Vadå lyft, den ser ju likadan ut?! Javisst bäste läsare, efter en hastig blick är det lätt att dra den förhastade slutsatsen, men det är förlåtligt – även en inbiten Audikännare lär få det tufft att se skillnaderna. Audis formgivare har dock inga problem: Den märkestypiska single-framegrillen har fått en mer framträdande form som förstärker bilens sportiga karaktär. Stötfångaren har ritats om och luftintagen har fått ett kraftfullare formspråk. Motorhuven och skärmarna har fått en ny veckning som ger ett bredare, lägre och mer iögonfallande utseende.
För oss som inte är inne i designsnacket påminner fronten en hel del om Audi A4/A5. Enligt rådande trend har strålkastarna försetts med ett band av lysdioder, men bara om man väljer till xenonljus, annars är det konventionella glödlampor som gäller. Följer man karossen med blicken ser man, förutom nya dörrhandtag, att sidoblinkersen har flyttat till backspegelhusen och att bilen har fått nya bakljus.
Ny design i all ära, men har det hänt något konkret? Både ja och nej. Det spänstiga chassit är oförändrat men det har tillkommit en del spännande tillval. Mest intressant är den aktiva fjädringen Magnetic ride. Systemet har tidigare funnits i bland annat TT och innebär att stötdämparna kan justeras från maximal hårdhet till dito mjukhet på ett par millisekunder. På drivlinesidan har det tillkommit en sjuväxlad DSG-låda, eller S-tronic, som den kallas hos Audi. Motorutbudet är oförändrat sånär som på 102-hästarsbensinaren som har skolats om till etanoldrift.
På vägen känns den bra. Det är fortfarande samma alerta A3 som inbjuder föraren att engagera sig lite extra när vägen kroknar. Vid provkörningen fanns ingen E85-version men väl halvnya 1,4 TFSI. Motorn är samma kompressor/turbomaskin som används i bland annat Golf GT. I A3 har dock kompressorn slopats men maxvridet finns ändå tillgängligt från låga 1 500 r/min upp till 4 000 r/min. Effekten är 125 hästkrafter men upplevs som kraftfullare än vad siffran antyder.
Fördelen med mindre cylindervolym är lägre förbrukning. Efter en sjumilatur på växlande sydtyska vägar visade den S-tronicförsedda provbilens färddator ett snitt på plånboksvänliga 0,57 l/mil.
Priset för nya A3 startar på 181 900 kronor för 1,6 e-Power (E85) och slutar på 336 300 för S3. För femdörrars A3 Sportback får man lägga till 8 500 kronor medan Audi vill ha 17 000 kronor för att förse S3 med de extra ingångarna.
Audi A3 1,4 TFSI
Pris
189 900 kr (Sportback 198 400 kr)
Motor
4-cyl tvärmonterad radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 10,0:1. Borrning/slag 76,5/75,6 mm, cylindervolym 1 390 cm3. Max effekt 125 hk (93 kW) vid 5 000 r/min, max vridmoment 200 Nm vid 1 500 r/min.
Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda alternativt. 7-växlad automat.
Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänkar, bak multilänkaxel.
Styrning
Kuggstångsstyrning med servo. Vändcirkel 10,7 meter.
Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.
Hjul
Fälg 6,5 tum, däck 205/55 R16
Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 258, längd 424, bredd 177, höjd 142, spårvidd f/b 154/151. Tjänstevikt 1 315, maxlast 490, max släpvikt 1 200. Tank 55 liter.
Fartresurser*
Toppfart 203 km/h. Acceleration 0–100 km/h 9,4 s (aut. 9,3).
Bränsleförbrukning/miljö*
Stad 0,78, landsväg 0,49, blandad 0,59 (Aut. 0,56) l/mil. CO2 140 g/km.
Skatt
1 170 kronor.
* Enligt tillverkaren.
Redan prenumerant?
Papperstidning eller digital
Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad
Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.