglio Verde är en både pigg och personlig småbil. I sommar har den fått en uppdaterad version av multiair-motorn på 170 hästkrafter och den senaste generationen av TCT-automatlådan, Fiat-koncernens egen dubbelkopplingslåda, samma låda vi känner igen från Alfa Romeo 4C.

Lådan tillhör inte de mest brutalt snabbväxlande, den växlar mjukt och snällt monterad i MiTo. Jag har därför svårt att se MiTo som den sportbil den kanske skulle vilja vara.

Vita detaljer gör kupén lite fräschare.

Fartresurserna är ungefär desamma som förut, 0-100 km/h tar 7,3 sekunder och toppfarten är 219 km/h enligt fabriken. Största förändringen är att bränsleförbrukningen har minskats med tio procent, nu nöjer den sig med 0,54 liter per mil.

Själv har jag alltid gillat MiTo, förmodligen mest för att så få andra gör det. Quadrifoglio Verde-versionen förändrar inget, trots åldern – tänk att den debuterade 2008 – känns den fortfarande fräsch. Men krimskramset som följer med toppversionen i MiTo-serien kunde jag vara utan. Det mest avtändande är instrumentpanelens överdel som är klädd i en folie med kolfibermönster. Kombinationen mjukpolstrad panel och kolfibermönster känns allt annat än övertygande.

Andra nyheter är sportratten med vita sömmar och vita instrumenttavlor. Nytt är också navigationssystemet från TomTom som visar vägen på en femtumsskärm. Nytt för MiTo, men det känns inte som italienarna är bransch­ledande i den här nischen.

Vill man slå på stort kan man få sin MiTo Quadrifoglio Verde utrustad med Sabelt-racerstolar i kolfiberskal.

Men frågan är om man inte då har tagit i för mycket, frågan är om inte en känsla av pinsamhet samtidigt tar plats i kupén…

Alfa Romeo MiTo Quadrifoglio Verde

Pris

224 900 kr.

 

Motor

Bensin. Tvärställd motor med 2 överliggande kamaxlar. Kamrem. 4 ventiler per cylinder. Turbo. 1 372 cm3, 170 hk (125 kW) vid 5 500 r/min, 250 Nm vid 2 500 r/min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad automatlåda (dubbelkopplingslåda).

 

Mått/vikt (cm/kg)

Längd 406, bredd 172, tjänstevikt 1 145, maxlast ca 490, tankvolym 45 liter.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd 7 tum, däck 215/45 R17.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 7,3 s, toppfart 219 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Blandad körning 0,54. CO2 124 g/km.

 

Skatt

500 kronor per år.

Rival

Volkswagen Polo GTI

Polo är en av de rymligaste och mest vuxna småbilarna under fyra meter. Med GTI-emblemet och full gas försvinner allt förnuft på 6,9 sekunder. Då går det i 100 knutar.

Pris: Från 219 900 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!