Foto: Alpine

Provkörning av Alpine A110S

Alpine finslipar nytolkningen av den legendariska sportbilen A110. Snabbare och hårdare, men är den bättre?

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Förväntningarna var höga när en av de absolut första nya Alpine A110 rullade in i depåområdet till Ring Knutstorp för sitt deltagande i 2018 års upplaga av bankalaset. Och vi blev inte besvikna, nya A110 imponerade med en otrolig känsla och kontrollerbarhet. Två effekter av Alpines noggranna arbete med att hålla vikten nere. Samtidigt överraskades vi av bilens mjuka chassisättning. Något som gav bilen ett lekfullt beteende på banan och en god komfort på vägen.

På plats i den lilla sittbrunnen omsluter skalstolarna kroppen effektivt, utan att vara för hårt stoppade. Foto: Alpine

Med nästan lika stor spänning är jag i dag på den forna Formel 1-banan Estoril i Portugal med nya hårdare och snabbare S-versionen. 50 procent hårdare fjädrar, dubbelt så styva krängningshämmare, 40 fler hästkrafter och rejälare bromssystem distanserar A110S tydligt från vanliga A110. Utseendemässigt skiljer sig modellerna inte lika mycket där nya karossfärger, sportigare material interiört och genomgående orangea detaljer är huvudnyheterna.

På plats i den lilla sittbrunnen omsluter skalstolarna kroppen effektivt, utan att vara för hårt stoppade. Att det är en skalstol gör att ryggstödet inte går att vinkla, vilket blir ett problem då jag skulle vilja få en mer upprätt körställning. Därtill är justermånen i ­längsled snål och jag får inte fram stolen så långt jag vill. Jag som tänkte att en liten bil borde passa en liten, 166 centimeter lång, förare som jag…

Växlingspaddlarna sitter monterade på rattstången och är i minsta laget. Foto: Oskar Krüger

Ett knapptryck och det mullrar till bakom ryggen när den tvärställda motorn får fart. 1,8 litersmotorn med turbo är samma som den i Megane RS och vanliga Alpine A110. Skillnaden mot vanliga A110 är att laddtrycket ökat med 0,4 bar vilket effektmässigt resulterat i 40 extra hästkrafter (totalt 292) som nås vid ett högre varvtal: 6 400 mot tidigare 6 000 r/min. Det maximala vridmomentet är dock oförändrat på 320 Nm, men vridet finns nu vid ett bredare spann för att öka motorns körbarhet.

Den som har koll på sina Renault-motorer vet att Megane RS har 300 hästkrafter och 400 newtonmeter, alltså snarlik effektsiffra som Alpine A110S men betydligt högre vridmoment. Det beror på att den sjuväxlade dubbelkopplingslådan i Alpine inte klarar av ett så högt vridmoment. Megane RS har en rejälare, tyngre sexväxlad dubbelkopplingslåda.

Skalstolar med rejäla sidostöd. Passar bra såväl på bana som utanför, men justermånen är knapp för korta förare. Foto: Oskar Krüger

Men det förhållandevis låga ­vridmomentet är inget som stör, motorn visar styrka redan vid låga varvtal. Vidare är kraftutvecklingen linjär och det är ett nöje att varva upp till rödmarkeringen. Motorn är högljudd, växlingarna distinkta och närvarokänslan riktigt bra. Därtill är A110S, inte helt oväntat, snabb – 0-100 km/h avverkas på 4,4 sekunder, en tiondel snabbare än grundmodellen. Den kvicka accelerationen uppnås till viss del tack vare den extremt låga vikten hos A110S. Tjänstevikten anges till 1 114 kg men med tillvalen kolfibertak (-1,8 kg) och lättviktsfälgar (-5 kg) kryper siffran ner till 1 107 kg. Svårslaget låg vikt men lättast i familjen är alltjämt basversionen A110 Pure med en tjänstevikt på 1 098 kg.

Mervikten för S-versionen ligger i det större bromspaketet från Brembo (tillval till vanliga A110) och de 10 mm bredare hjulen fram (215 mm) och bak (245 mm). Den låga vikten och uppdateringarna för hjul och bromsar ger A110S en våldsam förmåga att hejda farten. Hängandes i säkerhetsbältet får jag stopp på bilen långt innan högern efter den långa start-målrakan och jag måste gasa igen för att ha någorlunda hastighet in i böjen.

Det bakre bagageutrymmet är svårlastat men rymmer 100 liter. Perfekt för en hjälm eller två. Foto: Alpine

Direkt när jag vrider om ratten förvånas jag lika mycket negativt när det skriker om framdäcken och det understyr i den snälla kurvan. Med mer fart tar jag mig an nästkommande hårnål och det blir tydligt, Alpine A110S kräver aggressivare körstil för att fungera. Med bromspedalen fortfarande nedtryckt in i hårnålen hjälper viktförflyttningen att trycka ner framhjulen i asfalten vilket ger ett klart bättre gensvar i styrningen. Fortsatt blir rumpan lätt men i kurvans mitt hävs sladden när jag ­flyttar högerfoten från broms – till gaspedal och bakvagnen sätter sig som klistrad.

