Provkörning av Audi A2 1,2 TDI

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Motor: Tvärställd 3-cyl rak diesel med 1 överliggande kamaxel och 2 ventiler per cylinder. Direkt-insprutning, turbo. Kompression 19,5. 

Borrning/slag 76,5/86,4 mm, volym 1191 cm3. Max effekt 61 hk (45 kW) vid 4000 r/min, max vridmoment 140 Nm vid 1800 - 1400 r/min. 

Kaross: Aluminiumpaneler på en ram av aluminium.

Kraftöverföring: Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad låda med elektronisk styrning av växling och kopppling. Frihjul.

Fjädringoch hjulställ: Skruvfjädring. Fram fjäderben (McPherson) av aluminium med triangelstag av aluminium. Framaxel av aluminium. Bak torsionsaxel. Stötdämpare av aluminium.

Styrning: Kuggstång. Vändcirkel 10,5 meter. Servostyrning mot extra kostnad.

Bromsar: Ventilerade skivor fram, trummor bak. Låsningsfritt system med elektronisk bromskraftfördelning (EBD). Elektronisk differentialspärr (EDL). Antispinn (ASR). Elektronisk stabilitetskontroll (ESP).

Hjul och däck: Fälgbredd 4,5 tum. Däck 145/80 R14T.

Mått och vikt (cm/kg): Axelavstånd 241, längd 383, bredd 167, höjd 155, spårvidd fram/bak 146/142. Tjänstevikt ca 930 kg, max last 315 kg.

Tanken rymmer 21 l.

Fartresurser: Toppfart 168 km/h.

Acceleration 0-100 km/h 14,9 s.

Bränsleförbrukning: Stad 3,6, landsväg 2,7, blandad körning 0,3 l/mil.

Svettigt att släcka törsten

Audis "trelitersbil" dricker nästan ingenting - men den släckta törsten betingar ett högt pris i kronor och komfort.

Pris: Ca 200000 kr (mars 2001)

En bil som kan rulla tio mil på tre liter bensin är ingen bagatell för dem som gör den. Inte heller för dem som kör den. Ett sådant jättekliv i den teknologiska utvecklingens namn har ett högt pris.

Volkswagen hann först med en fungerande "trelitersbil", Lupo. Alla som kört den lyfter på hatten för bränsleekonomin men ryggar för det höga priset och avskräcks av bilens dåliga körbarhet.

Liknande reaktioner kommer att möta Audi A2 1,2 TDI som delvis bygger på samma teknik. Den trecylindriga turbodieseln och kraftöverföringen med elektroniskt styrd växlingsautomatik är hämtad från Lupo även om programmeringen är annorlunda.

A2 och Lupo är i övrigt helt olika konstruktioner. Medan Lupo är en svanshuggen och bantad Polo bygger A2 på hypermodern teknik där användningen av aluminium bokstavligen är en bärande idé. A2 var i fjol en av de starkaste kandidaterna till titeln Årets Bil; en av anledningarna till att den inte vann var säkert att snålmotorn 1,2 TDI ännu inte var redo att göra tjänst i A2.

Nu sitter den i alla fall på plats och A2 kan skryta med att vara den första femdörrarsbilen i världen som förmår klara en tiomilatur (blandad körning) på tre liter diesel. Eller 2,99 för att vara exakt.

Under landsvägskörning är konsumtionen enligt EU-norm 0,27 l/mil och det var precis vad jag själv noterade på en visserligen flack och mestadels lättkörd landsvägsslinga i norra Spanien. Min kollega Marianne Sterner körde till och med på 0,24. Då måste den tekniskt medvetne analytikern vara på det klara med att hon gick med i viktväktarna före mig.

För att nå dessa extrema värden räcker det inte med en supersnål motor. Det krävs också lägsta möjliga luftmotstånd och låg vikt. Jämfört med Audi 1,4 TDI är trelitersbilen bantad med 135 kg. Detaljer i framvagnen och alla fyra stötdämparna är av aluminium, vindrutan är tunnare, baksätet är inte delat (bara där sparades 19 kg) och på de smala aluminiumhjulen sitter specialkonstruerade däck. 

Reservhjulet är ersatt med en sprejburk och sådant som strålkastartorkare och luftkonditionering har skeppats över bord.

Aerodynamiskt har de främre luftintagen och spoilern på bakrutan ändrats. Det så kallade cd-värdet är 0,25, rekordlågt för serietillverkade bilar.

Med full fart på den lilla motorn accelererar snålbilen till 100 km/h på 14,9 sekunder och klarar nästan 170 km/h i toppfart. 100-120 km/h är en angenäm marschfart så länge vägen är slät och i jämn fart går resan dessutom tyst. Där-emot är det mycket dieselknack under acceleration.

Kraftöverföringen kan dels ske med automatik ungefär som på en normal automatväxlad bil, dels med Tiptronic-funktion och dels med det ekonomiläge som automatiskt följer när tändningsnyckeln vrids om.

I detta E-läge växlar lådan tidigare och utnyttjar aldrig mer än cirka två tredjedelar av motorns effekt. Bilen rör sig sakta men snålt. Effekten räcker inte för snabba omkörningar eller ens några omkörningar alls. Men genom att trycka på en strömbrytare märkt E alternativt lägga växelväljaren i Tiptronic-spåret får föraren full motoreffekt och kan ge sig i kast med att passera traktorsläpet eller vad det nu är.

Landsvägskörningen erbjuder inga större problem, men det förutsätter som sagt att vägen är slät och fin. När mer än tio procent av vikten som i detta fall avlägsnas sker det inte spårlöst. Det slår rejält i hjulupphängningarna och i hög fart är lättviktaren ett tacksamt rov för kastvindar.

Kurvor är inte heller den här bilens riktigt starka sida, den understyr plågat när jag försöker slunga ekipaget genom en rondell utan att tappa alltför mycket fart.

Servostyrning är inte standard, här har det gällt att spara vikt till nästan varje pris. Och styrservon väger sju kilogram, vet Audis tekniker att berätta. På landsväg är det helt okej att åka utan servo, när bilen skall baxas in en parkeringsficka förvandlas den lilla egenheten raskt till ett problem.

Servo kommer att finnas som tillval, men det är osäkert vad den kommer att kosta. A2-spekulanter som gillar att fylla i listor över extra utrustning rekommenderas att välja en annan version, varje kryss i en ruta betyder extra vikt och motverkar alltså syftet med all konstruktörsmöda.

För att spara ännu mer bränsle har A2 1,2 TDI frihjul (precis som på anfadern DKW och gamla tvåtakts-Saabar) som låter bilen rulla fritt utan motorbroms i utförsbackarna. Och i stadskörning stängs motorn automatiskt av så snart bilen stått stilla i minst fyra sekunder. När du släpper fotbromsen och gasar startar maskinen ögonblickligen igen. START/STOP kallas det.

Men det finns egenheter som gör snålbilen förvånande klumpig i stadstrafik. Frånvaron av styrservo är en, stopp- och startfunktionen en annan. När man vill lägga i backen är det lätt gjort att växel-väljaren passerar backläget och hamnar på STOP, med resultat att motorn stannar och måste startas på nytt med hjälp av tändningsnyckeln.

Vidare finns ingen spärr som hindrar bilen att rulla bakåt, ett inte obetydligt problem eftersom den klena motorn kräver rejält med gas för att orka flytta ekipaget i ett motlut. Man måste möta med handbromsen och det lärde vi oss väl alla en gång i trafikskolan - men det känns konstigt i en automatväxlad bil.

Vanesaker! förklarar Audis tekniker som tvingats till många kompromisser för att nå ekonomimålet. Själv menar jag att det blir lite mycket på en gång när man försöker vända i en trång spansk gränd med en jättelik sopbil frustande i nacken som i en skräckroman av Stephen King.

Priset blir precis under 200000 kronor när A2 1,2 TDI kommer till Sverige i maj. Det är 22000 kronor mer än du får betala för en 1,4 TDI och cirka 37 000 mer än den bensindrivna 75-hästare som redan den är dyr för att vara en småbil.

Med tanke på beskattningen av dieselbilar och dieselbränsle i Sverige finns det knappast något rationellt skäl att köpa en snålbil som i själva verket visar sig orimligt dyr. Efterfrågan lär hålla sig inom snäva gränser även om det alltid finns teknikentusiaster som vill ha det senaste och företag som är angelägna att markera sin miljöprofil. 

Bilar som Audi A2 är mest demonstrationsobjekt som visar vad deras skapare kan åstadkomma när de verkligen tar i. Och visst är resultatet imponerande - trots rejäla brister känns detta som en ?riktig bil? och som ett klart funktionsdugligare alternativ än Lupo 3L.

Som viktväktare vet man ju hur det är att går ner i vikt. Svettigt. Och man får ingenting gratis.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!