Aston Martin V12 Vantage S Foto: Max Earey

Provkörning av Aston Martin V12 Vantage S

Aston Martins idé att stoppa ner sin största V12-motor i sin minsta bilmodell var rent utav galen. Med tillägget ”S” blir V12 Vantage rena dårskapen.

Jag befinner mig i Palm Springs, Kalifornien, och presentationen av Aston Martins minsta modell (Cygnet är numera nedlagd. red. anm.) i kombination med märkets största motor. Ett galet projekt som nu dessutom har fått ett ”S” som suffix. Det har alla modeller med den uppgraderade V12:an på sex liter fått. I Vantage S betyder det 573 hästkrafter, 0-100 km/h på 3,9 sekunder och en toppfart på 328 km/h. Lagom…

Aston Martin är ett ädelt brittiskt bilmärke som just i år fyller hundra år och som genom åren har levererat bilar dugliga nog åt James Bond. Vi pratar om världens vackraste bilar, handbyggda i de mest exotiska material. Design och hantverk finns förvisso även i Vantage V12 S, men här talar vi mer om en riktig buse än en hjälte. På de slingrande vägarna ovanför Palm Springs får jag långsamt lära känna bilen. Med ”Sport”-läget inkopplat skiftar växellådan ännu snabbare mellan de sju lägena och väcker bilen till liv, även ljudmässigt. 

Kontakten med vägbanan via ratten är direkt, nästan som att dra fingertopparna över asfaltsytan. De alcantaraklädda stolarna med lodräta sidor ger ett fast grepp. Det är bullrigt och galet men aldrig skrämmande.

I kurvorna har bilen en tendens till överstyrning men i övrigt är uppträdandet helt neutralt. Kliv på gasen vid kurvans utgång och baken ställer ut sig ett snäpp. Det är som om fjädringen svarar på dina krav på mer fart. Men bilen ändrar inte riktning, framhjulen anger kursen och lyder dig.

Styrningen är fantastisk. Jag har inte bara makten över bilen, jag regerar över den – och Vantagen verkar gilla det. Det är mer än man kan säga om Porsche 911 och Ferrari 458 Italia – betydligt mer tekniskt avancerade bilar. Aston Martin V8 Vantage kom till världen 2005 – med form skapad av Henrik Fiskers ritstift. Fastän modellen har åtta år på nacken är detta, i min mening, världens vackraste bil som fortfarande är i produktion.

Modellen föddes med en 380-hästars V8 lånad från Ford, kopplad till en inte allt för smidig sexväxlad låda. 2009 visades konceptet Vantage RS, en slags GTI-version av Vantage. Liksom vid skapandet av andra GTI-modeller handlade det om att låta en liten bil låna motor från en större modell. I Vantages fall ändrades cylinderantalet från åtta till tolv.

V12 Vantage debuterade 2010. Nu med 517 hästkrafter och en bättre växellåda. Sedan dess har Aston Martin konsulterat Cosworth, som har gjort en större översyn av motorn. Resultatat visades först i One-77, en modell helt i kolfiber blott tillverkad i 77 exemplar. Motorn mätte där 7,5 liter och gav 750 hästkrafter, fortfarande rekord för en motor utan överladdning. Trimningen omfattade mer än bara ökad cylindervolym. Bland annat byttes grenrör och avgassytem ut och kamaxlarna gjordes ihåliga, allt för att minska motorns vikt. Flera modifikationer fördes även över på sexlitersmotorn, som egentligen ska benämnas 5,9-liters då cylindervolymen är på 5 935 cm3. Flera trimningsgrader finns, varav den mest kraftfulla på 573 hästkrafter introducerades i nya Vanquish förra året. Just den motorn sitter nu i V12 Vantage S. De extra 56 hästarna (från 517 till 573) följdes upp av ett bättre vridmoment, från maximala 570 till 620 newtonmeter. Accelerationstiden 0-100 km/h kapades från 4,2 till 3,9 sekunder och toppfarten ökade från 305 till 328 km/h.

Desto viktigare är den nya växellådan, Sportshift III, levererad av italienska Graziano som även förser Lamborghini och Maserati med lådor. Den sexväxlade elektriskt assisterade varianten som introducerades i V8 Vantage 2007 kunde knappast beskrivas som sportig, och 2011 fick modellen en sjuväxlad manuell variant kallad Sportshift II. Den nya lådan hade inte bara en extra växel utan var även betydligt snabbare än sin föregångare. Den tredje upplagan, som sitter i V12 Vantage, växlar ännu snabbare, en förbättring från 240 till 70 millisekunder jämfört med den första versionen. Det är samma siffror som för Ferrari F430, siffror som faktiskt märks tydligt i Vantage ju hårdare jag pressar den.

Så länge bilen används till sportig körning fungerar lådan utmärkt. I vanlig lunk uppför den sig dock ryckigt. Ett fenomen även känt från Maserati Quattroporte innan den fick en annan automatisk växellåda. Som hos den större Vanquish kan stötdämparna justeras i tre steg. Den snällaste inställningen är hela åtta procent mjukare än hos föregångaren, som inte kunde justeras alls.

Ett tryck på ”Sport”-knappen ändrar dock saken, och i kombination med ytterligare en knapptryckning reduceras dämparnas väg ett steg. Vid normal körning märks det kanske inte så mycket, bilen känns mest fast, men styvheten blir mer påtaglig ju hårdare bilen pressas. Keramiska bromsar är standard, en bromstyp som ibland tenderar att jobba olika. För klent när det är kallt och hugger när det är hett. Hos V12 Vantage S upplevs ingen skillnad beroende på temperatur, bromsförmågan är stark och linjär.

V12 Vantage är nästan helt byggd i aluminium. Huv, grill, ytterbackspeglar och delar av bakpartiet har hos den nya S-versionen ersatts.

Den provkörda bilen, i kulören Vulcano Red, har en mörkröd klatschigt matchande läderklädsel. Naturligtvis finns mer traditionella alternativ. Det är essensen av Aston Martin. En tidlös design som utstrålar elegans och gediget hantverk. Efter det ligger bollen hos dig, att skräddarsy bilen precis som du vill ha den. Sen kan du bara ta ett steg tillbaka och betrakta bilen samt konstatera att du har gjort rätt val genom att rata rivalerna Ferrari 458 Italia och Porsche 911 Turbo S.

Visst, de är båda mer tekniskt avancerade och har kanske en mer sammansatt körupplevelse. Här finns mer utrustning, om du vill, och mer komfort, när du vill – men även mer sport när du behöver det. V12 Vantage S är tuffingen i trion. Den är rå, kompromisslös och med mer utrymme för gränsöverskridande. Samtidigt är den fortfarande världens vackraste bil.

Rivaler

Porsche 911 Turbo S

Kanske världens bästa bil alla kategorier. Rysligt snabb och lättkörd och fyrhjulsdrift ger framkomlighet även på vintern.

Pris: 1 846 000 kronor.

Ferrari 458 Italia

Ferraris motvapen är ett precisionsinstrument med F1-känsla. Klassiskt sportbilsbygge med motorn i mitten och drivningen bak.

Pris: 1 933 000 kronor.

Aston Martin V12 Vantage S

Pris

1 658 150 kronor.

 

Motor

Bensin. Längsmonterad 12-cyl  V-motor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank. 4 ventiler per  cylinder. Kompression 11,1:1. Borrning/slag 89,0/79,5 mm, cylindervolym  5935 cm3. Max effekt 573 hk (427 kW) vid 6 750 r/min, max vridmoment 620  Nm vid 5 750 r/min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, bakhjulsdrift. 7 -växlad automatlåda med robotiserad koppling.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring. Fjäderben med dubbla triangellänkar och  krängningshämmare fram och bak. Elektriskt reglerbar fjädring.

 

Styrning

El-hydraulisk servo. Vändcirkel 11,8 meter.

 

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd 9 tum fram 11 tum bak, däck fram 255/35 ZR19, bak 295/30 ZR19.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 260, längd 439, bredd 187, höjd 125, spårvidd f/b  157/158. Markfrigång i.u. Tjänstevikt 1 665, maxlast 300, max  släpvagnsvikt i.u. Tank 80 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 300 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 3,9 s, toppfart 330 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Stad 2,24, landsväg 1,02, blandad körning 1,47. CO2 343 g/km.

 

Garantier

Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 10 år.

 

Skatt

4 880 kronor per år.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!