Sällan har jag kört en bil som svarar så tydligt på förarens input. Använd viktförflyttningen på rätt sätt och Alpines nya hårding belönar föraren med en riktigt härlig känsla. Använd den fel och bilen understyr. Med det sagt är det uppenbart att A110S, eller rättare sagt de styvare fjädrarna, kräver hårdare tag än vanliga A110. Lekfullheten har inte legat i fokus i utvecklingen av A110S, det här är ett precisionsverktyg för den mer seriösa.

A110S har ett kraftigare bromspaket som standard och orangea bromsok. Foto: Oskar Krüger

Jag styr ut på kringvägarna efter ett par riktigt roliga varv på banan. De hårdare fjädrarna stod i centrum för bilens seriösare ­uppträdande på banan, och tyvärr står de i centrum även utanför banan. Stötdämpningen är i hårdaste laget och varken stora eller små ojämnheter filtreras bort. Synd då den stora charmen med vanliga A110 är dess förmåga att kombinera komfort och körglädje.

Som tillval finns en mattgrå lackering unik för S-versionen, kostar 52 000 kronor extra. Foto: Alpine

Men det är inte det största problemet med S-versionen. Det största problemet är ­priset: Alpine A110S kostar 705 100 kronor. Jämför det med grundversionen A110 Pure som börjar på redan höga 580 000 kronor. Närmaste konkurrenten är Porsche Cayman som i sitt grundutförande ger 300 hästkrafter och kostar från 549 000 kronor. Lägg till flera konkurrenter med ett tydligt effektövertag som nya Mercedes-AMG A45 S (602 900 kronor) och BMW M2 Competition (634 400 kronor) och Alpine A110S blir verkligen dyr. Men för den som har råd ger Alpine A110S en unik körupplevelse, som blir lite mer uppstramad, snabb och seriös i sin senaste, hårdaste form.

Alpine A110 (1962)

Foto: Patrik Lindgren

1962 lanserades ursprungsmodellen av Alpine A110 för gatbruk. Likheterna mellan nu och då är lätta att se vid en snabb granskning av karossen. Men urfadern var en betydligt mer extrem typ, mycket tack vare att den växte fram som rallybil. Alpines signum är och har alltid varit låg vikt, och urfadern var mer än 200 kg lättare än nya A110. Jakten på vikt var viktig och mest vikt sparade den lilla karossen som är 385 centimeter lång, 147 centimeter bred och 112 centimeter hög. Det i kombination med 150 hästkrafter ger ett respektabelt kraft/viktförhållande som står sig bra än i dag. 150 hästkrafter utvanns ur den värre 1600 maskinen. Den största skillnaden som skett konstruktionsmässigt är att motorn numera sitter mellan ryggstöd och bakaxeln, dåtidens A110 hade svansmotor.

Alpine A110S

Pris: 705 100 kronor, säljs nu.

Motor: Bensin. Tvärställd 4-cyl rad-motor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Turbo. Kompression 9,0:1. Borrning/slag 79,7/90,1 mm, cylindervolym 1 797 cm3. Max effekt 292 hk (215 kW) vid 6 400 r/­min, max vridmoment 320 Nm vid 2 000-6 400 r/­min.

Kraftöverföring: Mittmotor, bakhjulsdrift. 7-växlad dubbelkopplingslåda.

Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel med dubbla triangellänkar per sida.

Styrning: Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,7 meter.

Bromsar: Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.

Hjul: Lättmetallfälg. Fram 215/40 R18, Bak 245/40 R18.

Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 242, längd 418, bredd 180, höjd 125, spårvidd f/b 156/155. Markfrigång 8,4. Tjänstevikt 1 114, maxlast 251, max släpvagnsvikt 0. Tank 45 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 96 fram, 100 bak.

Fartresurser: Acceleration 0-100 km/h 4,4 s, toppfart 260 km/h.

Bränsleförbrukning (WLTP): Blandad körning 0,78 l/mil. CO2 168 g/km.

Garantier: Nybil 3 år, vagnskada 0 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 3 år.

Skatt: 7 046 kronor per år de första tre åren, därefter 1 614 kronor per år.

Rivaler

Porsche 718 Cayman

Mittmotor på 300 hästkrafter gör 718 likvärdig med A110S. Men prismässigt är Cayman GTS närmre. Men oavsett vilken Cayman så bjuder Alpine på bättre känsla och mera körglädje.

Pris: 549 000 kronor.

BMW M2 Competition

410 hästkrafter, frontmotor och manuell låda. Snabbare, råare och mer lekfull än Alpine.

Pris: 630 500 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr